Bly i teet?

Te är en av våra mest uppskattade hälsobrygder. Men allt är inte grönt när det gäller te: det kan innehålla tungmetaller också.

Kina är världens största producent av tebusken, Camellia sinensis, och det mesta av teet du dricker kommer sannolikt därifrån. Teblad innehåller massor av nyttiga ämnen, till exempel katekiner som EGCG (epigallokatekingallat) och flavonoider som kan ha avgiftande och till och med cancerbekämpande egenskaper.[1] Det kan skydda kroppen mot inflammation, hjärt-kärlbesvär, högt blodtryck, högt kolesterol och insulinresistens och bidra till ett bättre immunförsvar.[2],[3]

Dessvärre står Kina också för runt hälften av världens kolförbränning som orsakar enorma luftföroreningar. Röken innehåller giftiga tungmetaller, bland annat bly som lätt anrikas i växter, framför allt teplantan som är känd för att ta upp bly ur marken i högre takt än andra växter. Bly från luftföroreningar kan också ansamlas på bladen.

Vitt i påse är bäst

Ju äldre teplantan är, desto mer bly hinner den samla på sig.  De mogna tebladen kan innehålla upp till sex gånger mer bly än unga teblad.[4] Eftersom unga teplantor, tebuskens knoppar och allra tidigaste blad används främst till vitt te (teet har fått sitt namn efter den silvervita färgen på de omogna bladknopparna) är det här teet bäst om man vill vara försiktig.

Experterna lugnar oss dock med att det mesta av blyet stannar kvar i tebladen, särskilt om man använder tepåse. Å andra sidan verkar många teer som säljs på lösvikt vara av bättre kvalitet än färdigförpackade påsteer. En variant kan vara att använda tepåsar som du fyller själv, antingen engångspåsar av filterpapper eller återanvändbara av ekologisk bomull.

Vissa teer läcker mer

Emellertid verkar mer bly hamna i tevattnet från svarta teblad och oolong. Enligt en studie läcker bara sju procent av blyet i gröna teblad ut i vattnet, jämfört med över 50 procent i de mörkare varianterna. Det innebär att exponeringen för bly kan bli omkring hundra gånger mindre om du väljer grönt eller vitt te i stället för oolong eller svart te.[5]

Vitt och grönt te verkar alltså få grönt ljus, medan större mängder svart te från Kina kan vara en sämre idé, speciellt om du är gravid eftersom foster är extra känsliga för blyets påverkan.

– Om du som gravid dricker tre eller fyra koppar te om dagen, vilket många gör, får du i dig för mycket bly, säger läkaren Gerry Schwalfenberg till tidningen National Post.[6] Han är medförfattare till en kanadensisk studie om te och blyexponering bland gravida kvinnor.[7]

Mer bly i ekologiskt

I den här undersökningen analyserades och jämfördes teer från 30 varumärken som är vanliga i Nordamerika. Forskarna bryggde te och lät det dra i antingen tre eller 15 minuter. De upptäckte att 73 procent av teerna som fick dra i tre minuter och 83 procent av dem som fick dra i 15 minuter innehöll blyhalter över 0,5 mikrogram per liter. Det innebär att tre koppar om dagen överskrider åtminstone Kaliforniens stränga gränsvärden för bly.

Intressant nog visade det sig att de ekologiskt odlade teerna från Kina som ingick i studien innehöll extra mycket bly. De undersökta teerna som odlats i Japan, Indien och Sri Lanka hade inte lika höga halter.

Tillsätt citronen efteråt

Brukar du tillsätta citron medan du brygger ditt te? Då kan drycken bli mindre nyttig eftersom citronsyran sänker tebladens pH så att de läcker ut mer tungmetaller som aluminium, kadmium och bly.[8]

Lösningen är att i stället tillsätta citronen efter att du tagit bort tebladen ur vattnet.

Hellre matcha från Japan

Matchate, som består av teblad som malts till pulver, innebär också en risk för högre blyexponering. Läkaren Michael Greger rekommenderar ett intag på max två eller tre rågade teskedar matcha per dag, om man inte är säker på att teet kommer från Japan och inte från Kina.[9]

För gravida och ammande kvinnor rekommenderar Michael Greger högst en kopp grönt te per dag om tebladen kommer från Kina, men inget svart kinesiskt te. Han avråder också gravida från att inta teblad, till exempel i form av matcha, om man inte vet att de kommer från teodlingar där blyhalten är låg.


Referenser:

[1] Carlsen MH, Halvorsen BL, Holte K, Bøhn SK, Dragland S, Sampson L, Willey C, Senoo H, Umezono Y, Sanada C, Barikmo I, Berhe N, Willett WC, Phillips KM, Jacobs DR Jr, Blomhoff R. The total antioxidant content of more than 3100 foods, beverages, spices, herbs and supplements used worldwide. Nutr J. 2010 Jan 22;9:3.

[2] Schwalfenberg G, Genuis SJ, Rodushkin I. The benefits and risks of consuming brewed tea: beware of toxic element contamination. J Toxicol. 2013;2013:370460

[3] Mukhtar H, Ahmad N. Tea polyphenols: prevention of cancer and optimizing health. Am J Clin Nutr. 2000 Jun;71(6 Suppl):1698S–1702S.

[4] Chen Y, Xu J, Yu M, Chen X, Shi J. Lead contamination in different varieties of tea plant (Camellia sinensis L.) and factors affecting lead bioavailability. J Sci Food Agric. 2010 Jul;90(9):1501-7.

[5] Shen FM, Chen HW. Element composition of tea leaves and tea infusions and its impact on health. Bull Environ Contam Toxicol. 2008 Mar;80(3):300-4.

[6] Blackwell T. Many teas contain enough lead to be dangerous for pregnant and nursing women: new Canadian study. National Post 2013-12-01. Hämtad 2020-10-05.  https://nationalpost.com/news/canada/many-teas-contain-enough-lead-to-be-dangerous-for-pregnant-and-nursing-women-new-canadian-study

[7] Schwalfenberg G, Genuis SJ, Rodushkin I. The benefits and risks of consuming brewed tea: beware of toxic element contamination. J Toxicol. 2013;2013:370460.

[8] Jeszka-Skowron M, Krawczyk M, Zgoła-Grześkowiak A. Determination of antioxidant activity, rutin, quercetin,

phenolic acids and trace elements in tea infusions: Influence of citric acid addition on extraction of metals.

Journal of Food Composition and Analysis, 2015;40:70-77

[9] Greger M. Konsten att inte banta. Soulfoods Publishing 2020.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.