Kan omega-3 stötta immunsystemet?

Att stärka sitt immunsystem är något av det bästa man kan göra för sin hälsa. Och nu när vintern snart är här är det extra bra att stötta immunsystemet mot förkylningar.

Omega-3-fettsyror är kanske inte är det första du tänker på i samband med förkylningar, men de här livsnödvändiga fetterna är viktiga byggstenar i alla våra celler, även immunförsvarets immunceller.

Omega-3 ingår i cellmembranen och behövs bland annat för att olika molekyler ska kunna passera in och ut ur cellerna på ett normalt sätt.[1]

Stoppa illvilliga inkräktare

En typ av immunceller (vita blodkroppar) som kallas makrofager är viktiga för att bli av med sjukdomsframkallande ämnen i kroppen. De patrullerar alla dina vävnader och organ som en slags polis och när de känner igen en inkräktare ropar de på förstärkning från andra immunceller för att bygga upp ett effektivt försvar.

Omega-3-fettsyrorna påverkar makrofagernas funktion genom att producera cytokiner, ett nyckelämne i kommunikationen mellan immuncellerna. Omega-3 behövs också för produktionen av kemokiner, ett slags signalämnen som lockar immunceller till det angripna området.[2]

En annan av makrofagernas nyckeluppgifter är att ”äta upp” främmande material och felfungerande proteiner i kroppen – en väldigt viktig process som kallas för autofagi – och till den behövs också omega-3.[3]

Minskar autoimmun inflammation

I vissa situationer vänder sig immunförsvaret mot den egna kroppen. Det tror att vissa av de egna cellerna är främmande och börjar angripa dem. Ett exempel är typ 1-diabetes där immunförsvaret angriper bukspottkörtelns insulinproducerande celler.

Enligt forskningen verkar omega-3 i lagom mängd bidra till att minska autoimmuna sjukdomar som typ 1-diabetes och multipel skleros, särskilt om man får tillräckligt med omega-3 tidigt i livet.[4]

Vilka omega-3-produkter är bäst?

Fisk är en källa till omega-3-fettsyror i vår kost. Anledningen är att fisken äter mikroalger som innehåller höga halter av omega-3-fettsyrorna EPA och DHA. Men för att undvika miljögifter kan det vara bäst att äta alger direkt.

Även mindre fiskar, till exempel ansjovis, är en god källa. Det positiva med
ansjovis är att de inte livnär sig på andra fiskar och därför inte ansamlar lika mycket tungmetaller som kvicksilver. Å andra sidan får de i sig mycket mikroplaster[5].

De bästa källorna till omega 3:

  • Alger
  • Fet fisk (makrill, ansjovis)
  • Nötter och frön
  • Bladgrönsaker

[1] Gurzell EA, Teague H, Harris M, Clinthorne J, Shaikh SR, Fenton JI. DHA-enriched fish oil targets B cell lipid microdomains and enhances ex vivo and in vivo B cell function. J Leukoc Biol. 2013 Apr;93(4):463-70.

[2] Gutiérrez S, Svahn SL, Johansson ME. Effects of Omega-3 Fatty Acids on Immune Cells. Int J Mol Sci. 2019 Oct 11;20(20):5028. doi: 10.3390/ijms20205028. PMID: 31614433; PMCID: PMC6834330.

[3] Mildenberger J, Johansson I, Sergin I, Kjøbli E, Damås JK, Razani B, Flo TH, Bjørkøy G. N-3 PUFAs induce inflammatory tolerance by formation of KEAP1-containing SQSTM1/p62-bodies and activation of NFE2L2. Autophagy. 2017 Oct 3;13(10):1664-1678.

[4] Niinistö S, Takkinen HM, Erlund I, Ahonen S, Toppari J, Ilonen J, Veijola R, Knip M, Vaarala O, Virtanen SM. Fatty acid status in infancy is associated with the risk of type 1 diabetes-associated autoimmunity. Diabetologia. 2017 Jul;60(7):1223-1233.

[5] Tanaka K, Takada H. Microplastic fragments and microbeads in digestive tracts of planktivorous fish from urban coastal waters. Sci Rep. 2016 Sep 30;6:34351.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.