Kan varma bad ge träningens effekter?

Fysisk aktivitet kan vara väldigt härligt och har många dokumenterade positiva effekter. Men ibland kanske det skulle kännas skönare med en lugnare aktivitet, som ett avslappnande bad. Då kan det vara bra att veta att varma bad kan ge en del av träningens effekter.

Det kan komma som en överraskning att en så avslappnande aktivitet som ett varmt bad kan ge ökad energiförbrukning och sänkt blodsocker. Effekter vi vanligtvis sätter i samband med att vi rör på oss och svettas en del.

Och antagligen är det just svetten, eller snarare den höjda kroppstemperaturen, som är länken mellan bad och träning. När kroppstemperaturen höjs svarar våra celler med att bilda proteiner som är specialiserade på att balansera vår inre miljö vid värme. Dessa har ett passande namn: heat shock proteins (HSP).

Värmechock ger högre sockerförbrukning

När vi blir varma och HSP ökar bidrar de till att transportera socker från blodet och in i musklerna – där det förbränns. Effekten blir att vi gör av med mer energi samtidigt som vårt blodsocker sänks.

För att testa om detta kunde ha någon praktisk påverkan lät en studie överviktiga män som inte var fysiskt aktiva bada 10 gånger under två veckor. Badet lyckades sänka blodsocker och inflammation hos männen, blodsockret sjönk faktiskt lite mer vid bad än när männen som en jämförelse cyklade en timme. Förbrukad energi var dock mer vid cyklingen.

En timme i badkaret

Om du vill bada för att sänka blodsockret ska du spendera en timme i 40-gradigt varmt vatten. Det motsvarar effekten på ämnesomsättningen av att gå och handla, städa eller ta en lugn promenad under 25 till 30 minuter. Nackdelen är alltså att badet tar mer tid på sig för samma effekt och det kan troligen bara komplettera vardagsmotionen. Rekommendationen från Folkhälsomyndigheten är att du bör röra på dig 30 minuter varje dag så att du blir svettig. Då räcker det inte med att ta ett bad istället. Att tänka på är också att värme kan sänka mäns fertilitet och att personer med hjärt-kärlsjukdom bör kontrollera med sin läkare om varma bad är lämpliga.

Referens

Hoekstra SP, Bishop NC, Faulkner SH, Bailey SJ, Leicht CA. Acute and chronic effects of hot water immersion on inflammation and metabolism in sedentary, overweight adults. J Appl Physiol (1985). 2018;125(6):2008‐2018.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.