En avokado per dag sänker kolesterolet

Avokado innehåller nästan 80 procent fett och det mesta är enkelomättat – den typ av fett som visat sig skydda mot hjärt-kärlsjukdom. Den innehåller också massor av fibrer och ännu mer kalium än bananer. Förr avfärdades avokadon som ”fettbildande” på grund av sin höga fett- och kalorihalt. Men nu vet vi bättre.

Enligt en ny klinisk studie från Penn State-universitetet i USA kan en avokado om dagen hjälpa till att hålla kolesterolet i schack.

Färre LDL-partiklar av avokado

Kolesterol är inte dåligt i sig, men om det oxiderar, eller härsknar, blir det skadligt för hälsan. Det forskarna fann var att halten av LDL (low density lipoprotein) – små kolesterolpartiklar som lättare fastnar i blodkärlen – och oxiderat LDL minskade hos överviktiga vuxna.

– Vi har visat att människor som äter en avokado om dagen får färre av de små, täta LDL-partiklarna, säger Penny Kris-Etherton, professor i nutrition.

Mycket forskning tyder på att oxidation är grunden för sjukdomar som cancer och hjärt-kärlproblem.

– Vi vet att det startar en kedjereaktion i kroppen när LDL-partiklarna oxiderar, berättar Penny Kris-Etherton. Det kan främja ateroskleros, alltså uppbyggnad av plack i blodkärlens väggar. Oxidation är inte nyttigt, så det är väldigt bra om vi kan skydda kroppen med hjälp av maten vi äter.

Men Penny Kris-Etherton och hennes kollegor var också nyfikna på om avokado kunde bidra till att minska halten av oxiderade LDL-partiklar.

De rekryterade 45 vuxna överviktiga försökspersoner som fick äta en ”startdiet” i form av amerikansk standardkost så att alla började studien på samma näringsmässiga sätt.

Sedan fick varje deltagare äta tre olika sorters kost i fem veckor vardera, i slumpmässigt utvald ordning. En kosttyp hade låg fetthalt, en hade medelhög fetthalt och den tredje hade medelhög fetthalt men innehöll också en avokado per dag.

Kosten med medelhög fetthalt som inte innehöll avokado kompletterades med extra hälsosamma fetter för att den skulle matcha det enkelomättade fettet i kosten med avokado.

Högre halter av antioxidanten Lutein

Efter fem veckor på avokadodieten var deltagarnas nivåer av oxiderat LDL-kolesterol lägre än innan studiestarten och efter att de ätit kosten med låg fetthalt och med medelhög fetthalt utan avokado.

Intressant nog hade särskilt de små, täta oxiderade partiklarna av LDL-kolesterol minskat i antal. Dessutom hade deltagarna högre halter av antioxidanten lutein i blodet efter avokadodieten.

– Lutein kan vara det bioaktiva ämnet som skyddar LDL-kolesterolet från att oxideras, konstaterar Penny Kris-Etherton.

Eftersom kosten med medelhög fetthalt utan avokado innehöll samma typ av enkelomättade fetter som finns i avokado, är det troligt att avokadon innehåller flera olika bioaktiva ämnen som skyddar kolesterolet i kroppen.

­– Jag tror att det finns väldigt mycket mer att lära om den här fruktens hälsofördelar, säger Penny Kris-Etherton. Avokado innehåller massor av nyttiga fetter och karotenoider som är viktiga för ögonhälsan och många andra näringsämnen. Den är ett riktigt näringstätt paket.

Källa:

Penn State University. One avocado a day helps lower ’bad’ cholesterol for heart healthy benefits. Pressmeddelande 2019-10-28.

VISSTE DU …

… att avokadon blivit så populär att det uppstått stora monokulturer i Sydamerika för att tillgodose efterfrågan. Så välj gärna ekologiskt odlad avokado eftersom det främjar bättre arbetsmiljöer, bättre jordar och ökad biologisk mångfald.

Källa:

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.