Vitlök – en mångsidig hälsokur

Vitlök är kraftfulla grejer. Förutom sitt rykte om att avvärja vampyrer, bekämpar den bakterier, svamp och virus. Den skyddar också hjärta och kärl och fungerar som en antioxidant. Plus mycket mer.

Vitlök är en stapelvara i hela världens kök och en av de mest använda medicinalväxterna på jorden. Den omtalas i gamla medicinska texter från Egypten, Rom, Kina och Indien.[1] Den användes i stället för antibiotika innan penicillinet tog över och fick bistå under andra världskriget när det rådde brist på läkemedel.

I försök på råttor har den här superlöken till och med höjt testosteronhalten vid regelbundet intag.

Kanske inte så konstigt ,ed tanke på att studier visat att den också kan bidra till att bromsa åldrandet.[2]

Andra studier har visat att intag av såväl färsk vitlök som vitlökspulver och vitlöksolja kan hjälpa kroppen att skydda sig mot bakterie-, virus- och parasitinfektioner.[3] Mer specifikt verkar vitlök ha god effekt mot magsårsbakterien H. pylori,[4] och enligt forskning vid Washington State-universitetet är vitlök hundra gånger effektivare mot matförgiftningsbakterien Campylobacter bacterium än vanliga antibiotika.[5]

Dödar de dåliga, föder de goda

Som all lök innehåller vitlök prebiotika, den typ av fibrer som ger näring åt vår nyttiga tarmflora. Den motverkar alltså de dåliga bakterierna och stöttar de goda.

Även på näringsfronten briljerar vitlöken. Den är rik på mineral som kalcium, fosfor och mangan som behövs för kroppens benbildning och omsättning av protein, fett och kolhydrater. Vitlök är också en bra källa till C-vitamin 12 och vitamin B6 10 som är viktigt för nervsystemet och immunförsvaret.[6]

Två andra nyckelämnen i vitlök är selen och svavel. Båda dessa behövs i kroppen för rensa bort gifter, parasiter och tungmetaller. Flera studier tyder på ett samband mellan vitlök och avgiftning av tungmetaller som bly, kvicksilver, kadmium och arsenik.[7],[8] I en annan undersökning såg man att halten av bly i lever, njurar, hjärna och skelett minskade signifikant hos personer som åt vitlöksextrakt.[9]

Allicin som medicin

Vitlökens starka doft och smak beror på svavelämnet allicin som aktiveras när löken sönderdelas. Syftet är att skydda mot skadegörare. Det kan även vi människor dra nytta av. Om du äter rå vitlök kan du minska din risk att få fästningar med 90 procent.[10] Dessutom fungerar rå vitlök som gnuggas direkt på huden som ett myggmedel med medelstark effekt.[11]

Allicin i vitlök skyddar också mot inflammation och oxidativ stress i blodkärlen och därmed mot ateroskleros, det vill säga åderförkalkning.[12]

Vänta tio minuter före tillagning

Dessvärre är allicin flyktigt och bryts snabbt ner. Det är därför det är så svårt att framställa vitlökstillskott med aktivt allicin. Och tråkigt nog förstörs enzymerna som aktiverar allicinet när löken hettas upp vid tillagning.

Att färsk, rå vitlök fungerar bäst för att skydda hjärt-kärlhälsan bekräftas av forskningen.[13] Bra då att det finns ett par smarta ”hacks” för den som helst äter tillagad vitlök.

Om du pressar, krossar eller finhackar vitlöken och låter den ligga i tio minuter innan du hettar upp den, hinner enzymerna som aktiverar allicinet att verka. Allicin i sig är värmebeständigt, så när det väl har aktiverats finns det kvar när du lagar till vitlöken.[14]

Ett annat knep, som dessvärre tar lite längre tid, är att lägga in hela vitlöksklyftor i alkohol. Forskningsstudier beskriver hur allicinet i vitlök som lagrats i alkohol i ett par år omvandlas till icke-flyktiga ämnen som är mycket välgörande för hjärta och kärl. 2 400 milligram extrakt av lagrad vitlök per dag minskade plackbildningen hos människor med hjärt-kärlbesvär med 80 procent efter ett år.[15]

Andedräkten, då?

Den pikanta doften som uppstår när du ätit vitlök beror dels på att du har små vitlöksrester kvar i munnen, dels på att de hälsofrämjande ämnena som du svalt och som tagits upp i blodet nu utsöndras från lungorna via andedräkten. Faktum är att din andedräkt också skulle lukta vitlök om du gjorde ett vitlökslavemang! Därför kan vitlök också vara bra som komplement vid lunginflammation: det kan hjälpa till att ta hand om bakterier som är på väg ut ur lungorna.[16]

Men om man inte vill lukta vitlök efter en välkryddad middag? Försökspersoner som fått tugga på rå vitlök i en halv minut fick sedan inta antingen vatten, grönt te, äpple, sallad eller myntablad. Resultatet visade att äpple respektive salladsblad fungerade bäst.[17] Ett annat vanligt knep är att äta persilja efter vitlöksintag.


[1] Rivlin RS. Historical perspective on the use of garlic. J Nutr. 2001 Mar;131(3s):951S-4S.

[2] Rahman K. Garlic and aging: new insights into an old remedy. Ageing Res Rev. 2003 Jan;2(1):39-56.

[3] Goncagul G, Ayaz E. Antimicrobial effect of garlic (Allium sativum). Recent Pat Antiinfect Drug Discov. 2010 Jan;5(1):91-3.

[4] Zardast M, Namakin K, Esmaelian Kaho J, Hashemi SS. Assessment of antibacterial effect of garlic in patients infected with Helicobacter pylori using urease breath test. Avicenna J Phytomed. 2016 Sep-Oct;6(5):495-501.

[5] Lu X, Samuelson DR, Rasco BA, Konkel ME. Antimicrobial effect of diallyl sulphide on Campylobacter jejuni biofilms. J Antimicrob Chemother. 2012 Aug;67(8):1915-26. doi: 10.1093/jac/dks138. Epub 2012 May 1. PMID: 22550133; PMCID: PMC3394439.

[6] US Dept. of agriculture. Garlic, raw. Food data central. Sökresultat: https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169230/nutrients Hämtat 2020-11-12.

[7] Zhai Q, Narbad A, Chen W. Dietary strategies for the treatment of cadmium and lead toxicity. Nutrients. 2015 Jan 14;7(1):552-71.

[8] Sears ME. Chelation: harnessing and enhancing heavy metal detoxification–a review. ScientificWorldJournal. 2013 Apr 18;2013:219840.

[9] Senapati SK, Dey S, Dwivedi SK, Swarup D. Effect of garlic (Allium sativum L.) extract on tissue lead level in rats. J Ethnopharmacol. 2001 Aug;76(3):229-32.

[10] Aboelhadid SM, Kamel AA, Arafa WM, Shokier KA. Effect of Allium sativum and Allium cepa oils on different stages of Boophilus annulatus. Parasitol Res. 2013 May;112(5):1883-90.

[11] Maia MF, Moore SJ. Plant-based insect repellents: a review of their efficacy, development and testing. Malar J. 2011 Mar 15;10 Suppl 1(Suppl 1):S11.

[12] Lee DY, Li H, Lim HJ, Lee HJ, Jeon R, Ryu JH. Anti-inflammatory activity of sulfur-containing compounds from garlic. J Med Food. 2012 Nov;15(11):992-9.

[13] Retraction. Freshly crushed garlic is a superior cardioprotective agent than processed garlic. J Agric Food Chem. 2012 Mar 14;60(10):2766.

[14] Cavagnaro PF, Camargo A, Galmarini CR, Simon PW. Effect of cooking on garlic (Allium sativum L.) antiplatelet activity and thiosulfinates content. J Agric Food Chem. 2007 Feb 21;55(4):1280–88.

[15] Matsumoto S, Nakanishi R, Li D, Alani A, Rezaeian P, Prabhu S, Abraham J, Fahmy MA, Dailing C, Flores F, Hamal S, Broersen A, Kitslaar PH, Budoff MJ. Aged Garlic Extract Reduces Low Attenuation Plaque in Coronary Arteries of Patients with Metabolic Syndrome in a Prospective Randomized Double-Blind Study. J Nutr. 2016 Feb;146(2):427S-432S.

[16] Yalindag-Ozturk N, Ozdamar M, Cengiz P. Trial of garlic as an adjunct therapy for multidrug

resistant Pseudomonas aeruginosa pneumonia in a critically ill infant. J Altern Complement

Med. 2011;17(4):379–80.

[17] Mirondo R, Barringer S. Deodorization of Garlic Breath by Foods, and the Role of Polyphenol Oxidase and Phenolic Compounds. J Food Sci. 2016 Oct;81(10):C2425-C2430.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.