Välj rätt teanin

Aminosyran teanin som finns naturligt i vanliga teblad (Camellia sinensis) kan minska stress, depression och förbättra sömnen. Men vissa produkter innehåller en typ av teanin som inte tas upp lika väl i kroppen

Teaninets lugnande effekten beror på att det skapar alfavågor i hjärnan – samma vågor som uppstår när man är djupt avslappnad och vid meditation. Teanin minskar samtidigt produktionen av betavågor som förknippas med nervositet, oro och hyperaktivitet. Dessutom ökar det nivån av må bra-substansen serotonin i hjärnan och förbättrar minne och inlärningsförmåga.[1],[2],[3]

Hälsofördelar med teanin

Andra hälsofördelar med teanin är bättre immunförsvar,[4] nervskyddande verkan[5] samt lägre blodtryck och hjärtrytm[6] som kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom.

Japansk forskning har visat att teanin även kan skydda mot de skadliga effekter som alkohol har på kroppen.[7] När alkohol bryts ner bildas det giftiga ämnet acetaldehyd som liknar formaldehyd. Det minskar halten av den viktiga kroppsegna antioxidanten glutathion och ökar oxidativ stress i kroppen. Teanin hjälper kroppen att bryta ner acetaldehyd och öka antioxidanthalten när det tas före eller efter intag av alkohol.

D-teanin har sämre upptag

Teanin finns som kosttillskott, men alla produkter innehåller inte samma typ av teanin. L-teanin i kosttillskott framställs genom extrahering från grönt te. Eftersom den här processen är tidskrävande och ganska kostsam är det inte ovanligt att produkterna blandas ut med den billigare, syntetiska formen d-teanin. D-teanin har mycket sämre upptag i kroppen och minskar dessutom upptaget av l-teanin när de två varianterna förekommer tillsammans.

Enligt en undersökning som gjordes år 2004 vid Iowa State University var fem av sex testade teanintillskott utblandade med d-teanin, trots att de påstods innehålla enbart l-teanin.[8]

– Vi upptäckte att alla de testade produkterna som påstods ha extraherats från grönt te faktiskt var tillverkade genom kemisk syntes och innehöll cirka 50 procent d-teanin, säger forskaren Daniel Armstrong till NutraIngredients-USA.com.[9]

Skillnaden mellan D och L
– De flesta aminosyror kan förekomma i l- eller d-form. L står för
levo-roterande (vänstervridande) och d för dextro-roterande
(högervridande) och hänvisar till åt vilket håll aminosyran vrider
polariserat ljus.
– De aminosyror som ingår i naturliga proteiner har alltid l-form.
– D-formen är oftast inaktiv eller åtminstone mindre aktiv än l-formen
och kan ibland ha negativa effekter.  

Några biverkningar av teanin har inte påvisats, förutom en viss dåsig känsla vid för hög dos.

Startdosen brukar rekommenderas kring 50–100 mg. I Japan där teanin använts länge har ingen maxdos angetts. Det japanska hälsorådet godkänner bruk av teanin i alla typer av livsmedel utom barnmat.

Läs mer:

Sov gott med L-teanin

Referenser

[1] Hidese S, Ogawa S, Ota M, Ishida I, Yasukawa Z, Ozeki M, Kunugi H. Effects of L-Theanine Administration on Stress-Related Symptoms and Cognitive Functions in Healthy Adults: A Randomized Controlled Trial. Nutrients. 2019 Oct 3;11(10):2362.

[2] Hidese S, Ota M, Wakabayashi C, Noda T, Ozawa H, Okubo T, Kunugi H. Effects of chronic l-theanine administration in patients with major depressive disorder: an open-label study. Acta Neuropsychiatr. 2017 Apr;29(2):72-79.

[3] Rao TP, Ozeki M, Juneja LR. In Search of a Safe Natural Sleep Aid. J Am Coll Nutr. 2015;34(5):436-47.

[4] Juszkiewicz A, Glapa A, Basta P, Petriczko E, Żołnowski K, Machaliński B, Trzeciak J, Łuczkowska K, Skarpańska-Stejnborn A. The effect of L-theanine supplementation on the immune system of athletes exposed to strenuous physical exercise. J Int Soc Sports Nutr. 2019 Feb 15;16(1):7.

[5] Adhikary R, Mandal V. L-theanine: A potential multifaceted natural bioactive amide as health supplement.

Asian Pacific Journal of Tropical Biomedicine. 2017 Sep; 7(9): 842-848.

[6] Yoto A., Motoki M., Murao S., Yokogoshi H. Effects of l-theanine or caffeine intake on changes in blood pressure under physical and psychological stresses. J. Physiol. Anthropol. 2012;31:28.

[7] Sadzuka Y, Inoue C, Hirooka S, Sugiyama T, Umegaki K, Sonobe T. Effects of theanine on alcohol metabolism and hepatic toxicity. Biol Pharm Bull. 2005 Sep;28(9):1702-6.

[8] Desai MJ, Armstrong DW. Analysis of derivatized and underivatized theanine enantiomers by high-performance liquid chromatography/atmospheric pressure ionization-mass spectrometry. Rapid Commun Mass Spectrom. 2004;18(3):251-6. doi: 10.1002/rcm.1319. PMID: 14755608.

[9] NutraIngredients USA. Scientist says most L-theanine products impure. 2010-10-08. https://www.nutraingredients-usa.com/Article/2003/10/08/Scientist-says-most-L-theanine-products-impure?utm_source=copyright&utm_medium=OnSite&utm_campaign=copyright

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.