Hormoner genom livet

Alla människor föds med hormoner och vårt hormonsystem styr det mesta som händer i kroppen. Hormonsystemet – det endokrina systemet – är igång dygnet runt oavsett om vi märker det eller inte. Medan hormonhalterna hos män är ganska jämn sett över hela livet så är det desto ojämnare hos kvinnor, som går igenom flera cykler under livet som har stor betydelse för såväl mental som fysisk hälsa.

För att fördjupa oss mer i hormoner och hur de styr oss har vi i det senaste avsnittet av podden Hälsa kommer inifrån bjudit in Katarina Woxnerud som gäst. Avsnittet fokuserar framför allt på kvinnliga hormoner, och hur man kan leva bättre i samklang med sina hormoner genom livet, bland annat kopplat till träning. Vi tar också upp frågor som varför vissa kvinnor får mer problem med pms-relaterade besvär än andra och vilken funktion hormonerna fyller i olika stadier av livet, till exempel vid en graviditet.

Hormoner som styr

– Man kan säga att vi är som en enda stor hormonfabrik, där hormonerna arbetar dygnet runt oavsett om vi märker det eller inte, menar Katarina Woxnerud. Hon är legitimerad naprapat med inriktning mot kvinnors hälsa, och har bland annat startat kliniken Hela kvinnans klinik i Stockholm. Dessutom skriver hon böcker och jobbar ständigt med att utvecklas inom kvinnors hälsa kopplat till motion.

Våra hormoner är nästan delaktiga i allt som händer i kroppen. Hur vi växer, hur vi mår och känner oss. Rubbningar kan skapa oro, ångest och dålig sömn. Hur kan vi leva med våra hormoner och hjälpa till att skapa balans genom bland annat motion? Och behöver vi över huvud taget ta hänsyn till våra hormoner när det kommer till träning?

Träning i samklang med menscykeln

– Det har faktiskt kommit en hel del nyare forskning kring att just träna anpassat till menstruationscykeln, bekräftar Katarina och förklarar mer om hur hormoncyklerna påverkar kvinnor varje månad.

– Under de första 14 dagarna i menstruationscykeln har vi en slags uppbyggande fas i kroppen med mycket östrogener. Just i den uppbyggnadsfasen är det tacksamt att passa på att lägga på mer styrketräning, eftersom hormonerna jobbar tillsammans med dig för att få ut mer av styrketräningen. Under senare halvan av cykeln får du istället en ökad mängd progesteron i kroppen, vilket bland annat kan ha samband med PMS-besvär. Då kan det istället vara en bättre idé att fokusera på konditionsträning, säger Katarina.

Samtidigt menar hon att för den som inte tränar idag och vill komma igång, så behöver man inte i första läget fundera så mycket på att tajma det med menscykeln, utan istället fokusera på att bara komma igång.

En del kvinnor upplever att hormonförändringar vid till exempel mens märks tydligare ju äldre vi blir. Det förklarar Katarina med att ju äldre men blir, desto fler menscyklar har man gått igenom och därmed lärt sig att bättre känna igen sin egen kropp och dess signaler.

Fortsättning följer…

Under poddavsnittet går Katarina Woxnerud också igenom de olika hormonförändringsperioderna som kvinnor går igenom under livet; puberteten, en eventuell graviditet och förlossning med efterföljande amningsperod, samt nämner lite om klimakteriet eller menopausen. Just det sistnämnda kommer vi också att fokusera på i kommande poddavsnitt, när Katarina kommer tillbaka till Hälsa kommer inifrån.