7 DECEMBER 2022

Sju tips för magen i jul

Julen står för dörren och med den så infinner sig julfester, glöggmingel, julbak och andra saker som gör att magen får tåla en del påfrestningar. Hur kan du tänka för att magen ska må bra och du ska få energi över även i december och över julhelgen? 



Ta del av våra 7 bästa tips för att magen och du ska må bra i jul:
 

1.     Drick vatten
Det är mycket socker i juldrycker som glögg, julmust, julöl och läsk. Ta en liten kopp med glögg eller ett litet glas med julmust om du känner dig sugen. Drick mycket vatten och smaksätt gärna vattnet med myntakvistar, melonskivor, äppelklyftor, citrusfrukter eller varför inte frysta bär för att få variation på smaken.

2.     Lägg till mer gröna rätter på julbordet
Julmat innehåller mycket svårsmält mat som kött och pastejer. Se till att lägg till mer grönt på julbordet för att magen ska må bra. Frossa gärna i grönkål, rödkål, brysselkål och broccoli. Gör aptitliga sallader med mycket färg, rosta rotfrukter i ugnen och varför inte erbjuda grönsaksröror i stället för smör och ost. En hummusröra eller aubergineröra smakar gott som tillbehör till det mesta.

3.     Välj näringsrik julmat
Det finns gott om fina fetter som omega-3 i lax, sill, strömming och räkor så ät med stor fördel denna typ av mat.  Omega-3 är något som vi ofta har brister på i vår västerländska kost och som är en oerhört viktig fettsyra för en mängd olika saker.

4.     Välj bort bukfyllan
Välj bort mat som gör dig för mätt och som mer fungerar som utfyllnadsmat än näring som bröd, ris à la malta och Janssons frestelse.

5.     Ät dig lagom mätt och hjälp din matsmältning

En bra regel för att hjälpa sin matsmältning är att äta sig lagom mätt och inte proppmätt. Tugga maten ordentligt och se till att inte småät för mycket utan låt magen vila mellan måltiderna. Använd med fördel matsmältningsenzymer samt saltsyratillskott som hjälper dig att bryta ner maten. Här hittar du Holistics Måltidsenzym och Holistic Magsyrabalans som stöttar matsmältningen. 

6.     Rör dig

Se till att komma ut och röra dig mycket och få dagsljus. I december är det som mörkast och vi behöver därför få allt ljus vi kan få. Bäst är att komma ut på förmiddagen och se till att du inte har en keps eller solglasögon utan får in ljuset i ögonen så mycket det går för att stödja din biologiska rytm och sova bättre på natten.

7.     Återhämta dig

December är en väldigt intensiv månad för många. Försök att prioritera bland dina åtaganden, säg nej om du inte orkar. Tänk på julen som en tid av återhämtning där du kan göra allting med måtta. Städa lagom, pynta om du vill och får energi av det, delegera julbordsrätter till gästerna, dra ner på julklappar, trappa ner på jobb och se till att göra saker som du mår bra av och som ger dig energi. Ta hand om dig själv och prioritera din vila och återhämtning!