SIBO – dold orsak till magbesvär

Det är inte ovanligt att människor vänjer sig så mycket vid att ha besvär med magen att man nästan inte reflekterar över det längre. Något som såklart påverkar livskvalitén i allra högsta grad.

I det här avsnittet av Hälsa kommer inifrån ska vi prata om det relativt nya begreppet SIBO – vad det innebär, hur det uppkommer och vad man själv kan göra åt det. Gäst är Ylva Jansson, som förutom att jobba som föreläsare och inspiratör inom hälsa och funktionsmedicin via Holistic, också arbetar i egen regi som hälso- och livsstilscoach.

En överväxt av bakterier

SIBO står för small intestinal bacterial overgrowth, det vill säga en överväxt av bakterier i tunntarmsområdet. I matsmältningssystemet har man bakterier i såväl saliven som i tjocktarmen, där större delen av bakterierna ska vara. För att matsmältningen ska fungera optimalt ska det däremot inte vara så mycket bakterier i just tunntarmen. Som en jämförelse ska man ha ungefär 100 miljarder bakterier per gram i tjocktarmen, medan samma siffra för tunntarmen bara är 1000 per gram.

Och även om just begreppet SIBO är relativt nytt, har såklart problematiken funnits länge. Kanske har du hört talas om det som bland tarmslynga-syndromet, som var det ord som tidigare användes. Problem med SIBO innebär en obalans i tunntarmen som bland annat kan märkas som magont, tarmsmärtor, förstoppning och svullen mage efter att man har ätit.

Kan drabba både barn och vuxna

SIBO-problematik är relaterat till livsstilen och kan drabba både barn och vuxna. Till exempel kommer en kosthållning som innehåller mycket kolhydrater sannolikt att förvärra symtomen. Det är dessutom inte ovanligt att den som lider av SIBO också lider av IBS, alltså irriterad tjocktarm, och ofta kan det vara svårt att avgöra vilket som orsakat det ena eller det andra.

När tarmbalansen – vårt ”inre ekosystem” – rubbas av någon anledning får vi inte bara besvär med symtomen som vi beskrivit tidigare, vi har också svårare att hålla oss friska. Vi kan drabbas av näringsbrister som i sin tur gör oss trötta, utmattade och ger till exempel hudproblem och sämre immunförsvar.

Att minska besvären

De goda nyheterna är att det går att minska besvären från SIBO, till och med bli helt frisk ifrån det, helt enkelt genom att göra rätt och hållbara livsstilsförändringar. Man börjar med att se över kosten, ofta genom att minska ner på kolhydrater och andra ämnen som man upplever att man är känslig mot. Och istället försöker man att äta en så ren kost som möjligt samtidigt som man tillför bakteriedödande ämnen som till exempel är växtbaserade som en kur för att normalisera bakteriemängden. I podden får vi tips om vad som kan vara viktigt att tänka på och vad som är bra att äta i ett inledningsskede för att avhjälpa SIBO. Till exempel är det bra att äta ovanjordsgrönsaker och lägga till lättsmält protein som fisk och kyckling, snarare än kött. Även rörelse och motion gör att besvären kan lätta, då cirkulation och syresättning kommer igång och bidrar till att matsmältningen fungerar bättre.