25 FEBRUARI 2021

Vilket är viktigast: mat eller motion?

Om alla läskkonsumenter motionerade skulle det inte finnas någon fetma, lär vd:n för PepsiCo ha sagt.[1] Men kan man verkligen springa sig från en dålig kost?

I en stor amerikansk undersökning från 2017 ansåg två av tio att motion är viktigast för att hålla kilona borta, sju av tio menade att mat och fysisk aktivitet spelar lika stor roll och bara en av tio satte kosten främst.[2]

Sanningen är att träning utan kostförändringar är dömt att misslyckas. Du kan ändra din kost och gå ner i vikt, men om du tränar och äter som förut kommer du inte att tappa många kilon.[3]

Enligt en sammanställning av studier där man försökt använda enbart motion för att framkalla viktminskning, skulle det ta i genomsnitt åtta veckor att gå ner så lite som ett halvt kilo i vikt.[4]

Växtbaserat vann

Man kan också jämföra mat med motion när det gäller sjukdomsrisk. En forskargrupp i Kalifornien delade upp ett antal män i tre grupper: en som åt växtbaserad kost och motionerade, en som motionerade och åt sin vanliga amerikanska standardkost och så en kontrollgrupp som inte motionerade och som också åt standardkost.[5]

Den första gruppen hade ätit växtbaserat i 14 år och motionerade måttligt, till exempel genom att gå en rask promenad varje dag. Motionsgruppen som åt amerikansk standardkost hade däremot tränat hårt på gymmet en timme om dagen minst fem gånger i veckan i ungefär 15 år.

Forskarna jämförde hur hög cancerbekämpande förmåga deltagarna hade genom att droppa lite av deras blod på mänskliga cancerceller. Kontrollgruppen var inte helt chanslös: mellan 1 och 2 procent av cancercellerna dog. Den hårdtränande gruppen var klart bättre – deras blod dödade 2 000 procent fler cancerceller jämfört med kontrollgruppen. Men kost- och motionsgruppen tog priset. De utplånade hela 4 000 procent fler cancerceller än kontrollgruppen!

Mat och motion är medicin

Det finns överväldigande bevis för att fysisk aktivitet är nyttigt.[6] Ett enda träningspass kan till exempel förbättra insulinkänsligheten i upp till 17 timmar[7] och motion efter måltid kan minska blodsockerhalten lika effektivt som vissa blodsockersänkande läkemedel.[8] Så både mat och motion är medicin – men vill du gå ner i vikt, och behålla den nya vikten, verkar det vara kosten som kräver mest fokus.

Referenser

[1] Mangalindan JP. PepsiCo CEO: ’If all consumers exercised…obesity wouldn’t exist’. Fortune 2010-04-27.

https://archive.fortune.com/2010/04/27/news/companies/indra_nooyi_pepsico.fortune/index.htm

[2] Food Insight. Survey: Nutrition Information Abounds, But Many Doubt Food Choices. 2017-05-01. 2017-05-01

[3] Verboven K, Hansen D. Critical Reappraisal of the Role and Importance of Exercise Intervention in the Treatment of Obesity in Adults. Sports Med. 2020 Dec 17.

[4] Williamson PJ, Atkinson G, Batterham AM. Inter-individual differences in weight change following exercise interventions: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Obes Rev. 2018 Jul;19(7):960-975.

[5] Barnard RJ, Ngo TH, Leung PS, Aronson WJ, Golding LA. A low-fat diet and/or strenuous exercise alters the IGF axis in vivo and reduces prostate tumor cell growth in vitro. Prostate. 2003;56(3):201–6.

[6] Warburton DER, Bredin SSD. Health benefits of physical activity: a systematic review of current systematic reviews. Curr Opin Cardiol. 2017;32(5):541–56.

[7] Short KR, Pratt LV, Teague AM. A single exercise session increases insulin sensitivity in normal weight and overweight/obese adolescents. Pediatr Diabetes. 2018 Apr 23:10.1111/pedi.12684.

[8] Naci H, Ioannidis JP. Comparative effectiveness of exercise and drug interventions on mortality outcomes: metaepidemiological study. BMJ. 2013;347:f5577.