16 MARS 2021

Våren är leverns tid

Våren är förnyelsens och nystartens tid. Knoppar brister och plantor spirar, och enligt traditionell kinesisk medicin (TKM) stiger energin även i levern för att rensa ut vinterns slagg.

I TKM förknippas vårens energi med elementet trä, som också hör samman med levern. Därför anses våren vara en bra tid för att ge vårt viktiga avgiftningsorgan lite extra uppmärksamhet och omsorg.

I levern bearbetas alla ämnen som kommer in i kroppen – näring, läkemedel, hormoner, kemikalier och gifter, inklusive alkohol. Giftiga ämnen, slaggprodukter och uttjänta blodkroppar bryts ner och förs antingen ut via gallan eller via njurarna och urinvägarna. Eftersom det kommer ut tusentals nya kemikalier i miljön varje år är det inte svårt att förstå att levern har en del att göra.

Socker och miljögifter skadar levern

Alkohol har ansetts som leverns största fiende genom tiderna. För stor alkoholkonsumtion kan leda till inflammation och ärrbildning i levern och till slut skrumplever.

Men socker och miljögifter har seglat upp som starka konkurrenter. Idag vet vi att kroniskt förhöjda insulinnivåer kan leda till icke-alkoholrelaterad fettleversjukdom (NAFLD).

En annan variant av fettlever kan orsakas av kemikalier: toxisk-relaterad fettleversjukdom (TAFLD). Precis som socker kan hög exponering för miljögifter öka risken för negativa förändringar i tarmfloran, sämre funktion i cellernas energiproduktion, rubbad hormonbalans och överbelastad lever.

Här är några födoämnen och näringsämnen som stärker levern och ökar avgiftningsförmågan.

Korsblommiga grönsaker

De korsblommiga kålväxterna är nog den mest leverstödjande maten vi kan äta. Så ät gärna mer av exempelvis broccoli, blomkål, grönkål, ruccola rädisor och vitkål. De aktiverar viktiga enzymer som hjälper leverns avgiftning.

Bittra örter

Sparris, vattenkrasse och andra växter med bitter smak ger stöd åt levern genom att stimulera produktionen av galla. Maskros aktiverar dessutom transport av glukos från levern till musklerna och underlättar leverns avgiftningsprocesser.[1] Du kan prova att brygga te av ugnsrostad maskrosrot – en bra ersättning till kaffe om du försöker sluta med koffein.

Glutation är kroppens viktigaste antioxidant som neutraliserar skadliga syreradikaler, så att vi håller oss friska och inte åldras i förtid. Det mesta av kroppens glutation tillverkas i levern av aminosyrorna glutamin, cystein och glycin. Andra ämnen som behövs är B-vitaminer och selen, medan C-vitamin och E-vitamin hjälper till att återvinna det glutation som kroppen använt upp.

Kurkumin, ett av de aktiva ämnena i gurkmeja, ökar också leverns glutationproduktion. Det minskar inflammation, rensar bort fria radikaler och minskar oxidativ stress i levern.[2]

Mariatistel innehåller silymarin som har stark antioxidanteffekt på levern. Det hjälper kroppen att upprätthålla sin glutationhalt och minskar därmed produktionen av fria radikaler under nedbrytningen av gifter som alkohol och paracetamol.[3] [4]

Läs mer:

Ge mer näring åt levern!

Referenser

[1] Wirngo FE, Lambert MN, Jeppesen PB. The Physiological Effects of Dandelion (Taraxacum Officinale) in Type 2 Diabetes. Rev Diabet Stud. 2016 Summer-Fall;13(2-3):113-131.

[2] Biswas SK, McClure D, Jimenez LA, Megson IL, Rahman I. Curcumin induces glutathione biosynthesis and inhibits NF-kappaB activation and interleukin-8 release in alveolar epithelial cells: mechanism of free radical scavenging activity. Antioxid Redox Signal. 2005 Jan-Feb;7(1-2):32-41.

[3] Federico A, Dallio M, Loguercio C. Silymarin/Silybin and Chronic Liver Disease: A Marriage of Many Years. Molecules. 2017 Jan 24;22(2).              

[4] Cacciapuoti F, Scognamiglio A, Palumbo R, et al. Silymarin in
non alcoholic fatty liver disease. World J Hepatol. 2013 Mar 27;5(3):109-13