document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/I%20tuffa%20utmanande%20l%C3%A4gen
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/Anv%C3%A4nd%20dig%20av%20tankens%20kraft%21
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/Mindful%20Tapping%2C%20ett%20verktyg
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/Lyssna%20dig%20till%20framg%C3%A5ng
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/Mental%20h%C3%A4lsa-%20med%20r%C3%A4tt%20n%C3%A4ring%20och%20ljus
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/Tillbaka%20p%C3%A5%20jobbet%20efter%20semestern-%20Du%20%C3%A4r%20inte%20ensam.
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/H%C3%A4lsosamt%20f%C3%B6r%20v%C3%A5ra%20hj%C3%A4rnor
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/Bek%C3%A4mpningsmedel%20och%20ADHD%20%E2%80%93%20koppling-
document: /blogg/Kropp-halsa/Hormoner/pms%E2%80%93tips-fran-terapeuten
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/Doften%20av%20natur%20lugnar
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/Ashwagandhas%20positiva%20effekter%20p%C3%A5%20hj%C3%A4rnh%C3%A4lsan
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/P%C3%A5verkar%20bakteriefloran%20v%C3%A5r%20mentala%20h%C3%A4lsa-
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/M%C3%A5%20bra%20p%C3%A5%20jobbet
document: /blogg/Mental-h%C3%A4lsa/Tankens%20kraft/Fyra%20nycklar%20f%C3%B6r%20att%20trivas%20b%C3%A4ttre%20p%C3%A5%20jobbet
document: /blogg/Kropp-halsa/Hormoner/mindre-pms-med-mindfulness

MENTAL HÄLSA

TANKENS KRAFT

Må bra på jobbet

Vi spenderar en stor del av vår vakna tid på jobbet, vilket innebär att jobbet automatiskt blir en viktig och avgörande del i vårt totala välmående. Så hur kan man förbättra hälsan på en arbetsplats? Det är något vi diskuterar i det senaste avsnittet av vår podd Hälsa kommer inifrån.

Klicka här för att läsa

Fyra nycklar för att trivas bättre på jobbet

Många av oss är nu tillbaka på jobbet. Inte bara efter semester utan kanske även en period distansarbete. Om du upptäcker att du inte trivs lika bra som du skulle vilja på arbetsplatsen får du här fyra nycklar till ett mer tillfredsställande arbetsliv.

Klicka här för att läsa

Mindre PMS med mindfulness

Det är DEN tiden i månaden igen. Sömnen är orolig, du är lättirriterad och bara väntar på att mensen ska komma så att hormonerna faller på plats igen. PMS drabbar många kvinnor men kan minska med hjälp av träning i mindfulness.

Klicka här för att läsa

Lyssna dig till framgång

Avsnitt 24 av Hälsa kommer inifrån är verkligen värd att lyssna på för den handlar om aktivt lyssnande som är grunden för all kommunikation och mänsklig förståelse.

Klicka här för att läsa

PMS – tips från terapeuten

PMS berör många kvinnor i fertil ålder. Finns det något man själv kan göra? Vi frågade den erfarna terapeuten Inger Erland Tångring, med 30 års erfarenhet av näringsmedicin.

Klicka här för att läsa

Doften av natur lugnar

Att vara i naturen har en lugnande effekt på kroppen och sinnet. Men frågan är vad det är i naturen som lugnar? En studie från Sveriges Lantbruksuniversitet visar att doften av natur har stor betydelse.

Klicka här för att läsa

I tuffa utmanande lägen

Idag ser världen annorlunda ut än vad den gjorde för några månader sedan. Mänskligheten på vår vackra glob är utsatt för nya prövningar. Det djupt existentiella för dig, mig och oss alla är i centrum. Det mellanmänskliga är din och min räddning och din och min, vår, ibland stora prövning.

Klicka här för att läsa

Ashwagandhas positiva effekter på hjärnhälsan

Adaptogenen Ashwagandha är hjärnans vän. Den kan ge oss en förbättrad hjärnhälsa i form av bland annat stärkta kognitiva förmågor, minskad inflammation i hjärnan samt minskad stress och oro.

Klicka här för att läsa

Bekämpningsmedel och ADHD – koppling?

Kan bekämpningsmedel, organofosfater, bidra till ADHD? Gör det någon större skillnad att äta ekologiskt? Studier ger intressanta och viktiga svar.

Klicka här för att läsa

Hälsosamt för våra hjärnor

När det pratas om en ”hälsosam livsstil” så tas ofta kost och träning upp. Men vad är egentligen en hälsosam livsstil för våra hjärnor?

Klicka här för att läsa

Använd dig av tankens kraft!

Tankens kraft är ämnet för denna veckas avsnitt av vår podd Hälsa kommer inifrån. Gäst är Inger Erland Tångring och hennes viktigaste budskap är: Tro inte på allt du tänker, men tro på tankens kraft. Du får också vet hur du gör för att använda tankens kraft i ditt liv!

Klicka här för att läsa

Påverkar bakteriefloran vår mentala hälsa?

  

Klicka här för att läsa

Tillbaka på jobbet efter semestern? Du är inte ensam.

Vid den här tiden på året brukar det dyka upp artiklar om hur du ska slippa din semesterångest då de lediga soldagarna krympt till usla veckoslut, och livet känns som en enda stor pausknapp till nästa sommar.

Klicka här för att läsa

Mental hälsa- med rätt näring och ljus

HolisticDagen 2017 har gått av stapeln både i Göteborg också Stockholm under hösten. Dagen innehöll tre föreläsningar om tre mycket viktiga ämnen. För er som inte kunde vara med så kommer här en sammanfattning av Ann Gardners föreläsning om mitokondrien och mental hälsa.

Klicka här för att läsa

Mindful Tapping, ett verktyg

Micke Andersson är en god vän till Holistic. Du kanske känner igen honom som Micke Syd, trummis i Gyllene Tider. Micke är mycket mer än ”bara” trummis. Han är även utbildad kinesiolog, massör och håller utbildningar och workshops inom Mindful Tapping. Mindful Tapping är en vidareutveckling av behandlingsformen EFT (Emotional Freedom Techniques). Vi bad Micke att berätta mer om Mindful Tapping.

Klicka här för att läsa