Hur kommer jag tillrätta med överkänslighet?

Många som har problem med matöverkänslighet upplever att deras överkänslighet varierar. Ibland tål man och ibland inte. Vad kan det bero på?

Främst beror det på:

  • tarmslemhinnans status
  • hur matsmältningen fungerar
  • hur mycket man konsumerar av specifik råvara.

Hur kommer jag tillrätta med överkänslighet?

När man misstänker ett eller flera livsmedel kan man pröva en eliminationskost.

Då håller man upp med att äta den maten som man misstänker orsakar reaktionen under minst 2 veckor. Mår man bättre av det är det en indikation att man hade rätt.

Får man en positiv effekt kan man prova att införa det igen. Däremot bör man inte tillföra det lika ofta som när man fick reaktion på det, för att undvika överbelastning igen.

Kom ihåg att det är ofta en överbelastning av ett eller flera ämnen som kan ha orsakat dina symtom. Parallellt med en uteslutningsdiet behöver man se över sin livsstil totalt.

         

Eliminationskost och variation

Om du äter mycket och ofta av ett visst livsmedel så kan det på sikt leda till en överbelastning och ge överkänslighet. Variera och rotera din kost, då minskar risken för att kroppen överreagerar. Ladda ner vårt rotationsschema 1 vecka – 50 råvaror. Mångfald på tallriken ger mångfald i tarmen. Ha som mål att äta 50 olika råvaror per vecka. Prova sedan att öka till 100.

Vägledning eliminera vanliga allergener

Upplever du att det är många olika livsmedel som orsakar problem kan du prova en eliminationskost. Du undviker då under en tid flera vanliga allergener. När man sedan introducerar ett livsmedel i taget kan man ofta märka tydligt vad det är man reagerar emot.

 

Rekommenderad mat

Mat att undvika

Frukt

Osötad färsk, fryst, torkad

Apelsiner och fruktjuicer

Grönsaker

Alla färska råa, ångade, pressade, wokade eller rostade grönsaker

Majs, stuvade grönsaker

Kött och fisk

Fisk, kyckling, kalkon, vilt, lamm

Nötkött, gris, korv, ägg, skaldjur

Säd

Ris, havre, hirs, quinoa, amarant, tapioka, bovete

Vete, majs, korn, råg

Bröd/sädesprodukter

Produkter gjorda av ris, bovete, hirs, potatismjöl, tapioka, arrowrot, amarant, quinoa, havre

Produkter gjorda av vete, majs, spelt, kamut, korn, råg

Mjölkprodukter och mjölkersättning

Mjölkersättning som rismjölk, man- delmjölk, kokosnötsmjölk, annan nötmjölk, havremjölk, grädde*, smör*

Mjölk, ost, keso, grädde, smör, glass, fil, yoghurt, laktosfria mjölkprodukter, sojamjölk

Baljväxter

Alla bönor, ärter och linser

Sojabönor, tofu, tempeh, soja-mjölk, övriga sojaprodukter

Nötter och frön **

Mandlar, cashew, valnötter, sesam, solrosfrön och pumpafrön; smör gjord av dessa nötter eller frön

Jordnötter, jordnötssmör

Fetter

Kallpressad olivolja, linfrö-, raps-, valnöt-, pumpaolja eller organiskt kokosfett, smör

Margarin, härdat fett, majonnäs

Drycker

Vatten, källvatten, örtte, grönt te (måttlig mängd)

Läskedrycker, alokoholhaltiga drycker, kaffe, svart te, andra koffeinhaltiga drycker

Kryddor

Alla kryddor om inget annat rekom- menderas. Använd till exempel: äkta Ceylonkanel, kummin, dill, vitlök, ingefära, karob, oregano, persilja, rosmarin, dragon, timjan, gurkmeja, vinäger

Choklad, ketchup, senap, relish, chut- ney, sojasås, glutamat, barbequesås, andra smaktillsatser

Sötningsmedel ***

Brun rissirap, rörsockermelass, ste- via, lakritsrot, strödadlar, honung

Vitt eller brunt raffinerat socker, lönn- sirap, majssirap med hög fruktoshalt, godis, desserter gjorda med dessa söt- ningsmedel

* Undviks vid svår allergi
** Undviks om du vet att du inte tål
*** Vid detox, minimera intaget av sött


9

Allergisk och icke-allergisk överkänslighet

Överkänslighet för livsmedel kan delas upp i två kategorier: allergisk och icke-allergisk. Ibland kan det vara svårt att avgöra vilket man lider av eftersom symtomen ofta överlappar varandra. Läs mer

9

Tarmens roll för immunsystemet

Tarmen har en oerhört viktig roll i det man kan kalla ”kroppens fysiologiska integritet”, det vill säga hur kroppen fysiologiskt förhåller sig till omvärlden. Läs mer

9

Laktosintolerans

Att vara laktosintolerant innebär att man har svårt att bryta ner laktos, mjölksocker, som finns i mjölkprodukter. Läs mer

9

Glutenintolerans

Problem med gluten har ökat de senaste åren. Många känner inte till att man kan ha problem med gluten utan att ha glutenintolerans (celiaki). Läs mer

9

Hur kommer jag tillrätta med överkänslighet?

Många som har problem med matöverkänslighet upplever att deras överkänslighet varierar. Ibland tål man och ibland inte. Vad kan det bero på? Läs mer

9

Tips för gladare mage

Många lider av matsmältningsbesvär efter att ha ätit vissa livsmedel utan att de har vare sig allergisk och icke-allergisk överkänslighet. Dessa matsmältningsbesvär kan bero på... Läs mer