14 sätt att stärka matsmältningen varje dag

Shirin Djavidi

  • Lev ett lugnare liv. Prioritera bort aktiviteter som du inte absolut behöver göra. Undvik stress.
  • Utöva yoga, meditation, mindfulness eller gör andningsövningar regelbundet. Det räcker med 10 minuter om dagen för att sänka stressnivån och stilla sinnet.
  • Lägg dig till med nya vanor kring dina måltider.

Innan matstunden

  • Ät bara när du är hungrig, och undvik att äta när du är upprörd, arg eller ledsen.
  • Välj en lugn miljö för din måltid. Gör måltiden till en paus från stress.
  • Drick ett glas vatten med en halv pressad citron eller ta 1–2 msk äppelcidervinäger innan maten. Det stimulerar magsyran, som i sin tur stimulerar och stärker matsmältningen.
  • Förbered dig mentalt på att du snart ska äta. Tänk på hur gott det ska bli. Redan här börjar matsmältningen genom att saltsyra och rätt sorts enzymer frisätts. Ge kroppen tid att ställa in sig på att det ska bli mat och skicka ut matsmältningsenzymerna.
  • Lägg upp maten så vackert som möjligt på tallriken, och ta någon minut innan du äter då du betraktar matens skönhet, känner den goda doften och njuter av den med alla sinnen.
  • Öva dig på att känna tacksamhet för den mat du snart ska äta, och tacksamhet gentemot alla som har bidragit till matens väg till din tallrik. Tänk vad många som har varit involverade för att du ska kunna äta just den här maten!

         

När du äter

  • Ta en tugga i taget. Lägg gärna ner besticken mellan tuggorna.
  • Tugga varje tugga gärna 30 gånger för att undvika gaser, svullnad och ont i magen, som kan bli resultatet av en försämrad matsmältning.
  • Drick små klunkar med vatten då och då mellan tuggorna, helst varmt vatten. Inom ayurvedan förespråkas varmt (uppkokat) vatten i stället för kallt, eftersom kallt vatten ”släcker” matsmältningen.
  • Undvik att göra annat än att äta. Lägg undan mobilen, stäng av TV:n och vänta till efteråt med att läsa tidningen. Undvik att prata med mat i munnen.
  • Sitt kvar i lugn och ro i några minuter efter att du har svalt den sista tuggan. Eller vila på maten i soffan.
  • Ät inte tills du är helt mätt. Det tar cirka 20 min tills mättnadskänslan inträder. Den extra maten som du äter är en belastning för kroppen och skapar bara problem.

Maghälsa

9

Din känsliga mage

Matsmältningssystemet är känsligt. Ett ganska vanligt symptom är rikligt med gaser. Det tyder på obalans i bakteriefloran och/eller försvagad matsmältning. Läs mer

9

14 sätt att stärka matsmältningen varje dag

Drick ett glas vatten med en halv pressad citron eller ta 1–2 msk äppelcidervinäger innan maten. Läs mer

9

Immunförsvaret sitter i tarmen

Bakterierna i tarmarna gör så att cellerna i tarmens innervägg hela tiden nybildas och skyddar tarmen mot sjukdom. Läs mer

9

Problem med förstoppning

Förstoppning är per definition när man har svårt att tömma tarmen mer än 3 gånger i veckan. Helst bör man tömma tarmen 1–2 gånger per dag. Läs mer

9

Tarmbakterier för bättre hälsa

De allra flesta bakterier lever i vår tjocktarm, där de har mängder av viktiga uppgifter. Fler än 1 000 olika bakteriestammar ingår i människans tarmflora. Läs mer

9

Obalans i tarmfloran

Bakterierna i tarmarna är trots alla sina fantastiska egenskaper inga superorganismer som överlever allt. I själva verket är de ganska känsliga. Läs mer

9

Det vi stoppar i magen påverkar vår psykiska hälsa

Största delen av vårt immunförsvar finns i våra tarmar. Att tarmarna är tätt kopplade till hjärnan är inte lika känt. Läs mer

9

Mat för din mikroflora

När vi mjölksyrar grönsaker låter vi nyttiga bakterier som redan finns i grönsakerna föröka sig. Maten blir också lättsmält, eftersom bakterierna redan påbörjat nedbrytningen. Läs mer

9

Halsbränna och sura uppstötningar

Ofta skylls halsbränna och sura uppstötningar på ett överskott av saltsyra, men det beror oftast på motsatsen – du har för lite saltsyra! Läs mer

9

Dags att prova detox

En detoxkur syftar till att rensa ut slaggprodukter som vi samlar på oss då vi stressar, äter mediciner och processad mat eller utsätts för föroreningar av olika slag. Läs mer

9

Kostråd för detox

Försök att behålla dina nya, goda matvanor så gott det går. Om du vill återinföra mat som du saknat så gör det försiktigt och etappvis så du inte stressar kroppen för mycket. Läs mer

9

Onlinekurs: Mage-tarm, hur funkar det?

Detta är en kurs som ALLA borde gå. Här du får grundläggande kunskap om magen och tarmen på ett enkelt och intuitivt sätt. Läs mer