Tips för gladare mage

Shirin Djavidi

Ät medvetet

Bli medveten om hur, när, och var du äter. Rikta din uppmärksamhet dit den skall vara.

Se till att äta din mat under lugna former. Är det för stökigt i lunchrummet, hitta en lugnare plats. Lyssna gärna på musik som du blir lugn av om du behöver distraktion från jobbet. Lägg ned någon minut på att lägga upp maten vackert – vi äter ju även med ögat.

Undvik att gå och äta. Vi hinner inte med att både gå OCH känna smaker, dofter och tänka på att tugga tillräckligt. Det skapar risk för uppblåsthet och obehag i magtrakten med en känsla av uppblåsthet som följd.

När du äter så försök att smaka, känna av konsistensen, strukturen på maten innan du börjar det viktiga tuggandet. Har du inte gjort det tidigare så är det en spännande upplevelse i sig!

Tugga maten minst 20 gånger för att få igång enzymproduktionen innan maten landar i magsäcken.

         

Drick före och efter maten

Undvik att dricka till maten. Drick mer före eller efter maten. Ät inte framför dator eller telefonen som drar bort din uppmärksamhet från matupplevelsen. Det kan vara svårt till att börja med, men se det gärna som ett intressant experiment – hur beroende är jag av yttre stimulans. Det kan vara utmanande till en början men att ”komma till insikt skapar bättre utsikt”

Invänta mättnadskänslan

Invänta mättnadskänslan innan du tar en extra portion. Mättnadssignalen kommer efter cirka 20 minuter. När vi är stressade är det lätt att vi äter för mycket på kort tid. Vi behöver hinna lyssna på kroppens signaler, för de finns där, bara vi inväntar dem.

Matsmältningsenzymer

Ta gärna hjälp av matsmältningsenzymer till varje måltid för att underlätta för ett ansträngt system.

Shirin Djavidi

Nyttiga bakterier

Det finns mycket forskningsstöd för probiotika idag. Tillskott av probiotika kan precis som prebiotika motverka inflammation genom att stärka tarmens barriärfunktion genom ökad produktion av IgA och tight junctions. Det gynnar bra bakterier och motverkar dåliga, vilket minskar tarmflorans produktion av ämnen som kan trigga inflammation och samtidigt ökar produktionen av anti-inflammatoriska ämnen.

En bra mångfald och artrikedom av tarmbakterier stärker vårt immunförsvar och hindrar inflammation i kroppen. Låt din mat innehålla probiotika som du hittar i syrade grönsaker som surkål, kimchi, yoghurt.

Ta gärna probiotika som tillskott för att stärka din tarmflora och ge kroppen bra förutsättningar för att bilda en mångfald av goda tarmbakterier.

Matsmältningsbesvär som inte räknas som överkänslighet

Många lider av matsmältningsbesvär efter att ha ätit vissa livsmedel utan att de har vare sig allergisk och icke-allergisk överkänslighet. Dessa matsmältningsbesvär kan bero på:

  • att man känner sig stressad när man äter
  • att man inte tuggar maten tillräckligt, vilket i sin tur gör att man inte stimulerar matsmältningen ordentligt.
  • att man ”sväljer” luft samtidigt som man äter
  • att man har brist på saltsyra som är en av de viktigaste komponenterna till en god matsmältning

Det här innebär inte att du har en överkänslighet, men långvariga problem med matsmältning kan på sikt leda till att du utvecklar en ökad känslighet mot vissa livsmedel.


9

Allergisk och icke-allergisk överkänslighet

Överkänslighet för livsmedel kan delas upp i två kategorier: allergisk och icke-allergisk. Ibland kan det vara svårt att avgöra vilket man lider av eftersom symtomen ofta överlappar varandra. Läs mer

9

Tarmens roll för immunsystemet

Tarmen har en oerhört viktig roll i det man kan kalla ”kroppens fysiologiska integritet”, det vill säga hur kroppen fysiologiskt förhåller sig till omvärlden. Läs mer

9

Laktosintolerans

Att vara laktosintolerant innebär att man har svårt att bryta ner laktos, mjölksocker, som finns i mjölkprodukter. Läs mer

9

Glutenintolerans

Problem med gluten har ökat de senaste åren. Många känner inte till att man kan ha problem med gluten utan att ha glutenintolerans (celiaki). Läs mer

9

Hur kommer jag tillrätta med överkänslighet?

Många som har problem med matöverkänslighet upplever att deras överkänslighet varierar. Ibland tål man och ibland inte. Vad kan det bero på? Läs mer

9

Tips för gladare mage

Många lider av matsmältningsbesvär efter att ha ätit vissa livsmedel utan att de har vare sig allergisk och icke-allergisk överkänslighet. Dessa matsmältningsbesvär kan bero på... Läs mer