Halsbränna och sura uppstötningar

Den starka saltsyran i magen är oumbärlig i den första nedbrytningen av maten. Ofta skylls halsbränna och sura uppstötningar på ett överskott av saltsyra, men saltsyra som läcker upp i halsen beror oftast på motsatsen – du har för lite saltsyra!

Halsbränna och sura uppstötningar beror på att magsyra och maginnehåll stöts upp i matstrupen. Utanför magsäcken finns inte samma skydd mot magsyran, som då kommer åt att fräta på slemhinnorna. Det ger en brännande och ibland smärtsam upplevelse. Vid sura uppstötningar kommer magsafter ända upp i halsen.

Slemhinnecellerna i magsäcken avsöndrar saltsyra. Magsyran behövs för att bryta ner maten och för att aktivera matsmältningsenzymerna. Magsyran skyddar också mot bakterier och parasiter som vi kan få i oss via maten. För lite eller för svag magsyra ökar risken för att vi får objudna gäster i tunn- och tjocktarm, som ställer till problem för oss, bland annat ökar risken för infektion.

I den övre magmunnen sitter en ringmuskel vars uppgift är att se till att maginnehåll inte kommer upp i matstrupen och halsen. En orsak till sura uppstötningar och halsbränna kan vara att trycket i buken är så högt att det pressar maginnehållet uppåt, däribland även magsyra. En annan ganska vanlig orsak är överkänslighet mot något födoämne. För en del försvinner de sura uppstötningarna när de slutar med mjölk eller gluten.

Har du för lite saltsyra?

Det är många vuxna som drabbas av halsbränna och sura uppstötningar, och många ordineras saltsyradämpande medicin. Det kan om du har otur förvärra problemen och det kan även ha andra biverkningar.

Om vi har för lite magsyra får vi inte någon effektiv matsmältning. Upptaget av mineraler, vitaminer och aminosyror (som bildar proteiner) försämras, vilket i sin tur leder till att övre magmuskeln blir svag och inte håller tätt. Det kan leda till alltför mycket gaser i magen, som ökar trycket uppåt.

         

Gör så hör om du har problem med för lite saltsyra

  • Jobba med grundhälsan och fyll på med näring!
  • Extra viktig näring: Magnesium, Kalcium, Zink och B-komplex
  • Undvik sådant du inte tål!
  • Tugga maten!
  • Drick citronvatten eller ät citron, lingon, surkål och annat som smakar surt eller beskt
  • Ta tillskott av matsmältningsenzymer för att stötta matsmältningen
  • Vid behov ta tillskott av saltsyra

Vanliga symptom vid brist på saltsyra

  • Uppsvälldhet, rapningar, brännande känsla, sura uppstötningar, gaser i tarmarna omedelbart efter måltid
  • En känsla av att bli proppmätt efter en måltid
  • Illamående i samband med måltid eller efter att man ätit kosttillskott
  • Dålig matsmältning, diarré eller förstoppning
  • Matallergier av olika slag
  • Klåda i ändtarmen
  • Nedsatt aptit
  • Sköra, skiktade, spruckna, spröda naglar
  • Förstorade blodkärl på kinderna och näsan
  • Vuxenakne
  • Järnbrist
  • Osmält mat i avföringen

Maghälsa

9

Din känsliga mage

Matsmältningssystemet är känsligt. Ett ganska vanligt symptom är rikligt med gaser. Det tyder på obalans i bakteriefloran och/eller försvagad matsmältning. Läs mer

9

14 sätt att stärka matsmältningen varje dag

Drick ett glas vatten med en halv pressad citron eller ta 1–2 msk äppelcidervinäger innan maten. Läs mer

9

Immunförsvaret sitter i tarmen

Bakterierna i tarmarna gör så att cellerna i tarmens innervägg hela tiden nybildas och skyddar tarmen mot sjukdom. Läs mer

9

Problem med förstoppning

Förstoppning är per definition när man har svårt att tömma tarmen mer än 3 gånger i veckan. Helst bör man tömma tarmen 1–2 gånger per dag. Läs mer

9

Tarmbakterier för bättre hälsa

De allra flesta bakterier lever i vår tjocktarm, där de har mängder av viktiga uppgifter. Fler än 1 000 olika bakteriestammar ingår i människans tarmflora. Läs mer

9

Obalans i tarmfloran

Bakterierna i tarmarna är trots alla sina fantastiska egenskaper inga superorganismer som överlever allt. I själva verket är de ganska känsliga. Läs mer

9

Det vi stoppar i magen påverkar vår psykiska hälsa

Största delen av vårt immunförsvar finns i våra tarmar. Att tarmarna är tätt kopplade till hjärnan är inte lika känt. Läs mer

9

Mat för din mikroflora

När vi mjölksyrar grönsaker låter vi nyttiga bakterier som redan finns i grönsakerna föröka sig. Maten blir också lättsmält, eftersom bakterierna redan påbörjat nedbrytningen. Läs mer

9

Halsbränna och sura uppstötningar

Ofta skylls halsbränna och sura uppstötningar på ett överskott av saltsyra, men det beror oftast på motsatsen – du har för lite saltsyra! Läs mer

9

Dags att prova detox

En detoxkur syftar till att rensa ut slaggprodukter som vi samlar på oss då vi stressar, äter mediciner och processad mat eller utsätts för föroreningar av olika slag. Läs mer

9

Kostråd för detox

Försök att behålla dina nya, goda matvanor så gott det går. Om du vill återinföra mat som du saknat så gör det försiktigt och etappvis så du inte stressar kroppen för mycket. Läs mer

9

Onlinekurs: Mage-tarm, hur funkar det?

Detta är en kurs som ALLA borde gå. Här du får grundläggande kunskap om magen och tarmen på ett enkelt och intuitivt sätt. Läs mer