Hitta din energi

Känner du dig ofta trött, sliten och i otakt med livet? Du är inte ensam. Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukdom. Men det finns sätt att komma tillbaka till liv, energi och balans, och det mesta kan du göra själv. Kanske blir livet sig aldrig likt igen – förmodligen blir det mycket bättre.

Stressresponsen är en urgammal överlevnadsfunktion. Lite förenklat brukar det sägas att vi inte skulle ha blivit långlivade som jägare och samlare för drygt 10 000 år sedan utan den. När vi blev attackerade behövde kroppen den extra hormonkraften, som en högre växel, för att vi skulle kunna slåss för våra liv – eller springa för våra liv. Men stressresponsen är betydligt mer mångfacetterad än så – och framför allt viktig för oss än i dag, från morgon till kväll.

Våra kroppar är helt beroende av en fungerande stressrespons. Vi behöver den för att klara fysiska och mentala svårigheter, och för att reglera och balansera kroppen. Att gå upp på morgonen, klara av en infektion eller skada, klara en uppgift, någon oförutsedd händelse, eller bara att ”ta tag i” saker – allt kräver fungerande binjurar som ger en passande stressrespons.

Det stora problemet är inte stressreponsen i sig, utan bristen på återhämtning. Vi dras med lågintensiv stress som sällan eller aldrig släpper taget om oss. Vi är duktiga och levererar, lämnar och hämtar, är den perfekta mamman, kollegan, frun och ”ska bara”, ständigt på språng, slarvar med maten, motionen, skratten, livet … Återhämtning prioriteras ner – i stället sliter vi ut våra däck och kör till slut på våra fälgar. Att ha konstant förhöjda halter av stresshormoner i blodet sliter på kroppen.

Stress tar kroppen ur balans

Det är hypotalamus, ett område i mellanhjärnan, som tillsammans med hormonkörteln hypofysen ser till att kroppens kemiska balans behålls, och att våra grundläggande livsuppehållande processer fungerar så bra som möjligt.

Hypotalamus länkar samman nervsystemet och hormonsystemet. Den fungerar som en termostat som utan avbrott skannar av vårt nuläge, fattar beslut om vilka hormoner som ska fri-göras, och i hur stor mängd.

Hypotalamus tar in en stor mängd information, både inifrån kroppen och från vår omgivning. Den lyssnar på våra tankar och föreställningar, noterar vår kroppstemperatur, kemisk balans, trötthet och blodtryck. Hypotalamus påverkas av stressfaktorer som emotionell stress, upplevd hjälplöshet, infektioner, chock och trauma. Även omgivande ljus, temperatur, årstidsförändringar och input från våra fem sinnen (syn, smak, hörsel, känsel och doft) påverkar vilka hormoner hypotalamus ger order om att producera.

Hypotalamus kommunicerar med hypofysen, chefen bland kroppens hormonkörtlar, via så kallade neurohormoner. Dessa neurohormoner styr kroppens hormonbalans genom att endera blockera eller stimulera frisättandet av hypo-fysens hormoner.

Hypofysen bestämmer i sin tur över de flesta av kroppens andra hormonkörtlar och deras utsöndring. Det är hypofysen som stimulerar sköldkörteln att frisätta sina hormoner, som bland annat styr ämnesomsättningen. Hypo-fysen stimulerar även frisättandet av våra könshormoner och oxytocin (må bra-hormonet) samt hormoner för kroppstillväxt och metaboliska processer – och den stimulerar frisättandet av binjurarnas stresshormoner.


Stress och återhämtning

9

Hitta din energi

Känner du dig ofta trött, sliten och i otakt med livet? Du är inte ensam. Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukdom. Läs mer

9

De livsviktiga binjurarna

Om vi stressar alltför länge orkar binjurarna inte hålla uppe produktionen av kortisol som är inblandat i många livsviktiga processer. Läs mer

9

En plan för balans

Hur kan vi då hjälpa våra binjurar, om vi misstänker att de är uttröttade? Det finns faktiskt mycket du själv kan göra för att få dina binjurar och hela dig att må bättre. Läs mer

9

Shirin Djavidi om kraschen och vägen tillbaka

Shirin Djavidi är journalist och hälsoinspiratör. Hon lever träning och pratar träning. Men en dag sa hennes kropp ifrån, totalt. Läs mer