Holistics hälsoprogram

Här är det program som Bertil Wosk har förespråkat i kurser och föreläsningar i övert trettio år. Det ser enkelt ut. Bara 12 punkter. Men det är 12 punkter som verkligen kan förändra och berika ditt liv. I all enkelhet. Lycka till!

  1. Dina tankar påverkar ditt liv. Var därför medveten om hur du tänker.
  2. Ät i lugn och ro och tugga ordentligt. Ät med alla dina sinnen och lägg märke till smak, doft, konsistens och mängd.
  3. Kosten är en av de viktigaste faktorerna som påverkar vår hälsa eller ohälsa. Ät därför en kost baserad på naturliga ekologiska råvaror. Välj grönsaker, rotfrukter, frukt, bönor och linser före animaliska livsmedel. Välj bra fetter som kokosolja, smör och olivolja. Välj naturlig sötning som honung, fikon eller dadlar före annan sötning.
  4. Undvik livsmedel som är raffinerade, innehåller tillsatser, gluten, livsmedel som är genmanipulerade (GMO), bestrålade eller som kommer från konserv. Undvik mat tillagad i mikrovågsugn. Undvik raffinerat vitt socker. Uteslut artificiella sötningsmedel, margarin och delvis härdade eller härdade vegetabiliska fetter.
  5. Drick 1 till 2 liter rent vatten per dag.
  6. Många kan behöva komplettera sin kost med vitaminer, mineraler, omega 3-fettsyror (helst från vegetabilisk källa) och goda mag-tarmbakterier. Konsultera gärna en näringsterapeut eller någon annan terapeut med kunskap om näring för att ta reda på din näringsstatus och få individuella rekommendationer.
  7. Rör på dig regelbundet genom att hitta en träningsform som du tycker om.
  8. Solljus och frisk luft är viktigt för kropp och nervsystem. Var utomhus i minst 30 minuter varje dag, året runt.
  9. Din sömn är viktig! Sov i ett mörkt, tyst, svalt rum. Stäng av TV, dator och mobiltelefon minst 1 timme innan det är dags att sova. Det viktigaste för din kropp och hjärna är sömnen mellan 22:00-05:00.
  10. Var i tystnad och stillhet med bara dig själv en stund varje dag.
  11. Försök vara närvarande i allt du gör, oavsett vad du gör.
  12. Det är viktigt att ha roligt. Lek, var kreativ, skratta ofta och tänk utanför ramarna.