Kostråd för detox

Bra mat under detox

  • Vatten. Drick 2 liter vatten per dag, gärna med mineraldroppar.
  • Grönt te och chaga innehåller mycket antioxidanter.
  • Ekologiska grönsaker. Ät mycket gröna bladgrönsaker, rödbeta och kronärtskockor. Passa även på och lär dig äta ”ogräs” som maskros, kirskål och nässlor.
  • Råkost. Råkost har fått en renässans i dag med tillgång till nya, spännande livsmedel och goda recept.
  • Frukt går bra om du inte har ett överskott av jästsvampen candida, diabetes eller metabolt syndrom. Tänk dock på att bananer och torkad frukt innehåller snabba kolhydrater. Alla typer av bär går bra att äta, gärna blåbär, gojibär och mullbär. Sockerfri tranbärsjuice är också bra.
  • Ät mycket nötter, frön och kärnor (melonfrön, solrosfrön, hampafrön, pumpafrön med flera).
  • Nyttiga fetter. Kallpressad linfröolja, jungfrulig olivolja, avokado och kokosolja. Det finns en detoxkur med kokosolja som huvudingrediens. Googla på kokosolja detox eller coconut oil detox.
  • Olika typer av kryddor och örter är bra detoxmat, t.ex. bovete, vitlök, ingefära, gurkmeja, kanel, kardemumma, kummin, cayennepeppar, basilika, salvia, timjan, lakritsrot, aloe vera (se lexikon på baksidan).
  • Fibertillskott, t.ex. psylliumfröskal och hela linfrön som legat i blöt över natten.
  • Alger som chlorella, spirulina, kelp och wakame.
  • Vetegräs och korngräs. Vetegräs förbättrar matsmältningen och näringsupptaget. Det ökar blodcirkulationen och kroppens naturliga avgiftning. Korngräs är – liksom vetegräs – basbildande.

Undvik under detox

  • All raffinerad mat. Det inkluderar alla hel- och halvfabrikat.
  • Alla snabba kolhydrater från bröd, pasta, socker, choklad (rå kakao går bra), saft, läsk, glass, godis, frukostflingor. Har du överskott på jästsvampen candida bör du även vara försiktig med frukt.
  • Kaffe. Förbered din detoxkur med att dra ner på kaffet ett par dagar i förväg eftersom man kan få huvudvärk och abstinensbesvär om man slutar med kaffe för snabbt. Drick örtte och grönt te istället.
  • Alkohol och tobak.
  • Ät inte mat uppvärmd i mikron. Det bör du undvika även när du inte detoxar.
  • Ta bort alla mejeriprodukter!
  • Undvik livsmedel som innehåller gluten det vill säga vete, korn och råg (OBS! vetegräs och korngräs innehåller inte gluten.)
  • Ät också mindre protein. Undvik framför allt rött kött. Fisk och fågel är bättre.

Bra under detox

  • Motion och vila
  • Motionera lätt. Promenader och yoga är bra. Om du fastar enbart på juice bör du undvika hård träning eftersom kroppen behöver all energi för att återhämta sig. När du motionerar smörjer du leder och muskler och rensar ut slaggprodukter.
  • Att svettas, t.ex. bada bastu (ej torrbastu), är också en naturlig och effektiv detox. Torrborstning är också bra.
  • Sist men inte minst: vila och slappna av så mycket du kan.
  • När vi vilar och sover ger vi kroppen en chans att återhämta sig och reparera sig själv.

Efter detox

Försök att behålla dina nya, goda matvanor så gott det går. Om du vill återinföra mat som du saknat så gör det försiktigt och etappvis så du inte stressar kroppen för mycket. När man mår bra är det allt för lätt att glömma hur man mådde innan.


Maghälsa

9

Din känsliga mage

Matsmältningssystemet är känsligt. Ett ganska vanligt symptom är rikligt med gaser. Det tyder på obalans i bakteriefloran och/eller försvagad matsmältning. Läs mer

9

14 sätt att stärka matsmältningen varje dag

Drick ett glas vatten med en halv pressad citron eller ta 1–2 msk äppelcidervinäger innan maten. Läs mer

9

Immunförsvaret sitter i tarmen

Bakterierna i tarmarna gör så att cellerna i tarmens innervägg hela tiden nybildas och skyddar tarmen mot sjukdom. Läs mer

9

Problem med förstoppning

Förstoppning är per definition när man har svårt att tömma tarmen mer än 3 gånger i veckan. Helst bör man tömma tarmen 1–2 gånger per dag. Läs mer

9

Tarmbakterier för bättre hälsa

De allra flesta bakterier lever i vår tjocktarm, där de har mängder av viktiga uppgifter. Fler än 1 000 olika bakteriestammar ingår i människans tarmflora. Läs mer

9

Obalans i tarmfloran

Bakterierna i tarmarna är trots alla sina fantastiska egenskaper inga superorganismer som överlever allt. I själva verket är de ganska känsliga. Läs mer

9

Det vi stoppar i magen påverkar vår psykiska hälsa

Största delen av vårt immunförsvar finns i våra tarmar. Att tarmarna är tätt kopplade till hjärnan är inte lika känt. Läs mer

9

Mat för din mikroflora

När vi mjölksyrar grönsaker låter vi nyttiga bakterier som redan finns i grönsakerna föröka sig. Maten blir också lättsmält, eftersom bakterierna redan påbörjat nedbrytningen. Läs mer

9

Halsbränna och sura uppstötningar

Ofta skylls halsbränna och sura uppstötningar på ett överskott av saltsyra, men det beror oftast på motsatsen – du har för lite saltsyra! Läs mer

9

Dags att prova detox

En detoxkur syftar till att rensa ut slaggprodukter som vi samlar på oss då vi stressar, äter mediciner och processad mat eller utsätts för föroreningar av olika slag. Läs mer

9

Kostråd för detox

Försök att behålla dina nya, goda matvanor så gott det går. Om du vill återinföra mat som du saknat så gör det försiktigt och etappvis så du inte stressar kroppen för mycket. Läs mer

9

Onlinekurs: Mage-tarm, hur funkar det?

Detta är en kurs som ALLA borde gå. Här du får grundläggande kunskap om magen och tarmen på ett enkelt och intuitivt sätt. Läs mer