Mat för din mikroflora

Mat för mikrofloran

Mjölksyrade grönsaker

Mjölksyrade grönsaker är fantastisk mat för magen. När vi mjölksyrar grönsaker låter vi nyttiga bakterier som redan finns i grönsakerna föröka sig. Bakterierna börjar då bryta ner ämnen i grönsakerna och bildar samtidigt själva ämnen som är nyttiga. Maten blir också lättsmält, eftersom bakterierna redan påbörjat nedbrytningsprocessen. Börja gärna måltiden med lite mjölksyrade grönsaker, så får matsmältningen en skjuts.

Ingredienser

  • 4 liter vatten
  • 100 g salt
  • Cirka 2,5 kg valfria ekologiska grönsaker, exempelvis västeråsgurka, morot, gul lök, kål, blomkål, vaxbönor
  • 8–10 kapslar LactoVitalis Pro

Exempel på kryddor och blad

  • Vitlök (i bitar)
  • Pepparrot (i skivor)
  • Krondill (kronorna)
  • Hallonblad
  • Vinbärsblad
  • Senapskorn, gula

Gör så här

Koka vatten med salt. Låt svalna till rumstemperatur. (Kan förberedas dagen innan. Låt stå med lock på.)

Diska ur ett antal glasburkar. (Till 2,5 kg grönsaker behövs ungefär fem stycken 1-liters burkar med tättslutande lock.) Låt burkarna torka en stund i ugnen på 100 grader. Låt burkarna svalna.

Tvätta grönsakerna noga. Använd bara fina råvaror som inte är skadade. Dela i stora bitar. Varva grönsaker med kryddor och blad. Öppna i 1–2 kapslar LactoVitalis Pro och lägg i innehållet i varje burk.

Lägg ett stort vinbärsblad över grönsakerna och slå på saltlösningen så att den täcker grönsakerna.

Låt stå i 18–20 grader i 10–14 dagar. Ställ dem sedan i kylen. Kan förvaras i flera månader. När du öppnar burken ska det bubbla lite och dofta syrligt. Doftar det alkohol så har fermenteringen misslyckats och då ska grönsakerna inte ätas.

         

Mer mat för din mikroflora

Det finns annat som är bra för bakteriefloran att äta än mjölksyrade grönsaker. Här är några tips att hålla sig till.

  • Ät närproducerad, ekologisk, gärna egenodlad mat.
  • Ät en kost rik på vegetabilier och fibrer, individuellt anpassad.
  • Mat som din matsmältning kan bryta ner.
  • Mat som du inte är överkänslig mot.
  • Mat som äts i lugn och ro.
  • Mat som är näringsrik och stärker ditt immunsystem och dina slemhinnor.

Maghälsa

9

Din känsliga mage

Matsmältningssystemet är känsligt. Ett ganska vanligt symptom är rikligt med gaser. Det tyder på obalans i bakteriefloran och/eller försvagad matsmältning. Läs mer

9

14 sätt att stärka matsmältningen varje dag

Drick ett glas vatten med en halv pressad citron eller ta 1–2 msk äppelcidervinäger innan maten. Läs mer

9

Immunförsvaret sitter i tarmen

Bakterierna i tarmarna gör så att cellerna i tarmens innervägg hela tiden nybildas och skyddar tarmen mot sjukdom. Läs mer

9

Problem med förstoppning

Förstoppning är per definition när man har svårt att tömma tarmen mer än 3 gånger i veckan. Helst bör man tömma tarmen 1–2 gånger per dag. Läs mer

9

Tarmbakterier för bättre hälsa

De allra flesta bakterier lever i vår tjocktarm, där de har mängder av viktiga uppgifter. Fler än 1 000 olika bakteriestammar ingår i människans tarmflora. Läs mer

9

Obalans i tarmfloran

Bakterierna i tarmarna är trots alla sina fantastiska egenskaper inga superorganismer som överlever allt. I själva verket är de ganska känsliga. Läs mer

9

Det vi stoppar i magen påverkar vår psykiska hälsa

Största delen av vårt immunförsvar finns i våra tarmar. Att tarmarna är tätt kopplade till hjärnan är inte lika känt. Läs mer

9

Mat för din mikroflora

När vi mjölksyrar grönsaker låter vi nyttiga bakterier som redan finns i grönsakerna föröka sig. Maten blir också lättsmält, eftersom bakterierna redan påbörjat nedbrytningen. Läs mer

9

Halsbränna och sura uppstötningar

Ofta skylls halsbränna och sura uppstötningar på ett överskott av saltsyra, men det beror oftast på motsatsen – du har för lite saltsyra! Läs mer

9

Dags att prova detox

En detoxkur syftar till att rensa ut slaggprodukter som vi samlar på oss då vi stressar, äter mediciner och processad mat eller utsätts för föroreningar av olika slag. Läs mer

9

Kostråd för detox

Försök att behålla dina nya, goda matvanor så gott det går. Om du vill återinföra mat som du saknat så gör det försiktigt och etappvis så du inte stressar kroppen för mycket. Läs mer

9

Onlinekurs: Mage-tarm, hur funkar det?

Detta är en kurs som ALLA borde gå. Här du får grundläggande kunskap om magen och tarmen på ett enkelt och intuitivt sätt. Läs mer