Problem med förstoppning

Förstoppning kan vara ett jobbigt ämne som många undviker att prata om, men om du upplever problem är du långt ifrån ensam.

Förstoppning är per definition när man har svårt att tömma tarmen mer än 3 gånger i veckan och det kan leda till både magknip och illamående. Helst bör man tömma tarmen 1-2 gånger per dag. Vanliga orsaker till förstoppning:

  • Att man dricker för lite
  • Äter mat som innehåller för lite fibrer
  • Att man är orolig och/eller stressad
  • Medicinering
  • Graviditet och menstruation kan påverka avföringens konsistens
  • För mycket stillasittande kan göra att peristaltiken störs

         

Att avföringen ligger kvar i tarmen är belastande för hela kroppen och det stör våra naturliga goda tarmbakterier. Genom att avlägsna det stillastående tarminnehållet blir man inte bara av med avfall. Man skapar en bättre miljö för tarmbakterier, får en friskare tarmflora och ett bättre näringsupptag.

Lavemang, en tillfällig lösning vid förstoppning

Vanliga lavemang ger oftast önskad effekt men har en retande effekt på tarmen, vilket kan bli vanebildande och man bör inte använda dem kontinuerligt. Försök istället att komma tillrätta med problemen genom att se över din livsstil, öka mängden grönsaker och frukt i din kost och drick mer vätska.

Magnesiumoxid hjälper vid förstoppning

Om du inte kommer tillrätta med problemet själv så finns det naturlig hjälp att få. Magnesiumoxid hjälper vid förstoppning och trög tarm. Magnesiumoxid ger två positiva effekter, dels blir tarminnehållet lösare, dels ökar volymen. Både dessa effekter underlättar för kroppen att ha en naturlig tarmtömning bland annat genom stimulerad peristaltik.


Maghälsa

9

Din känsliga mage

Matsmältningssystemet är känsligt. Ett ganska vanligt symptom är rikligt med gaser. Det tyder på obalans i bakteriefloran och/eller försvagad matsmältning. Läs mer

9

14 sätt att stärka matsmältningen varje dag

Drick ett glas vatten med en halv pressad citron eller ta 1–2 msk äppelcidervinäger innan maten. Läs mer

9

Immunförsvaret sitter i tarmen

Bakterierna i tarmarna gör så att cellerna i tarmens innervägg hela tiden nybildas och skyddar tarmen mot sjukdom. Läs mer

9

Problem med förstoppning

Förstoppning är per definition när man har svårt att tömma tarmen mer än 3 gånger i veckan. Helst bör man tömma tarmen 1–2 gånger per dag. Läs mer

9

Tarmbakterier för bättre hälsa

De allra flesta bakterier lever i vår tjocktarm, där de har mängder av viktiga uppgifter. Fler än 1 000 olika bakteriestammar ingår i människans tarmflora. Läs mer

9

Obalans i tarmfloran

Bakterierna i tarmarna är trots alla sina fantastiska egenskaper inga superorganismer som överlever allt. I själva verket är de ganska känsliga. Läs mer

9

Det vi stoppar i magen påverkar vår psykiska hälsa

Största delen av vårt immunförsvar finns i våra tarmar. Att tarmarna är tätt kopplade till hjärnan är inte lika känt. Läs mer

9

Mat för din mikroflora

När vi mjölksyrar grönsaker låter vi nyttiga bakterier som redan finns i grönsakerna föröka sig. Maten blir också lättsmält, eftersom bakterierna redan påbörjat nedbrytningen. Läs mer

9

Halsbränna och sura uppstötningar

Ofta skylls halsbränna och sura uppstötningar på ett överskott av saltsyra, men det beror oftast på motsatsen – du har för lite saltsyra! Läs mer

9

Dags att prova detox

En detoxkur syftar till att rensa ut slaggprodukter som vi samlar på oss då vi stressar, äter mediciner och processad mat eller utsätts för föroreningar av olika slag. Läs mer

9

Kostråd för detox

Försök att behålla dina nya, goda matvanor så gott det går. Om du vill återinföra mat som du saknat så gör det försiktigt och etappvis så du inte stressar kroppen för mycket. Läs mer

9

Onlinekurs: Mage-tarm, hur funkar det?

Detta är en kurs som ALLA borde gå. Här du får grundläggande kunskap om magen och tarmen på ett enkelt och intuitivt sätt. Läs mer