Vägen tillbaka från utbrändhet

Shirin Djavidi

Shirin Djavidi om kraschen och vägen tillbaka

Hon har bland annat gett ut en bok om träning. Hon lever träning och pratar träning. Men en dag sa hennes kropp ifrån, totalt. Nu bor hon på Mallorca med man och barn och jobbar med träningsresor, gruppträning och yoga. Allt med ett och samma syfte – att hjälpa folk till ett mer aktivt och hälsosamt liv.

Shirin, vad hände när du körde fast?

Jag tog mig inte tid att sakta ner, reflektera, låta saker få sjunka in. Jag har alltid jobbat med sånt som jag älskar och brinner för och har gärna tusen saker i luften samtidigt. Det är bara sån jag är. Men på vägen glömde jag bort att andas och känna efter, och det var ingen bra kombo för min personlighetstyp.

Du är ett energiknippe med många bollar i luften. Märkte du inte vart åt det barkade?

Nej, inte till en början.Inför varje ”kick” kände jag en ännu större upprymdhet, men i själva verket körde jag mig själv i botten. Nu kan jag se ett mönster där kroppen har sagt ifrån tusen gången utan att jag märkte det. Våra kroppar är tåliga, på gott och ont, man kan missbruka dem länge innan de säger ifrån.

Vad fanns det för varningssignaler?

Symptomen eller varningssignalerna var enorm trötthet (som tidigare gick att sova bort), feber, näsblod ibland, disträ, yrsel, ett ganska forcerat beteende som att jag pratade mycket och ofta (Hon är rätt bra på att prata nu också, vår anmärkning), diffusa eksem, magkatarr, prickar och allergier som aldrig riktigt gick att definiera. Jag fick känslig hud, reagerade på koffein och andra triggers, fick hjärtklappning av för mycket socker, panikångest, gråtattacker, hjärtklappning och känslan av att inte få tillräckligt med luft.

Vad gjorde du för fel, vad du skulle ändra på, om du kunde åka tillbaka i tiden?

Det låter helt galet att säga, men jag är också enormt tacksam över att jag kraschade. Det har gjort mig lite klokare och mycket mer försiktig med hur jag behandlar mig själv och andra. Och jag kan ”läsa av” mina kunder mycket bättre och fånga upp dem innan de bränner ut sig som jag gjorde.

Men ok, det är klart att det hade varit skönt att vara utan upplevelsen också. Om jag fick ändra på något önskar jag att man redan i skolan lär sig hur kroppen funkar, på ett djupare plan.

I våra skolor skulle det finnas ett ämne som heter "Hälsa" om hur man tar hand om sig själv på bästa sätt. På riktigt! För om vi inte klarar det, redan från dag ett, så kommer vi att stöta på patrull. Hela svenska folket skulle kunna må så mycket bättre och sjukskrivningarna skulle sjunka drastiskt. Folk verkar inte må bra idag, generellt.

Jag skulle också önska att någon hade sett mina signaler. Till exempel att hudläkaren som jag gick till hade gått på djupet med allergierna. Jag önskar att de läkare som i dag skriver ut lugnande tabletter och antideppressiva medel istället kan slussa en vidare, till någon som gör mer än bara skriva ut tabletter. Jag önskar att man kunde fångas upp och få en slags utbildning på olika alternativa vägar som finns att ta. För det finns, massor!

Men framför allt är ansvaret mitt – och jag önskar att jag hade samma kunskap för 20 år sedan som jag har i dag. Men sånt är livet. Man lever och lär. Och förhoppningsvis kan jag med mina ord och erfarenhet hjälpa andra som kanske känner att de är i riskzonen.

         

Vilka varningssignaler ska man lyssna efter?

Jag tror de är olika hos alla, men vissa saker är snarlika, som att man börjar ”tappa fotfästet”, man får inte ihop ett och ett, glömmer saker, blir lätt irriterad, sover sämre, blir mer ljudkänslig, kan få panikångest, andas sämre. Man ”är inte med” på samma sätt som förut, inte lika jordad och centrerad.

Men det är oftast lättare för en utomstående att se. Det är svårt att själv se när man är i farozonen. Man tror att allt är bra och lever rätt länge i förnekelse.

Vad gjorde du för att komma tillbaka igen?

Mycket! Både samtalsterapi, healing, massage, sömntabletter (under en kortare period), andningsövningar, en förändring i min livsstil där jag var tvungen att dra ner på tempot och reflektera mer, byta ut mina löparmorgnar till yoga, ge kroppen betydligt mycket mer återhämtning efter träning, byta ut svart te mot grönt te.

Jag började med stötvågsbehandling, akupunktur och laserbehandling för mina fötter och hälsenor som strejkade. Jag gick självklart till min räddare i nöden (Annica) som gav mig akupunktur, kinesiska droppar och magnetterapi.

Det blev en rätt dyr och segdragen historia. Men jag har blivit klokare och mer tacksam över livet och tar inte saker för givet på samma sätt längre.

Hur är det i dag?

Jag mediterar och/eller yogar fortfarande varje morgon. Annars blir det ingen toppenmorgon. Jag måste börja långsamt så jag får jorda och centrera mig, annars ”flyger jag lätt iväg”. Det är en livsstil i dag som jag inte vill vara utan, eller kan vara utan.

Jag mår bra nu. Jag är mitt i livet, bor på Mallorca med min man och våra barn. Jag har precis startat ett nytt företag (såklart). Jag njuter av livet. Men med den personlighetstypen jag har måste jag vara extra varsam, så jag behåller balansen både fysiskt och mentalt.

Blir man någonsin återställd och hur lång tid tar det?

Jag tror aldrig att man kommer tillbaka där man en gång var. Det har liksom blivit ett mentalt ärr i kroppen, som aldrig riktigt läker. Kroppen känner igen och varnar direkt när det blir för mycket, och man blir enormt lyhörd på signalerna.

Vilket råd vill du ge den som är i farozonen för att bli utbränd?

Stanna upp direkt! Har man en gång klivit över tröskeln, tar det enormt lång tid att ta sig tillbaka. Det är en livslång historia.

Vad önskar du dig mest av allt nu?

Att jag och min familj får fortsätta att få vara friska och glada, att mitt nya projekt kommer att gå superbra och att jag ska lära mig flytande spanska någon gång.


Stress och återhämtning

9

Hitta din energi

Känner du dig ofta trött, sliten och i otakt med livet? Du är inte ensam. Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukdom. Läs mer

9

De livsviktiga binjurarna

Om vi stressar alltför länge orkar binjurarna inte hålla uppe produktionen av kortisol som är inblandat i många livsviktiga processer. Läs mer

9

En plan för balans

Hur kan vi då hjälpa våra binjurar, om vi misstänker att de är uttröttade? Det finns faktiskt mycket du själv kan göra för att få dina binjurar och hela dig att må bättre. Läs mer

9

Shirin Djavidi om kraschen och vägen tillbaka

Shirin Djavidi är journalist och hälsoinspiratör. Hon lever träning och pratar träning. Men en dag sa hennes kropp ifrån, totalt. Läs mer