MAGE OCH TARM

MAT FÖR DIN MIKROFLORA

När vi mjölksyrar grönsaker låter vi nyttiga bakterier som redan finns i grönsakerna föröka sig. Maten blir också lättsmält, eftersom bakterierna redan påbörjat nedbrytningen.

Mjölksyrade grönsaker

Mjölksyrade grönsaker är fantastisk mat för magen. När vi mjölksyrar grönsaker låter vi nyttiga bakterier som redan finns i grönsakerna föröka sig. Bakterierna börjar då bryta ner ämnen i grönsakerna och bildar samtidigt själva ämnen som är nyttiga. Maten blir också lättsmält, eftersom bakterierna redan påbörjat nedbrytningsprocessen. Börja gärna måltiden med lite mjölksyrade grönsaker, så får matsmältningen en skjuts.

Ingredienser

Exempel på kryddor och blad

Gör så här

Koka vatten med salt. Låt svalna till rumstemperatur. (Kan förberedas dagen innan. Låt stå med lock på.)

Diska ur ett antal glasburkar. (Till 2,5 kg grönsaker behövs ungefär fem stycken 1-liters burkar med tättslutande lock.) Låt burkarna torka en stund i ugnen på 100 grader. Låt burkarna svalna.

Tvätta grönsakerna noga. Använd bara fina råvaror som inte är skadade. Dela i stora bitar. Varva grönsaker med kryddor och blad. Öppna i 1–2 kapslar LactoVitalis Pro och lägg i innehållet i varje burk.

Lägg ett stort vinbärsblad över grönsakerna och slå på saltlösningen så att den täcker grönsakerna.

Låt stå i 18–20 grader i 10–14 dagar. Ställ dem sedan i kylen. Kan förvaras i flera månader. När du öppnar burken ska det bubbla lite och dofta syrligt. Doftar det alkohol så har fermenteringen misslyckats och då ska grönsakerna inte ätas.

Mer mat för din mikroflora

Det finns annat som är bra för bakteriefloran att äta än mjölksyrade grönsaker. Här är några tips att hålla sig till.