27 december 2021

Saffran: Krydda dig till bättre sömn

Kryddor och örter är några av våra mest använda medicinalväxter och saffran är inget undantag. Julkryddan har effekter på våra signalsubstanser och kan förbättra humör och sömn.

Ingen jul borde vara utan saffran, det är sant. Kanske borde vi lägga till att ingen sömnlös heller borde vara utan saffran? Den guldgula kryddan hämtar vi från saffranskrokus och det är en av våra mest exklusiva kryddor. Den är också sedan länge använd som medicinalväxt och har i moderna studier bekräftats ha effekter för att höja humöret. 

Saffran kan hämma enzymer som bryter ner signalsubstanser som dopamin, serotonin och noradrenalin. Koncentrationerna av dessa, som alla är viktiga för vårt välbefinnande, ökar då i hjärnan. Studier har visat att för deprimerade kan kryddan få humöret att lyfta och markörer för inflammation att gå ner. Doserna som använts är mellan 30 till 40 mg saffran per dag (1). 

Kryddat för mer sömn 

Hur var det då med sömnen? Det ville en grupp forskare veta och sjösatte en randomiserad och dubbelblindad studie för att ta reda på hur saffrans effekter på sömnen ser ut. 

Deltagarna var friska frivilliga mellan 18 och 70 år som enligt mätningar på en sömnskala hade dålig sömn. Under 4 veckor skulle de sedan varje dag ta 14 mg av ett standardiserat saffranextrakt. 

Efter studiens slut kunde forskarna konstatera att personerna som fått extra saffran rapporterade att de sov bättre än personerna som fått placebo. Den största förbättringen av sömnen skedde under de sju första studiedagarna (2).

Hur saffran förbättrar sömnen

Även om det inte är exakt klarlagt, finns en del teorier om hur saffran verkar för bättre sömn: 

Referenser 

  1. Khazdair MR, Boskabady MH, Hosseini M, Rezaee R, M Tsatsakis A. The effects of Crocus sativus (saffron) and its constituents on nervous system: A review. Avicenna J Phytomed. 2015;5(5):376-391.  
  2. Lopresti AL, Smith SJ, Metse AP, Drummond PD. Effects of saffron on sleep quality in healthy adults with self-reported poor sleep: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. J Clin Sleep Med. 2020;16(6):937-947. doi:10.5664/jcsm.8376