14 maj 2021

Så får du mer energi

Mitokondrierna är cellernas kraftverk, för de omvandlar maten vi äter till energi. De finns i alla celler och påverkar hur vi mår. Vilken tur att vi kan hjälpa dem med rätt enkla medel.

I avsnitt 38 av Hälsa kommer inifrån berättar Inger Erland Tångring, näringsterapeut och psykoterapeut, om mitokondriernas 1,5 miljarder år långa historia – och hur du kan påverka den på 10 sekunder.

Producerar 200 kilo ATP om dagen

Mitokondrier är organeller: små organ som finna inne i våra celler. De tillverkar ATP som är en energikälla i i cellerna. Mitokondrierna i din kropp bildar 50 gram ATP var 20 sekund. Det blir 200 kilo ATP per dag. Som genast förbrukas i alla våra viktiga organ.

Det finns flest mitokondrier i organ som kräver mycket energi: hjärta, lungor, lever, njurar, hjärna, stora muskler. Och din kropp känner av hur mycket mitokondrier du behöver just nu. Rör du dig mycket, behöver kroppen mer mitokondrier. Faktum är att det räcker med en timmes rörelse för att tillverkningen av nya mitokondrier ska kicka igång.

Överraska kroppen, är ett uttryck som Inger återkommer till i detta avsnitt. Det gäller att belasta kroppen mer än den är van vid. Öka tempot 10 sekunder ett par gånger under en promenad räcker långt.

Mitokondriernas hälsa

Vi vet att sjukdomar som demens och parkinson, sjukdomar som är svåra att medicinera, är direkt kopplade till mitokondriernas hälsa, berättar Inger Erland Tångring. Mycket forskning pågår på det, inte minst i Sverige. Men det finns också saker som du kan göra själv.

Ett exempel som Inger tar upp är forskaren Terry Wahls som drabbades av MS för 20 år sedan och blev rullstolsbunden. Trots medicinering blev allt värre, tills hon upptäckte mitokondriernas roll och förändrade sin diet. Den förändring som detta innebar finns beskrivet i The Wahls Protocol.

Det som påverkar våra mitokondriers hälsa negativt, berättar Inger är bland annat: kronisk stress, infektioner, inflammationer, processad mat, dålig näringsstatus och även vår mentala inställning.

Det som påverkar våra mitokondriers hälsa positivt är näringstät mat med mycket mineraler och vitaminer. Inger nämner bland annat svavelrika grönsaker, alla typer kål, lök, sparris, svamp, färgrika grönsaker, frukt, bär, bladgrönsaker, inälvsmat och vildfångad fisk.

På en fråga om vilka näringsämnen som är extra viktiga nämner Inger hela B-vitaminfamiljen, D-vitamin, Q10, magnesium och bra fetter som omega-3 och lecitin.

I podden talar Inger även om autofagi, kalorirestrektion, vinterbad, meditation, träning, gener och DNA. Ja, typ allt vi behöver för att hålla igång cellernas små kraftverk. och därmed dig själv.

Detta hittar du i avsnitt 38 av Hälsa kommer inifrån.