8 oktober 2021

Prosit! Våra bästa förkylningstips

Kanske är du en av de som redan åkt på säsongens första förkylning? Oavsett om du gjort det eller inte kan vi nog alla vara överens om att vi just nu är på väg in den riktiga virusårstiden. Men varför blir vi egentligen förkylda? Hur ska du göra för att rusta dig för att klara dig från host och snörvel i höst och vinter? Och finns det något du kan göra för att påskynda tillfrisknandet om du trots allt blir sjuk?

I det här minst sagt högaktuella avsnittet av Hälsa kommer inifrån har vi tagit hjälp av den tidigare sjuksköterskan Inger Erland Tångring, som numera arbetar som näringsterapeut och psykoterapeut, men också som föreläsare inom Holistics utbildningsteam. Förutom att gå till grunden med förkylningar, orsaker, smittovägar och behandling, så reder Inger också ut hur man vet om de symtom man upplever beror på förkylning, allergi eller någon form av influensa – något som ju varit extra viktigt att hålla koll på under de senaste 18 månadernas pandemi. Dessutom slår Inger hål på några av våra vanligaste förkylningsmyter.

Går förkylningar att förebygga?

De allra flesta förkylningar orsakas av virus och under den kallare årstiden är luften torrare, vilket är gynnsamt för virus då de kan överleva mycket längre i torra miljöer. Det i kombination med att vi spenderar mer tid inomhus, och samsas flera på mindre yta, gör att förkylningarna kan ta fart. De goda nyheterna är att det finns sätt att stärka vårt immunsystem och därmed minska risken för att bli förkylda.

- Det är, som vi pratat om i flera tidigare avsnitt, viktigt att se över hela sitt levnadssätt. Man kan se det som fyra ben som måste fungera för ett stabilt immunsystem: reducera stressen, se till att sova tillräckligt bra och mycket, ät varierad och näringstät mat, samt motionera och träna i lagom dos. Det kan till och med vara en bra idé att hoppa över de allra mest intensiva och krävande träningspassen just i perioder där vi har mycket förkylningar och virus i omlopp, menar Inger. 

Näringsämnen som kan stötta

I avsnittet tipsar Inger om olika näringsämnen som kan stötta kroppen vid infektioner. Några av de hon tar upp har tidigare fått egna, dedikerade poddavsnitt. Till exempel de renodlade avsnitten om vitamin D och zink, som tar upp dessa näringsämnens betydelse för immunsystemets funktion. Dessutom nämner Inger det gula färgämnet quercetin, som återfinns i ek, äpplen och vindruvor, där den största andelen av ämnet sitter i skalet.

- Sedan har vi ju C-vitamin, där det finns hur mycket studier som helst som visar hur viktigt det är för många processer i kroppen, bland annat vårt immunsystem. Vitaminet är dessutom vattenlösligt, så du kissar ut överskottet, berättar Inger och säger att det kan vara en smart idé att ta extra tillskott av C just när vi står inför vintermånaderna med allt vad det innebär av virus och förkylningar.  

Inger vill också slå ett slag för oreganoolja, som det börjar pratas allt mera om. Oregaoolja innehåller smakämnet karvakrol som har visat sig ha virus- och bakteriedödande egenskaper och också kan vara gynnsam vid noro-viruset som orsakar kräksjuka.  

Studier på ämnen

Är du nyfiken på att läsa mer om de näringsämnen som Inger pratar om i avsnittet finns det flera artiklar med studier på vår blogg, till exempel dessa:

D-vitamin - En hjälte vid luftvägsinfektioner

Zink vid inflammation och infektion

C-vitamin för ditt immunsystem

Oregano - örten med maxad prestanda

Dela med dig av din kommentar här ...