7 juli 2021

Många urinvägsinfektioner? Drick mer vatten

Urinvägsinfektion kan göra ont, svida och på andra sätt hindra dig från att njuta av sommaren. En enkel hjälp kan vara att dricka vatten och skapa en miljö i urinblåsan som är ogästvänlig för bakterierna.

Bakterier är orsaken till urinvägsinfektioner och en av de vanligaste anledningarna till att kvinnor behandlas med antibiotika. Eftersom vi vet att antibiotika inte är bra för våra vänner goda tarmbakterier är det intressant att veta att det finns enkla alternativ - som fungerar.

Drick extra - få färre infektioner

Bara genom att dricka 1,5 liter vatten extra per dag kunde kvinnor i en studie minska antalet infektioner med 50 procent. Studien pågick i ett år och forskarna konstaterar att detta troligen är särskilt effektivt för dig som dricker för lite vatten till att börja med.

Det som sker är att de bakterier som ger urinvägsinfektion helt enkelt sköljs bort innan de hinner fästa i urinvägarna och ge symtom.

Andra sätt att ta hjälp av urinen

När vi ändå pratar om urinets potential i att förhindra urinvägsinfektion finns det några andra knep att ta till för att förbättra effekten. Ph i urinen ska helst vara låg för att inte bakterier ska växa till där. Genom att inta rätt näring kan vi hjälpa till att sänka pH.

Tranbär. Denna är sedan länge använd vid urinvägsinfektion och fungerar på så sätt att det minskar kalcium i urinen. Då sjunker pH (2) och randomiserade, placebokontrollerade studier visar att tranbär kan minska förekomst av urinvägsinfektion (3).

C-vitamin. Denna vitamin har många hälsoeffekter, men en som kanske är lite mer okänd är att den kan förhindra urinvägsinfektion. Den gör det på samma sätt som tranbär, genom att sänka urinets pH(4).

D-Mannos. En sockerart som filtreras ut främst genom njurarna och urinen. Den har förmågan att förhindra att bakterier fäster till urinvägarnas väggar och minskar på sätt infektioner (5)

Referenser

  1.  Hooton TM, Vecchio M, Iroz A, et al. Effect of Increased Daily Water Intake in Premenopausal Women With Recurrent Urinary Tract Infections: A Randomized Clinical Trial. JAMA Intern Med. 2018;178(11):1509–1515. doi:10.1001/jamainternmed.2018.4204 https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2705079
  2. Kinney AB, Blount M. Effect of cranberry juice on urinary pH. Nurs Res. 1979 Sep-Oct;28(5):287-90. PMID: 38439
     https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38439/
  3. Jepson RG, Mihaljevic L, Craig J. Cranberries for preventing urinary tract infections. Cochrane Database Syst Rev. 2004;(2):CD001321. doi: 10.1002/14651858.CD001321.pub3. Update in: Cochrane Database Syst Rev. 2008;(1):CD001321. PMID: 15106157. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15106157/
  4. Borran, M., Dashti-Khavidaki, S., Alamdari, A. et al. High-dose intravenous vitamin C reduces urinary tract infection post-kidney transplantation. Afr J Urol 26, 37 (2020). https://doi.org/10.1186/s12301-020-00048-3 https://afju.springeropen.com/articles/10.1186/s12301-020-00048-3#citeas
  5. Salinas-Casado J, Méndez-Rubio S, Esteban-Fuertes M, Gómez-Rodríguez A, Vírseda-Chamorro M, Luján-Galán M, Iglesias-García C, Rituman G. Large study (283 women) on the effectiveness of Manosar®: 2 g of d-mannose + 140 mg of proanthocyanidins (PAC), of prolonged release. Arch Esp Urol. 2020 Jul;73(6):491-498. English, Spanish. PMID: 32633244. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32633244/