24 juni 2021

Ta hand om dina urinvägar i sommar

Det finns mycket som är härligt med sommaren, men en sak som inte är fullt så härlig är att urinvägsinfektioner blir vanligare. Vad kan du själv göra för att förhindra att de biter sig fast? Här får du tipsen som hjälper!

Många kvinnor som ofta får urinvägsinfektion är väl medvetna om att besvären är vanligare på sommaren. Blöta baddräkter gynnar bakterier, varmare och fuktigare luft likaså och till sist kan uttorkning leda till fler urinvägsinfektioner.

Om du vet med dig att du dras med urinvägsinfektioner, tänk på detta:

Näring för minskade infektioner

Utöver dessa tips finns också flera näringsämnen som enligt forskning kan förhindra urinvägsinfektioner.

Tranbär.

Detta kan hjälpa till att göra urinen mer sur vilket inte bakterierna gillar. Det finns flera studier av effekten av tranbär vid urinvägsinfektion. En av dem visade att kvinnor med många infektioner, sex infektioner per år eller mer, kunde få ner antalet till noll under ett år genom att dricka tranbärsjuice. (3)

Mannos.

D-mannos är en monosackarid, en naturlig sockerart som till största delen filtreras i njurarna och passerar ut ur kroppen genom urinblåsan och urinvägarna. D-mannos fungerar så att det hindrar bakterierna från att fästa på urinvägarnas väggar. Studier visar dels att det fungerar när du redan har en infektion, men det kan också verka förebyggande. Kvinnor som ofta fick urinvägsinfektioner fick ta mannos eller placebo. I gruppen som fick sockerarten var det 4,5 procent som fick en ny infektion jämfört med 33 procent i placebogruppen.(4)

Probiotika.

De bakterier som orsakar urinvägsinfektion kommer ofta från tarmen och är av en typ som dominerar när tarmfloran inte har god balans. Då är det kanske inte så förvånande att probiotika, främst mjölksyrabakterier, hjälper mot urinvägsinfektion. Dessa snälla bakterier balanserar floran i tarmen och därmed underlivet. Alltså finns färre av de sjukdomsframkallande där och kan ställa till problem. (5)

Referenser

  1. https://www.livescience.com/37563-uti-estrogen-menopause.html
  2. Caretto M, Giannini A, Russo E, Simoncini T. Preventing urinary tract infections after menopause without antibiotics. Maturitas. 2017 May;99:43-46. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28364867/
  3. Head KA. Natural approaches to prevention and treatment of infections of the lower urinary tract. Altern Med Rev. 008;13(3):227-244.,https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18950249/
  4. Domenici L, Monti M, Bracchi C, Giorgini M, Colagiovanni V, Muzii L, Benedetti Panici P. D-mannose: a promising support for acute urinary tract infections in women. A pilot study. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2016 Jul;20(13):2920-5. PMID: 27424995. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27424995/
  5. Falagas ME, Betsi GI, Tokas T, Athanasiou S. Probiotics for prevention of recurrent urinary tract infections in women: a review of the evidence from microbiological and clinical studies. Drugs. 2006;66(9):1253-61. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16827601/

 

Dela med dig av din kommentar här ...