Behöver du tillföra B12?

Vitamin B12 är oerhört viktigt för kroppen. För hjärna, nervsystem och mental hälsa, för blodbildning och energiproduktion samt för vårt genuttryck. Brist verkar vara vanligt i befolkningen, särskilt ju äldre vi blir. Hur vet du om du har brist på B12? Se listan nedan, om flera symtom stämmer på dig så kan du ha brist.

Nervsystemet

Blodet

Mental hälsa, energi

Huden

Ökat behov? 

Det finns vissa tillstånd då behovet av B12 är större än vanligt och behöver tillföras, ofta i större mängd. Dessa är några av dessa tillstånd:

Dosering vegetarianer/veganer

Om du äter en vegetarisk/vegansk kost så måste du tillföra B-12. Du kan läsa mer om detta i vår längre artikel om B-12 här. För att förhindra att brist uppstår behöver du få i dig 50–100 µg per dag via tillskott eller 1000 µg två gånger per vecka via tillskott.

Källa: Rizzo G, et al. Vitamin B12 among Vegetarians: Status, Assessment and Supplementation. Nutrients. 2016;8(12):767

Dosering B12 vid brist – grundprinciper

Om du vill läsa mer om B-12 till exempel vad du behöver tänka på när du vill mäta din status av B12, då kan du göra det i  den här artikeln.