Bananchips med Holistic Kokosolja

Bananer innehåller en rad olika nyttigheter såsom magnesium, betakaroten, vitamin A och B6. Men också massor av kostfibrer och järn, vilket perfekt mellanmål! Har du testat att göra chips av denna näringsrika frukt? Det är både nyttigt, gott och enkelt att göra.

Recept

  • 3 matbananer (plantain)
  • 3 msk kokosolja
  • 1 1/2 msk flingsalt

Gör så här

Sätt ugnen på 180 grader. Skala matbananerna och skiva dem i tunna skivor med mandolin alternativt med en osthyvel eller kniv. Smält kokosolja i en kastrull med låg värme i en kastrull. Häll sedan i bananskivorna i kastrullen och blanda runt. Lägg bakplåtspapper på två ugnsplåtar. Bred ut bananskivorna ovanpå bakplåtspapperet och strö över salt. Grädda dem i 20–40 minuter, beroende på tjocklek. Rör runt med en stekspade var tionde minut så att chipsen blir jämnt rostade. När de blivit krispiga och fått färg är de klara. Häll av chipsen på ett hushållspapper och låt dem svalna. Sedan är de klara att ätas.

Det här inlägget postades i Artiklar, Recept, Tips. Bokmärk permalänken.