Därför behöver du D-vitamin

Visste du att din kropp inte kan bilda D-vitamin alls på våra breddgrader under vinterhalvåret? Inte ens en solig dag. Och även under sommarhalvåret krävs det att vi exponerar oss för solen utan både kläder och solskyddsfaktor för att vi ska kunna bilda D-vitamin.

Det finns också ny forskning som visar hur alltför låga nivåer av vitaminet påverkar kroppen vid till exempel en virusinfektion som Covid-19. Allt det här och mer därtill får du veta mer om i det högaktuella poddavsnittet ”Därför behöver du D-vitamin” där vi med hjälp av näringsterapeuten Leif Östberg djupdyker i ämnet.

– Nu när vi står inför en höst och vinter när det går många virusinfektioner, som till exempel Covid-19, kan det vara bra att fokusera lite extra på D-vitamin då det har visat sig ha fantastiska egenskaper för såväl immunsystemet som det allmänna måendet under den mörkare perioden på året, berättar Leif Östberg.

Vitaminet påverkar genuttryck

Leif nämner även en hel del andra sjukdomstillstånd där det har visat sig finnas stora fördelar med bra nivåer av D-vitamin lagrat i kroppen, som till exempel uppmjukning av skelettet.

Men vad är det då som D-vitaminet gör? Jo, det har visat sig att vitaminet påverkar en mängd olika genuttryck och kan motverka inflammatoriska processer i kroppen.

– Runt ekvatorn, där det är mycket sol, har befolkningen mycket lägre frekvens av autoimmuna sjukdomar – alltså sjukdomar där immunförsvaret angriper sig själv som till exempel infektioner, benskörhet och hjärt- och kärlsjukdomar. Där har också mätningar visat att befolkningen har höga nivåer av D-vitamin lagrat i kroppen, vilket gör att man kan dra slutsatser kring vitaminets betydelse, säger Leif.

Sola säkert och bilda D-vitamin

Men hur gör vi här i Norden då om vi vill bilda vitamin D genom solen? Först och främst krävs det att vi är i solen den tiden när det är effektivt att vara i solen, det vill säga mellan klockan tio och klockan två på dagen, alltså den tid man också varnar människor för att vara i solen.

– Därför måste man sola med balans och förstånd och mitt råd är att gå ut och vara i solen 20-30 minuter mellan dessa klockslag, säger Leif och berättar också att det inte räcker att bara sola ansikte och händer, utan man behöver vara avklädd i till exempel bikini och badbyxor. Dessutom ska man börja en kort stund utan solskyddsfaktor, då den annars fungerar som ett filter som förhindrar bildandet av D-vitamin.

Dessutom behöver den som har väldigt mycket pigment i huden vara i solen upp till fem gånger så länge som den som har väldigt ljus hy, för att nå samma effekt. Leif illustrerar detta genom att berätta om ett klientfall med en kvinna från Burundi som hade stora hälsoproblem, men där sjukvården i Sverige inte kunde hitta något fel och därmed inte heller hjälpa henne. Det visade sig att hennes nivåer av D-vitamin var otroligt låga, men där tillskott av D-vitamin ganska snabbt gjorde att hon började må mycket bättre. I podden tipsar även Leif om en intressant artikel i svenska Läkartidningen som behandlar det här problemet.

Allvarliga konsekvenser för äldre

Äldre personer, som ofta drabbas av benskörhet, är en annan grupp där D-vitaminbrist kan få stora konsekvenser. Inte minst då D-vitamin påverkar såväl skelett som musklerna och sämre muskelstyrka gör också att balansen blir sämre. Risken för allvarliga skador vid fall ökar alltså.

– D-vitamin påverkar också förmågan att ta upp kalciumet i maten vi äter. Och eftersom många äldre inte äter så bra och inte heller kommer ut i starkt solljus särskilt ofta, är det en god idé att se till att äldre familjemedlemmar eller släktingar får regelbundet tillskott av D-vitamin, menar Leif.

Han är övertygad om att man skulle kunna förebygga många problem och infektionssjukdomar bara genom att se till att människor på äldreboenden fick tillskott av D-vitamin.

Hur tänker du själv kring D-vitamin? Lyssna på poddavsnittet ”Därför behöver du D-vitamin” och ta del av såväl klientfall som tips och kunskap kring hur allt hänger ihop.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.