document: /blogg/Kost/kostens-kraft/%C3%84t%20och%20drick%20dig%20friskare
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Bli%20din%20egen%20matdetektiv
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Kostens%20kraft
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/V%C3%A4lj%20r%C3%A4tt%20teanin
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Mer%20energi%20naturligt%20%E2%80%93%20utan%20koffein
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Vegansk%20mat%20till%20barn-
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Vilken%20alg%20v%C3%A4ljer%20du-
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/H%C3%A5ll%20hj%C3%A4rnan%20frisk%20med%20r%C3%A4tt%20kost
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Fysisk%20aktivitet%20p%C3%A5verkar%20kosten%20positivt
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Bly%20i%20teet-
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Frukt%20och%20gr%C3%B6nt%20ger%20fler%20friska%20%C3%A5r
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Solskydd%20%E2%80%93%20inifr%C3%A5n%20och%20ut
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Medelhavskost%2C%20tarmfloran%20och%20h%C3%A4lsosamt%20%C3%A5ldrande
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/M%C3%A5ngfald%20p%C3%A5%20tallriken%20ger%20m%C3%A5ngfald%20i%20tarmen
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/N%C3%A4r%20du%20%C3%A4ter%20%E2%80%93%20lika%20viktigt%20som%20vad%20du%20%C3%A4ter-
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/S%C3%A4songssmart%20%C3%A4tande
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/%C3%84r%20fasta%20en%20trend%20eller%20h%C3%A4r%20f%C3%B6r%20att%20stanna-
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Nya%20rekommendationer%20%E2%80%93%20anpassade%20till%20individen-
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Har%20du%20full%20koll%20p%C3%A5%20fullkorn-
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Gr%C3%B6nsaker%20f%C3%B6r%20din%20h%C3%A4lsa
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/Kaffe-%20h%C3%A4lsorisk%20eller%20h%C3%A4lsodryck-
document: /blogg/Kost/kostens-kraft/V%C3%A5r%20f%C3%B6rbr%C3%A4nning%20p%C3%A5verkas%20av%20n%C3%A4r%20vi%20%C3%A4ter

KOST

KOSTENS KRAFT

Har du full koll på fullkorn?

Sädeskorn som är grovkrossade eller ännu hellre helt intakta ger oss näring och nyttiga fibrer. Men när kornen puffas eller mals till mjöl fungerar de som socker i kroppen. Ju finare mjöl, desto högre blir kroppens blodsockerpåslag.

Klicka här för att läsa

Välj rätt teanin

Aminosyran teanin som finns naturligt i vanliga teblad (Camellia sinensis) kan minska stress, depression och förbättra sömnen. Men vissa produkter innehåller en typ av teanin som inte tas upp lika väl i kroppen

Klicka här för att läsa

Vår förbränning påverkas av när vi äter

Forskning visar att förbränningen påverkas av vilken tid på dygnet vi äter. Genom att synka dina måltider med kroppens dygnsrytm kan du öka din förbränning.

Klicka här för att läsa

Bly i teet?

Te är en av våra mest uppskattade hälsobrygder. Men allt är inte grönt när det gäller te: det kan innehålla tungmetaller också.

Klicka här för att läsa

Kaffe: hälsorisk eller hälsodryck?

För den hälsomedvetne är kaffe något av en vindflöjel – ena stunden en skadlig drog och nästa ett universalmedel med massor av hälsofördelar. Tack vare forskningen kan vi se att kaffe i måttliga mängder fungerar för de flesta, men vissa bör vara försiktiga.

Klicka här för att läsa

Kostens kraft

Många förhåller sig till kosten med fokus på vad man INTE ska äta. Tjejerna bakom Food Pharmacy, som gästar det senaste avsnittet av vår podd Hälsa kommer inifrån, är istället fokuserade på vad man kan lägga till en måltid för att göra den så bra och hälsosam som möjligt, oavsett vad som ligger på tallriken.

Klicka här för att läsa

Håll hjärnan frisk med rätt kost

Livsstilen spelar stor roll för din hjärnhälsa och inte minst hur hjärnan åldras. En studie som bedömt medelhavskostens effekter, visar att kosten kan hjälpa eller stjälpa hjärnans funktioner.

Klicka här för att läsa

Nya rekommendationer – anpassade till individen?

The American Nutrition Association lyfter i en artikel fram behovet av ”Personalized Nutrition” det vill säga individanpassade näringsråd. Varför så viktigt?

Klicka här för att läsa

Medelhavskost, tarmfloran och hälsosamt åldrande

Medelhavskost kan göra att vi åldras friskare. Ingen nyhet kanske? Men att tarmfloran kan påverka hur snabbt vi åldras är väl ändå något för löpsedlarna! En alldeles ny studie visar hur medelhavskost påverkar tarmfloran som i sin tur påverkar åldrandet. Häng med!

Klicka här för att läsa

Frukt och grönt ger fler friska år

Ju mer växter i kosten desto bättre för hälsan, visar ny brittisk forskning på 65 000 personer. De tidigare rekommendationerna om fem portioner frukt och grönt per dag kan komma att skrivas om till sju portioner per dag. Och grönsaker verkar skydda mer än frukt.

Klicka här för att läsa

Bli din egen matdetektiv

I avsnitt 23 av Hälsa kommer inifrån är läkaren Peter Martin tillbaka för att berätta om ett paradigmskifte inom sjukvården som heter funktionsmedicin.

Klicka här för att läsa

När du äter – lika viktigt som vad du äter?

Vad du äter och hur ofta du äter påverkar hur du mår, men nu visar forskning att när du äter även kan ha påverkan på din hälsa.

Klicka här för att läsa

Fysisk aktivitet påverkar kosten positivt

Träna för att automatiskt äta bättre? Enligt en studie kan det fungera så. Genom att fokusera på att röra dig mer slår du två flugor i en smäll.

Klicka här för att läsa

Mer energi naturligt – utan koffein

Vi behöver alla en energiboost emellanåt. Här får du flera koffeinfria tips som inte bara gör dig piggare för stunden, utan i det långa loppet.

Klicka här för att läsa

Ät och drick dig friskare

Har du också märkt att det är förkylnings- och influensatider? Höst och kyla gör att vi gärna vistas mera inomhus och det ger förkylningsvirus en chans att förökas fortare. Den goda nyheten är att det finns knep för att stödja vårt immunsystem. Här hittar några av knepen.

Klicka här för att läsa

Mångfald på tallriken ger mångfald i tarmen

Tarmen är i fokus i det nya avsnittet av podden Hälsa kommer inifrån. Den har enorm betydelse för både vår fysiska och mentala hälsa. Här berättar biovetaren Anna Widell varför och vad som får dess bakterier att frodas. Du får också veta hur avföringsdonatorer håller sin bakterieflora i form.

Klicka här för att läsa

Säsongssmart ätande

Anpassar du din mat efter säsong? Förr i tiden anpassade vi våra måltider utefter de råvaror som fanns tillgängliga, då vi inte hade möjlighet till annat. Idag har vi helt andra förutsättningar och importerar färska frukter och grönsaker oavsett årstid. Men att äta mat utefter säsong ger en bättre magkänsla. Det har inte bara en positiv effekt på smaken, utan också på plånboken och miljön. Här är några goda anledningar till att äta mer säsongssmart mat:

Klicka här för att läsa

Solskydd – inifrån och ut

Förutom att smörja in huden med naturliga, ekologiska och vegetabiliska solkrämer, kan man kan tänka på vad man stoppar i sig för att skydda sig mot solen. Enligt artikeln ”9 foods with UV-protective effects från Biotics Research” kan dessa 9 livsmedel skydda huden mot solskador och hjälpa den hud som redan har bränts.

Klicka här för att läsa

Grönsaker för din hälsa

Även om det finns många goda anledningar till att äta grönsaker är det endast två av tio svenskar som får i sig den rekommenderade mängden på 500 gram frukt och grönsaker per dag. Det visar Riksmaten 2010, som är den senaste undersökningen som har gjorts på svenskarnas matvanor.

Klicka här för att läsa

Vegansk mat till barn?

Vill man ge sitt barn helt vegansk mat krävs kunskap om kost och näringsämnen och lite extra planering. Men om den växtbaserade kosten är väl sammansatt, kan barn äta helt vegansk mat.

Klicka här för att läsa

Är fasta en trend eller här för att stanna?

Fasta har tillämpats inom religioner och samhällen sedan urminnes tider, bland annat inom islam, buddhismen och olika grenar av kristendomen. Det var den brittiska läkaren Michael Mosley, som gjorde oss svenskar mer bekanta med begreppet periodisk fasta genom sin så kallade 5:2–fasta. Det har blivit väldigt populärt att fasta och många svenskar har testat det, eller utövar det regelbundet. Men vad innebär egentligen fasta?

Klicka här för att läsa

Vilken alg väljer du?

Chlorella och spirulina, dessa två fantastiska alger, har länge kämpat om rampljuset på hälsoscenen. Båda är rika på klorofyll och fyllda med alla näringsämnen vi behöver. Alla dessa likheter gör att man börjar undra vad som skiljer dem åt?

Klicka här för att läsa