document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Zink%20kaffe%20eller%20choklad%20skydd%20mot%20oxidativ%20stress
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Blir%20man%20smartare%20av%20att%20dricka%20varm%20choklad-
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/%C3%84ppelcidervin%C3%A4ger%20g%C3%B6r%20mer%20%C3%A4n%20du%20tror
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Nypon%20%E2%80%93%20en%20superfrukt%20f%C3%B6r%20lederna
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Fibrer%20%C3%A4r%20superviktiga%21
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Massor%20av%20nyttiga%20bakterier%20i%20%C3%A4ppelskrutten
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Ladda%20upp%20med%20chiafr%C3%B6n
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Superhj%C3%A4lten%20Chlorella
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Chlorella%20%E2%80%93%20naturens%20n%C3%A4ringsrika%20reningsverk
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/%C3%84t%20svamp%20f%C3%B6r%20hj%C3%A4rnan
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Chaga%2C%20kungen%20av%20medicinalsvampar
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Lingon%20%E2%80%93%20den%20r%C3%B6da%20skatten
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Oregano%20mot%20multiresistenta%20bakterier-
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Mer%20k%C3%A5l%2C%20mindre%20%C3%A5derf%C3%B6rkalkning
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Kan%20spirulina%20hj%C3%A4lpa%20till%20viktminskning-
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Ashwagandha%20effektivt%20vid%20stress%2C%20oro%20och%20s%C3%B6mnproblem
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/V%C3%A4xtbaserat%20protein%20%E2%80%93%20tillr%C3%A4ckligt%20bra%20f%C3%B6r%20muskelbildning-
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Olivblad%20motverkar%20bakterier
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/R%C3%B6nnb%C3%A4r%20%E2%80%93%20vilken%20k%C3%A4lla%20till%20antioxidanter%21
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/S%C3%A5%20g%C3%B6r%20du%20maten%20till%20din%20medicin
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Gurkmeja%20bra%20mot%20inflammation%20%E2%80%93%20men%20b%C3%B6rja%20f%C3%B6rsiktigt%21
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/B%C3%A4ttre%20minne%20och%20fokus%20med%20kurkumin
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Tranb%C3%A4r%2C%20mj%C3%B6lksyrabakterier%20och%20D-mannos%20mot%20urinv%C3%A4gsinfektioner-
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Vitl%C3%B6k%20%E2%80%93%20en%20m%C3%A5ngsidig%20h%C3%A4lsokur
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Dags%20att%20%C3%A4ta%20ogr%C3%A4s%21
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Oregano%20mot%20kr%C3%A4ksjuka
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Fantastiska%20b%C3%A4r%20%E2%80%93%20en%20skatt%21
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Honung%20lika%20bra%20som%20hostmedicin
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Tedrickare%20lever%20l%C3%A4ngre
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/%C3%84pplen%20kan%20h%C3%A5lla%20dig%20ung%20l%C3%A4ngre
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Gurkmeja%20m%C3%B6ter%20virus%20%E2%80%93%20vad%20h%C3%A4nder-
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Oregano%20%E2%80%93%20%C3%B6rten%20med%20maxad%20prestanda
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Honung%20och%20svartkumminfr%C3%B6n%20lindrade%20symtom%20p%C3%A5%20covid-19
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/mat-immunsystemet
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/fem-gronsaker-som-starker-matsmaltningen
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/Go-bananas
document: /blogg/Kost/mat-som-medicin/morotens-dag

KOST

MAT SOM MEDICIN

4 APRIL 2021

Morotens dag

Tänk att moroten behövde en morot – år 2003 fick den en egen dag i almanackan som draghjälp för att vi inte ska glömma bort alla hälsofördelar vi får av den här superrotsaken.

Klicka här för att läsa

9 februari 2021

Mat som stärker immunsystemet

Vilka livsmedel är särskilt bra för immunsystemet? Du får svaren i listan här nedanför!

Klicka här för att läsa

3 MARS 2021

Go bananas!

Vi firar bananens dag genom att slå ett slag för den här fantastiska frukten (som egentligen är ett bär). Med sin smarta förpackning och sitt hälsosamma innehåll är den ett perfekt mellanmål, kanske tillsammans med en handfull mandlar eller nötter.

Klicka här för att läsa

28 FEBRUARI 2021

Fem grönsaker som stärker matsmältningen

En välfungerande matsmältning är grunden till god hälsa. Och att äta mer grönsaker är ett bra sätt att stötta matsmältningen. Alla vitaminer, mineraler, fibrer och växtnäringsämnen som grönsakerna innehåller bygger upp både mag-tarmkanalen och vår livsviktiga tarmflora.

Klicka här för att läsa

Honung och svartkumminfrön lindrade symtom på covid-19

Honung och svartkumminfrön gav goda resultat när de testades som kompletterande behandling av covid-19 i en ny klinisk studie. Forskarna menar att det här är en säker, billig och effektiv terapi som kan bidra till snabbare återhämtning och större överlevnad.

Klicka här för att läsa

Zink + kaffe eller choklad = skydd mot oxidativ stress 

Forskare har upptäckt att mineralet zink kan aktivera en grupp ämnen i bland annat kaffe och choklad som skyddar oss mot oxidativ stress.

Klicka här för att läsa

Blir man smartare av att dricka varm choklad?

Flavanoler, en typ av växtkemikalie som det finns gott om i kakao, verkar kunna göra hjärnan smidigare enligt ny forskning.

Klicka här för att läsa

Nypon – en superfrukt för lederna

Det näringsrika nyponet har varit ett viktigt inslag i många kulturer. Vi svenskar är exempelvis kända för vår nyponsoppa. I den europeiska folkmedicinen har nypon använts vitt och brett – som magmedicin och urindrivande medel och för att behandla gikt, högt blodtryck, hosta och förkylning. Men det vanligaste användningsområdet i dag är nog som lindring av ledvärk och artros.

Klicka här för att läsa

Vitlök – en mångsidig hälsokur

Vitlök är kraftfulla grejer. Förutom sitt rykte om att avvärja vampyrer, bekämpar den bakterier, svamp och virus. Den skyddar också hjärta och kärl och fungerar som en antioxidant. Plus mycket mer.

Klicka här för att läsa

Bättre minne och fokus med kurkumin

Dagligt intag av kurkumin i växten gurkmeja verkar kunna förbättra minnesfunktionen hos äldre.

Klicka här för att läsa

Oregano – örten med maxad prestanda

Av 115 olika livsmedel som testats för sina antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaper hamnade oregano bland de fem bästa. Bara en tesked malen oregano kan fördubbla antioxidantinnehållet i en vanlig husmansrätt.

Klicka här för att läsa

Ät svamp för hjärnan

Svamp är en omtyckt ingrediens i kök runt om i världen. Den är näringsrik och innehåller mycket antioxidanter som skyddar våra celler. Ny forskning tyder på att intag av svamp kan vara särskilt viktigt för våra hjärnceller eftersom det verkar minska risken för att vi drabbas av sämre kognitiv funktion.

Klicka här för att läsa

Honung lika bra som hostmedicin

Billigt, gott och inga bi(!)verkningar. Färsk honung har visat sig vara kunna lindra förkylningssymtom som hosta, halsont och täppt näsa lika bra som – och ibland bättre än – vanliga mediciner.

Klicka här för att läsa

Mer kål, mindre åderförkalkning

Det finns en koppling mellan ett ökat intag av kålgrönsaker som broccoli, grönkål och vanlig vitkål och mindre besvär med förträngningar i stora kroppspulsådern hos äldre kvinnor.

Klicka här för att läsa

Växtbaserat protein – tillräckligt bra för muskelbildning?

Växtbaserat protein är på flera sätt bra för både miljön och kroppen. Men, bygger de muskler lika bra som animaliskt protein? Och hur kan man göra växtbaserat protein ännu bättre? En sammanfattande artikel från 2019 tittar närmare på dessa frågor.

Klicka här för att läsa

Massor av nyttiga bakterier i äppelskrutten

Vad sägs om 100 miljoner bakterier? Det kan du enkelt få i dig genom att äta ett äpple.

Klicka här för att läsa

Äpplen kan hålla dig ung längre

Äpplen har kanske tappat lite av sin forna glans i skuggan av bär och annan superfood. Men nu är det dags för upprättelse! Antioxidanten fisetin i äpple har nämligen visat sig vara väldigt bra på att städa bort åldrade celler, och kan på så sätt hjälpa kroppen att hålla sig ung längre.

Klicka här för att läsa

Gurkmeja möter virus – vad händer?

Den guldgula gurkmejan är välstuderad och har visat sig kunna göra stor nytta, inte bara på kryddhyllan. Vad händer exempelvis när gurkmeja möter virus?

Klicka här för att läsa

Fantastiska bär – en skatt!

Bär är den bästa källan till hälsosamma ämnen i kosten. Den BÄSTA! Det vill inte säga lite. Plocka, ät och njut! Nu är bärsäsongen här.

Klicka här för att läsa

Dags att äta ogräs!

De växer överallt, behöver inte odlas, inte vattnas och tål en miljö som får andra växter att ge upp. Dessutom är de ofta mer näringsrika än de finaste grönsaker i vi pysslat om till max. Vi pratar om ogräs.

Klicka här för att läsa

Olivblad motverkar bakterier

Olivträdet har skänkt människan glädje sedan urminnes tider med goda oliver och stärkande olivolja. Men visste du att även olivbladen är en skatt? De innehåller bland annat ämnen som kan motverka bakterier.

Klicka här för att läsa

Oregano mot multiresistenta bakterier?

Multiresistenta bakterier är ett stort problem idag. Tänk om det finns hjälp att få i kryddlandet? Kanske kan vi dra nytta av växternas eget försvar mot bakterier? En studie på oreganoolja gav lovande resultat.

Klicka här för att läsa

Oregano mot kräksjuka

Vinterkräksjuka vill ingen ha! Men detta virus fortsätter vandrar fram och tillbaka över jordklotet och smittar människor som, istället för en helt vanlig trevlig dag, får en eller flera dagar med kräkningar och diarré. Studier på oregano väcker därför intresse!

Klicka här för att läsa

Fibrer är superviktiga!

Fibrer kanske inte låter så spännande, men ack vad fel det vore att underskatta dem! En stor studie som nyligen publicerades i The Lancet ger fibrerna deras rättmätiga ställning på tallriken och i våra liv.

Klicka här för att läsa

Ashwagandha effektivt vid stress, oro och sömnproblem

Kunskapen har funnits där i hundratals år och nu finns forskningen som kan backa upp den. En ny dubbelblind, randomiserad studie av adapotogenen ashwagandha bekräftar att den kan minska stress, oro och sömnproblem.

Klicka här för att läsa

Tranbär, mjölksyrabakterier och D-mannos mot urinvägsinfektioner?

Urinvägsinfektion är en av de vanligaste kvinnosjukdomarna. En studie visar att tranbär och mjölksyrabakterier kan ge ett bra stöd till kvinnor med återkommande urinvägsinfektioner. En annan studie visar att D-mannos kan vara en annan hjälte i sammanhanget.

Klicka här för att läsa

Tedrickare lever längre

Njut av en rykande varm kopp te och förläng samtidigt livet. En studie med över 100 000 personer bekräftar att te påverkar hälsan positivt.

Klicka här för att läsa

Kan spirulina hjälpa till viktminskning?

Det menar forskare som sammanställt ett antal studier. Resultaten visade att intag av spirulina kan ge en signifikant minskning i kroppsvikt, speciellt hos kraftigt överviktiga individer.

Klicka här för att läsa

Rönnbär – vilken källa till antioxidanter!

Det sägs att tre rönnbär om dagen kan hjälpa dig att fylla en del av ditt behov av vitamin C. Rönnbär innehåller också antioxidanter som fenoler och flavonoler. Studier visar att de kan förhindra tillväxten av bakterier och sänka blodsockret.

Klicka här för att läsa

Äppelcidervinäger gör mer än du tror

Om du inte har en flaska äppelcidervinäger i ditt skafferi kan du missa vad denna fantastiska vinäger har att erbjuda. Äppelcidervinäger är gjord på jästa äpplen och är rik på enzymer och antioxidanter I artikeln 6 Surprising Health Benefits of Apple Cider Vinegar, från Dr. Mercola, kan du läsa om äppelcidervinägerns många fördelar.

Klicka här för att läsa

Ladda upp med chiafrön

Chiafrön har blivit extra populära de senaste åren. Det kan bero på att de är fyllda med näringsämnen, som mineraler. Chiafrön kan enkelt läggas till i kosten, till exempel i din frukostyoghurt, smoothie eller som en ingrediens i fröknäcke.

Klicka här för att läsa

Så gör du maten till din medicin

”Även små förändringar i kosten kan göra stor skillnad”. Det säger näringsterapeut Ellinor Ladenberg i tredje avsnittet av Holistics podd Hälsa kommer inifrån, somhandlar om mat och näring. Vi får bland annat veta vad vi bör äta för att få mer energi, hur vi kan veta vilken kost som är bäst för oss, och om ekologiskt verkligen är nyttigare.

Klicka här för att läsa

Gurkmeja bra mot inflammation – men börja försiktigt!

Det har gjorts väldigt många studier på effekterna av gurkmeja, både på människor och djur. Gurkmeja har visat sig vara starkt anti-inflammatoriskt. Tänk att något som nästan alla har hemma på kryddhyllan kan göra så stor skillnad. Häng med så berättar vi mer!

Klicka här för att läsa

Lingon – den röda skatten

Lingonen är omtyckta. Både som rårörda till husmanskost och som smaksättare i bakverk och desserter. De är dessutom ett av de nyttigaste bären i våra svenska skogar.

Klicka här för att läsa

Chaga, kungen av medicinalsvampar

Chaga är det internationella namnet på det te som man får om man kokar torkad sprängticka (främst sprängticka från björk). Chaga har genom tiderna fått smeknamn som ”odödlighetens svamp” och ”skogens svarta guld”. Den har använts som medicinalväxt under flera tusen år. Att den är både näringsrik och välsmakande gör att den ökat i popularitet de senaste åren.

Klicka här för att läsa

Superhjälten Chlorella

En liten grön prick som är redo att frälsa världen och universum. Här är superhjälten chlorella.

Klicka här för att läsa

Chlorella – naturens näringsrika reningsverk

Chlorella innehåller ca 10 gånger mer betakaroten än morot och ca 11 gånger mer folsyra än spenat. Den är rik på protein och innehåller alla vitaminer och mineraler som du kan tänkas behöva.

Klicka här för att läsa