3 MARS 2021

Go bananas!

Vi firar bananens dag genom att slå ett slag för den här fantastiska frukten (som egentligen är ett bär). Med sin smarta förpackning och sitt hälsosamma innehåll är den ett perfekt mellanmål, kanske tillsammans med en handfull mandlar eller nötter.

Bananplantan tillhör släktet Musa och är en av världens största örter. Från en underjordisk stam växer höga stjälkar som kan bli uppemot tio meter. I toppen skjuter stora blomställningar upp där bananerna utvecklas i klasar.

Den gula dessertbananen som har blivit en stapelvara hos oss ingår tillsammans med mjölbananen i kategorin matbananer. Men till skillnad från den mindre söta mjölbananen, som används ungefär som potatis, behöver vår älskade dessertbanan inte tillagas innan vi äter den.

Hellre grön-gul än bruna fläckar

Den enda nackdelen med dessertbananen är att den innehåller en hel del socker, särskilt om den är riktigt mogen. Så har du problem med blodsockret bör du välja bananer vars skal går mer mot grönt än mot gult med bruna fläckar. Ju mindre mogen bananen är, desto mindre socker och desto mer resistent stärkelse innehåller den – en typ av fiber som faktiskt motverkar högt blodsocker genom att öka kroppens känslighet för insulin och minska upptaget av socker.

Pektin bidrar till gel i tarmen

En annan fiber som det också finns mycket av i omogna bananer är pektin. Det bildar en gel i tarmen som drar till sig gifter och ger volym så att du känner dig mätt. Som professor Stig Bengmark skriver: ”Asiater äter gul banan då de vill gå upp i vikt och grön banan då de vill gå ner i vikt”.[1] 

Utöver nyttiga fibrer som gynnar din tarmflora får du en god dos folat, kalium, magnesium och mangan också. Bananer istället för sportdryck kan kanske fungera lika bra, åtminstone enligt en studie av långdistanscyklister som visade att en halv banan var femtonde minut under ett tretimmarslopp hade lika god effekt som att dricka sportdryck[2].

Bra också att bananen kvalar in på listan över de tio minst beroendeframkallande livsmedlen![3]

Och göm inte att välja ekologiska – och helst fair trade-märkta – bananer! I den konventionella bananodlingen används massor av starka bekämpningsmedel som orsakar skador på djur och natur och inte minst människorna som hanterar dem. [4]

Bananen härstammar från de sydostasiatiska tropikerna och är sannolikt
en av våra äldsta kulturväxter. Mer än två tusen gamla spår efter den
första kända bananodlingen har hittats på den australiska ön Mabuiag.

https://cass.anu.edu.au/news/indigenous-banana-cultivation-dates-back-over-2000-years

Referenser

[1] Bengmark S. Öka ditt intag av växtfibrer. Blogginlägg: https://stigbengmark.com/oka-ditt-intag-av-vaxtfibrer/

[2] Nieman DC, Gillitt ND, Henson DA, Sha W, Shanely RA, Knab AM, Cialdella-Kam L, Jin F. Bananas as an energy source during exercise: a metabolomics approach. PLoS One. 2012;7(5):e37479

[3] Schulte EM, Avena NM, Gearhardt AN. Which foods may be addictive? The roles of processing, fat content, and glycemic load. PLoS ONE. 2015;10(2):e0117959.

[4] FAO. Pesticide management in the banana industry.

http://www.fao.org/world-banana-forum/projects/good-practices/pesticide-management/en/

Dela med dig av din kommentar här ...