13 september

9 symtom på mage i obalans - Och näringen som hjälper

Allt från förstoppning till urinvägsinfektion kan bero på en mage och tarm som inte är i balans. En krånglig mage påverkar mångas vardag och är därför viktigt att komma tillrätta med. Bland det bästa du kan göra är att se till att du får i dig bra näringsämnen. Men vilken näring är rätt för dina symtom? Häng med i vår guide!

En bra magkänsla. Det vill vi alla ha. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut och en betydande andel av oss lever med en mage som krånglar. Kanske är det svårt att förutse när du behöver en toalett. Eller så känns maten du äter som en sten som landar i magen. Oavsett kan det vara klokt att kika på om du kan ha användning av näring för att komma tillrätta med besvären. Här är några vanliga och näringen som stöttar.

Klicka på bilden och se vilka ämnen som din mage kan behöva:

1. Dåligt näringsupptag

Om du har IBS, Chrons eller en annan tarmsjukdom är det inte ovanligt att ha ett dåligt näringsupptag. Dels saknar du kanske de bakterier som behövs för att upptaget ska fungera bra, men det kan också vara så att inflammation i tarmen orsakar att slemhinnan och därmed upptaget inte är optimalt (1). Symtom på nedsatt matsmältning kan vara gaser och svullen mage, särskilt i samband med att du äter. Det finns väldigt många symtom på näringsbrist och ett litet urval är trötthet, hud och hår är livlösa och tunna, hjärndimma eller att du känner dig svag.

Om din avföring har en avvikande konsistens, se gärna Bristol stool Chart, eller luktar illa kan det vara tecken på att magen inte klarar att ta hand om näringen i maten du äter.

Hjälp med näringsupptaget

Enzymer (1) är ett alternativ för dig med dåligt näringsupptag. Vår mat innehåller fett, kolhydrater och protein som alla bryts ner av enzymer i tarmen. Proteaser bryter ner protein, lipaser bryter ner fett och flera enzymer för att bryta ner kolhydrater finns.

Har du svårt med mjölkprodukter kan du prova att tillsätta enzymet laktas, det bryter ner laktos. Tänk bara på att dålig produktion av laktas kan vara tecken på inflammation i tarmen, som IBS, Chrons eller glutenintolerans. Laktas tillverkas nämligen i det yttersta lagret av tarmslemhinnan som ofta skadas när tarmen är inflammerad.

Märker du att bröd och annat med sädesslag som innehåller gluten upprör din mage kan enzymer som bryter ner gluten vara ett alternativ (2). Våra egna tarmar klarar nämligen inte av att bryta ner gluten och det kan ge följdproblem för vissa som läckande tarm eller dåligt näringsupptag (3). Den här lösningen är dock inte till för dig som har celiaki (glutenintolerans), där gäller att avstå gluten till 100 procent. Kika efter enzymerna endopeptidaser och exopeptidaser för bästa effekt. Vill du läsa mer om gluten och enzymer kan du läsa här.

Andra ämnen som kan hjälpa:

2. Uppblåst mage

Den uppblåsta magen beror ofta på gas. Det kan bero på flera olika saker bland annat:

Hjälp med uppblåsthet:

Mjölksyrabakterier är goda bakterier som är en del av en hälsosam tarmflora. Av en eller annan anledning kan vi sakna dessa i våra tarmar och det kan öka risken för obalans i magen. Mjölksyrabakterier är viktiga för att andra goda bakterier ska trivas, minskar infektioner, hjälper till att bryta ner laktos, bildar näringsämnen och främjar en antiinflammatorisk miljö i tarmen. (4)

Mjölksyrabakterier hittar du i fermenterad (mjölksyrad) mat och som tillskott. Håll utkik efter att du får flera olika stammar av bakterier i tillskottet och att de finns i generös mängd.

När forskare undersökte personer som ofta upplevde att de var uppblåsta, fann de att extra mjölksyrabakterier i kombination med bifidobakterier kunde minska symtomen på bara 4 veckor. (5)

Andra ämnen som kan hjälpa:

3. IBS

IBS sägs av många vara en “slaskdiagnos” när man inte hittar något “fel” på tarmen. Dock visar forskning att IBS kännetecknas av att samspelet mellan hjärna, tarm och tarmflora är rubbat. Mer om symtom och hur du vet om du har IBS kan du hitta hos 1177.

Hjälp vid IBS

Smörsyra. IBS-patienter har en lägre andel av de bakteriearter som kan producera smörsyra i tarmen. Det kan vara en länk i den kedja av faktorer som ger IBS. Med smörsyra minskar inflammationen i tarmen, vilket i sin tur gör att fler goda bakterier trivs. De goda bakterierna tillverkar näring och tar även helt enkelt upp plats som gör att sjukdomsalstrande bakterier inte kan slå sig ner. (6,7) 

Tillskott av smörsyra kan lugna symtomen från magen. En studie med personer som hade magbesvär, testade intag av extra smörsyra i 12 veckor och redan efter fyra veckor konstaterades att symtomen minskat. (8)

Andra ämnen som kan hjälpa:

4. Förstoppning

Förstoppning är när du gör nummer två färre än tre gånger per vecka och det är hårt och svårt att få ut bajset.

Det kan finnas många orsaker till förstoppning och med risk för att vara tjatig så är obalans i tarmfloran och nedsatt matsmältning båda viktiga. Det kan även vara så att du äter för lite fibrer i din kost, något som är känt för att underlätta tarmpassagen. En del reagerar tvärtom så att fibrer stoppar upp magen. Kvinnor kan även märka att i samband med hormonsvängningar, som vid PMS, kan magen sakta in och bli förstoppad (9). 

Hjälp vid förstoppning

Magnesiumoxid. Magnesium som magnesium -eller? Icke. Beroende på vilket ämne magnesium är bundet till, får det olika upptag och därigenom olika egenskaper. Läs mer i magnesiumguiden här.

Så då kommer vi till det magnesium som är bäst vid förstoppning - magnesiumoxid. Tack vare att det tas upp till lägre grad stannar det kvar i tarmen och hjälper tarmrörelserna. Forskare konstaterar att magnesiumoxid är ett effektivt och säkert sätt att minska förstoppning (10).

Andra ämnen som hjälper vid förstoppning:

5. Obalans i tarmfloran

Hur vet du om du har obalans i tarmflora? I princip alla övriga punkter vi tar upp här, som förstoppning eller IBS är kopplade till obalans i tarmfloran. Men även inflammatoriska och autoimmuna tillstånd som reumatoid artrit eller sköldkörtelbesvär är tecken på att tarmen inte fungerar som den ska. Här är några tillstånd där forskare sett att en dysbios (obalans i tarmfloran) ligger i bakgrunden.

Hjälp för att balansera tarmfloran

Prebiotika. Var ska du börja för att balansera tarmfloran? Mata den rätt! Varje gång du äter har du en chans att påverka din tarmflora. Prebiotika som är fibrer, finns i växter och är mat till goda tarmbakterier. Dessa finns naturligt i växterna vi äter till vardags - som äpple eller vitkål. Om du inte vill äta livsmedel med fibrer, eller vill hjälpa den positiva spiralen på traven kan prebiotika i tillskott vara en god idé.

Forskare kunde se att personer som ät extra av prebiotika fick fler goda mjölksyrebakterier i sina tarmar (12).

När du ökar dina goda bakterier i tarmarna får detta effekter för hela kroppen. Personer med reumatoid artrit som ökade antalet mjölksyabakterier i sina tarmar fick de lindring i sina symtom (13).

Andra ämnen som kan hjälpa tarmfloran:

6. Halsbränna

Vem har inte upplevt hur det bränner i strupen efter en stor måltid? En del av oss har dock halsbränna så ofta att det blir ett betydande problem. När du äter eller sover kanske den gör sig påmind och försämrar livskvaliteten.

Några vanliga orsaker till halsbränna är:

Viss mat eller dryck som kaffe, tomat, alkohol, fet eller kryddig mat

Hjälp vid halsbränna

Saltsyra. Kanske hajade du till i listan ovan vid att för lite saltsyra kan orsaka halsbränna. Det är väl syran som är problemet? Nej, tvärtom kan halsbränna orsakas av att magsyran inte är tillräckligt sur och födan bryts inte ner.

Ett sätt att prova om för lite saltsyra är orsaken till din halsbränna är att testa att ta det tillsammans med måltider.

Studier bekräftar att saltsyra, gärna i kombination med matsmältningsenzymer kan vara effektiva sätt att minska halsbränna (14).

Annat som kan hjälpa vid halsbränna:

7. Urinvägsinfektioner

Urinvägsinfektioner kan börja i tarmen. Det beror på att när tarmen inte är i balans, innehåller den ofta fler så kallade E.Coli-bakterier. Dessa är några av de vanligaste bakterierna som orsakar urinvägsinfektion. Eftersom vägen mellan tarmen och urinvägarna inte är så lång, är det lätt hänt att de kommer in i urinröret och ger en infektion där.

Hjälp vid urinvägsinfektioner

Vitamin D. Detta vitamin jobbar dubbelt för dina urinvägar. Inte bara hjälper de tarmfloran att balansera sig och minskar förekomst av E.Coli (15). Det kan också stärka urinrörets väggar på ett sådant sätt att bakterierna har svårare att fästa (16).

Personer som har lägre vitamin-D-nivåer har också mycket riktigt ökad förekomst av urinvägsinfektion (17).

Andra ämnen som kan hjälpa vid urinvägsinfektioner:

8. Inflammerad tarm

Inflammerad tarm ligger till grund för många av de symtom vi listat här och som kan upplevas från magen. Därför är det så viktigt att komma tillrätta med den och många gånger kan besvären lindras när du lyckas. Inflammation kommer du till rätta med genom att ta bort det som orsakar inflammationen och lägger till mer av det som är antiinflammatoriskt. Ofta rör det sig om de stora dragen i en hälsosam livsstil som kost, sömn och avslappning, fysisk aktivitet och sociala relationer.

Hjälp vid inflammerad tarm

L-glutamin och zink. När du väl tagit steg för att skapa en mer antiinflammatorisk miljö för din tarm kan det vara bra att tillföra ämnen som underlättar läkningen. Ett par sådana viktiga exempel är aminosyran L-glutamin och mineralen zink.

En tarm som är mer genomsläpplig - läcker - är en viktig potentiell orsak till inflammation i tarmen. L- glutamin är kroppens vanligaste aminosyra och när vävnad ska läka är den till stöd. Glutamin är av en del forskare ansett som “det viktigaste näringsämnet för att läka en läckande tarm” (18).

Zinkbrist kan bidra till ökad inflammation eftersom mineralet är involverat i reglering av inflammatorisk respons och bildning av proinflammatoriska ämnen. Det är konstaterat att zink kan stärka tarmbarriären och därför vara positivt för den som har en inflammerad tarm (20)

Andra ämnen som kan hjälpa:

9. SIBO

SIBO - eller small intestinal bacterial overgrowth, innebär att bakterier finns i tunntarmen. Där ska de generellt inte finnas och orsakar därför symtom som gaser, magsmärta, försämrad matsmältning. Detta är ett stort ämne och har du problem med magen är det värt att lära dig mer, lyssna på ett intressant avsnitt av podden Hälsa kommer inifrån.

Hjälp vid SIBO

Det kan vara besvärligt att bli av med bakterier som hamnat på fel ställe i tarmen. Det gäller att minska på de ämnen som kan göra att bakterier växer till, som snabba kolhydrater, och hindra skadliga bakterier från att ta plats, som att ta extra smörsyra.

Oreganoolja. I naturen finns ämnen som är antibakteriella. Växter vill förstås också skydda sig från infektioner och de gör de genom att bilda ämnen som försvårar livet för virus och bakterier som söker värdväxter. Bland våra kryddväxter finns flera som är extra rika på denna typen av ämnen och oreganoolja är kanske det viktigaste exemplet vid SIBO.

Studier har konstaterat att örtmedicin kan vara ett lika effektivt alternativ som antibiotika vid SIBO. Oreganoolja ingår ofta i naturliga protokoll vid SIBO (21). Karvakrol är det aktiva ämnet i oreganoolja och vill du prova mot SIBO, titta efter en olja med högt innehåll av just karvakrol. 

Andra ämnen som kan hjälpa:

Referenser

  1. Graham DY, Ketwaroo GA, Money ME, Opekun AR. Enzyme therapy for functional bowel disease-like post-prandial distress. J Dig Dis. 2018;19(11):650-656. doi:10.1111/1751-2980.12655https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6910206/
  2. Stepniak D, Spaenij-Dekking L, Mitea C, Moester M, de Ru A, Baak-Pablo R, van Veelen P, Edens L, Koning F. Highly efficient gluten degradation with a newly identified prolyl endoprotease: implications for celiac disease. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2006 Oct;291(4):G621-9.
  3. Cardoso-Silva D, Delbue D, Itzlinger A, et al. Intestinal Barrier Function in Gluten-Related Disorders. Nutrients. 2019;11(10):2325. Published 2019 Oct 1. doi:10.3390/nu11102325
  4. Gilliland SE. Health and nutritional benefits from lactic acid bacteria. FEMS Microbiol Rev. 1990 Sep;7(1-2):175-88. doi: 10.1111/j.1574-6968.1990.tb04887.x. PMID: 2271223. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2271223/
  5. Ringel-Kulka T, Palsson OS, Maier D, Carroll I, Galanko JA, Leyer G, Ringel Y. Probiotic bacteria Lactobacillus acidophilus NCFM and Bifidobacterium lactis Bi-07 versus placebo for the symptoms of bloating in patients with functional bowel disorders: a double-blind study. J Clin Gastroenterol. 2011 Jul;45(6):518-25. doi: 10.1097/MCG.0b013e31820ca4d6. PMID: 21436726; PMCID: PMC4372813. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21436726/
  6. Dos Reis Lucena L, Terra Loyola V, Leopoldino de Bortolli C, Levy Andersen M, Tufik S, Hachul H. Effects of Supplementation with Lactobacillus Probiotics on Insomnia Treatment. Altern Ther Health Med. 2021 Feb 20:AT6040. Epub ahead of print. PMID: 33609341. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33609341/
  7. Shi LH, Balakrishnan K, Thiagarajah K, Mohd Ismail NI, Yin OS. Beneficial Properties of Probiotics. Trop Life Sci Res. 2016;27(2):73-90. doi:10.21315/tlsr2016.27.2.6 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5031164/
  8. Banasiewicz T, Krokowicz Ł, Stojcev Z, Kaczmarek BF, Kaczmarek E, Maik J, Marciniak R, Krokowicz P, Walkowiak J, Drews M. Microencapsulated sodium butyrate reduces the frequency of abdominal pain in patients with irritable bowel syndrome. Colorectal Dis. 2013 Feb;15(2):204-9. doi: 10.1111/j.1463-1318.2012.03152.x. PMID: 22738315. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22738315/
  9. Oh JE, Kim YW, Park SY, Kim JY. Estrogen rather than progesterone cause constipation in both female and male mice. Korean J Physiol Pharmacol. 2013;17(5):423-426. doi:10.4196/kjpp.2013.17.5.423 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3823955/
  10. Mori H, Tack J, Suzuki H. Magnesium Oxide in Constipation. Nutrients. 2021;13(2):421. Published 2021 Jan 28. doi:10.3390/nu13020421 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7911806/
  11. DeGruttola AK, Low D, Mizoguchi A, Mizoguchi E. Current Understanding of Dysbiosis in Disease in Human and Animal Models. Inflamm Bowel Dis. 2016;22(5):1137-1150. doi:10.1097/MIB.0000000000000750 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4838534/
  12. 12 Hernandez-Hernandez O, Muthaiyan A, Moreno FJ, Montilla A, Sanz ML, Ricke SC. Effect of prebiotic carbohydrates on the growth and tolerance of Lactobacillus. Food Microbiol. 2012 Jun;30(2):355-61. doi: 10.1016/j.fm.2011.12.022. Epub 2012 Jan 2. PMID: 22365348. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22365348/
  13. 13 Oliviero F, Spinella P. Benefits of Probiotics in Rheumatic Diseases. Front Nutr. 2020;7:157. Published 2020 Sep 8. doi:10.3389/fnut.2020.00157 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7509441/
  14. Kines K, Krupczak T. Nutritional Interventions for Gastroesophageal Reflux, Irritable Bowel Syndrome, and Hypochlorhydria: A Case Report. Integr Med (Encinitas). 2016;15(4):49-53.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991651/
  15. Assa A, Vong L, Pinnell LJ, Rautava J, Avitzur N, Johnson-Henry KC, Sherman PM. Vitamin D deficiency predisposes to adherent-invasive Escherichia coli-induced barrier dysfunction and experimental colonic injury. Inflamm Bowel Dis. 2015 Feb;21(2):297-306. doi: 10.1097/MIB.0000000000000282. PMID: 25590952. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25590952/
  16. Mohanty S, Kamolvit W, Hertting O, Brauner A. Vitamin D strengthens the bladder epithelial barrier by inducing tight junction proteins during E. coli urinary tract infection. Cell Tissue Res. 2020 Jun;380(3):669-673. doi: 10.1007/s00441-019-03162-z. Epub 2020 Jan 13. PMID: 31930458; PMCID: PMC7242269. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31930458/
  17. Ali SB, Perdawood D, Abdulrahman R, Al Farraj DA, Alkubaisi NA. Vitamin D deficiency as a risk factor for urinary tract infection in women at reproductive age. Saudi J Biol Sci. 2020;27(11):2942-2947. doi:10.1016/j.sjbs.2020.08.008 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7569126/
  18. Rao R, Samak G. Role of Glutamine in Protection of Intestinal Epithelial Tight Junctions. J Epithel Biol Pharmacol. 2012;5(Suppl 1-M7):47-54. doi:10.2174/1875044301205010047 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4369670/
  19. Gammoh NZ, Rink L. Zinc in Infection and Inflammation. Nutrients. 2017;9(6):624. Published 2017 Jun 17. doi:10.3390/nu9060624 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5490603/
  20. Skrovanek S, DiGuilio K, Bailey R, et al. Zinc and gastrointestinal disease. World J Gastrointest Pathophysiol. 2014;5(4):496-513. doi:10.4291/wjgp.v5.i4.496 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4231515/
  21. Chedid V, Dhalla S, Clarke JO, et al. Herbal therapy is equivalent to rifaximin for the treatment of small intestinal bacterial overgrowth. Glob Adv Health Med. 2014;3(3):16-24. doi:10.7453/gahmj.2014.019 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4030608/