document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/Kan%20varma%20bad%20ge%20tr%C3%A4ningens%20effekter-
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/S%C3%A5%20p%C3%A5verkas%20din%20tr%C3%A4ning%20av%20magnesium
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/Tr%C3%A4ning%20f%C3%B6r%20mental%20h%C3%A4lsa
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/Lite%20varje%20dag%20%C3%A4r%20den%20b%C3%A4sta%20motionen%21
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/M%C3%B6t%20Petra%20M%C3%A5nstr%C3%B6m%2C%20tejen%20som%20%C3%A4lskar%20att%20prata%20om%20l%C3%B6pning%20%E2%80%93%20sporten%20hon%20en%20g%C3%A5ng%20hatade.
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/Yoga%20%C3%A4r%20lika%20bra%20f%C3%B6r%20hj%C3%A4rnan%20som%20annan%20tr%C3%A4ning
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/Motion%20hj%C3%A4lper%20hj%C3%A4rnan%20att%20b%C3%A4ttre%20klara%20av%20ljud
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/K%C3%A4rlek%20till%20tr%C3%A4ning
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/Tr%C3%A4na%20b%C3%A4ttre%20och%20gladare%20med%20MUSIK
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/Motion%20s%C3%A4nker%20inflammationsgraden%20hos%20%C3%A4ldre
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/St%C3%A4ng%20f%C3%B6nstret%2C%20tack%21%20Jag%20vill%20inte%20bli%20sjuk.
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/Elittr%C3%A4narens%20b%C3%A4sta%20tips%20f%C3%B6r%20att%20tr%C3%A4na%20h%C3%A5llbart
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/Kom%20ig%C3%A5ng%20med%20l%C3%B6pning%20med%20Holistic
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/En-kraftfull-kombo
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/PWO-for-okad-prestation
document: /blogg/Traning/traning-och-uthallighet/intervju-med-helena-olmas

TRÄNING

TRÄNING OCH UTHÅLLIGHET

28 MARS 2021

PWO för ökad prestation

Det finns massor av prestationshöjande tillskott för idrottare, både nybörjare och proffs. Syftet med PWO (pre-workout)-produkter är att höja den fysiska förmågan för att maxa fettförbränningen. Men vilka ingredienser bör ett PWO-tillskott innehålla?

Klicka här för att läsa

24 MARS 2021

En kraftfull kombo: Intervallträning och essentiella aminosyror

Tillskott av EAA plus intervallträning kan öka musklernas storlek och kvalitet genom att kroppens omsättning av protein förbättras.

Klicka här för att läsa

Kan varma bad ge träningens effekter?

Fysisk aktivitet kan vara väldigt härligt och har många dokumenterade positiva effekter. Men ibland kanske det skulle kännas skönare med en lugnare aktivitet, som ett avslappnande bad. Då kan det vara bra att veta att varma bad kan ge en del av träningens effekter.

Klicka här för att läsa

Träna bättre och gladare med MUSIK

Känner du att det tar emot att dra på sig träningsskorna och ta en runda? Att ta ut sig ordentligt lockar kanske inte alls? Men då finns det en bra ”medicin”, nämligen musik.

Klicka här för att läsa

Yoga är lika bra för hjärnan som annan träning

Att träning som löpning är bra för hjärnan vet vi. En ny studie har visat att även yoga är bra för hjärnan och minnet. Det påverkar flera regioner i hjärnan positivt, inklusive våra minnesfunktioner, på samma sätt som annan träning.

Klicka här för att läsa

Elittränarens bästa tips för att träna hållbart

Att få goda träningsresultat är inte synonymt med att träna hårt. Gäst i nya avsnittet av Hälsa kommer inifrån är elittränaren Andreas Öhgren. Han har tränat alltifrån NHL-proffs till OS-idrottare, och överst på hans priolista för hållbar träning kommer återhämtning. Själva träningen – den kommer på en tredje plats.

Klicka här för att läsa

Motion hjälper hjärnan att bättre klara av ljud

Har du märkt att träning gör dig lugnare? En anledning kan vara att det gör oss mindre ljudkänsliga.

Klicka här för att läsa

Så påverkas din träning av magnesium

Magnesium är ett mineral som är involverat i fler än 300 enzymkontrollerade, reaktioner. Magnesium finns i varje cell i kroppen och bidrar till normal energiomsättning och muskelfunktion. Alltså ett bra mineral att ha vid träning.

Klicka här för att läsa

Lite varje dag är den bästa motionen!

Sjätte avsnittet av vår podd ”Hälsa kommer inifrån” handlar om träning. Hör terapeuten och yogaläraren Inger Erland Tångring berätta om den bästa träningen för att förlänga livet, hur du hittar träningsmotivation – och hur det kommer sig att träning bromsar åldrandet.

Klicka här för att läsa

Träning för mental hälsa

Vi människor är anpassade för ett liv i rörelse. Det är numera välkänt att det finns ett samband mellan fysisk aktivitet och mental hälsa. Exempelvis kan fysisk träning förebygga utvecklingen av depression.

Klicka här för att läsa

Kärlek till träning

Rätt näring är viktigt träning för att din träning ska ge gott resultat. Magnesium påverkar både din träning och återhämtning.

Klicka här för att läsa

Intervju med Helena Olmås

Vi har följt Helena Olmås genom hela Nya Zeeland, en promenad på 300 mil där hon samlade in pengar till cancerforskning. Vi har frusit med henne till toppen av Kilimanjaro, linkat fram i rekordfart till Santiago de Compostela, följt hennes kamp mot barnäktenskap och plockat skräp (” ploggat”) längs vasaloppsspåret, där hon glatt springer de 9 milen med sitt eget Team Mora One.

Klicka här för att läsa

Motion sänker inflammationsgraden hos äldre

Ett team av forskare vid Örebro universitet har kopplat fysisk aktivitet till minskad inflammation, hos äldre. De har undersökt hur fysisk aktivitet påverkar inflammationsnivåerna hos äldre personer. Studien publiceras i tidskriften Medicine & Science in Sports & Exercise.

Klicka här för att läsa

Kom igång med löpning med Holistic

Barfotaskor, energi-shots och pulsklockor…Oavsett om du är nybörjare eller elitmotionär så haglar råden om vad man borde göra under träningspasset. Vilken puls du bör ha, hur ofta du ska dricka och vad du ska stoppa i dig. Sanningen är ganska enkel, gör det som känns bra för dig! Det viktigaste är att du rör på dig och att du kommer dit du förutsatt dig att komma.

Klicka här för att läsa

Möt Petra Månström, tjejen som älskar att prata om löpning – sporten hon en gång hatade.

Från löpdiss till löpmiss

Klicka här för att läsa

Stäng fönstret, tack! Jag vill inte bli sjuk.

Blir du sjuk så fort du kommer igång med din träning? Du är noga med dina kläder och näringsintaget men ändå visar kroppen tecken på förkylning när du ökar intensitet och du måste vila mer än du tänkt dig.

Klicka här för att läsa