1 APRIL 2021

Magnesium – ett mineral som ligger oss nära om hjärtat

Vi pratar magnesium – ett mineral som ligger oss nära om hjärtat. För hundra år sedan fick vi 1 250 milligram magnesium om dagen via kosten. I dag ska vi vara glada om vi får 350 milligram.

Stress ökar behovet av magnesium, och det kan ta tid att nå rätt nivå. Men det lönar sig. Studier visar att ju mer magnesium vi har i vårt dricksvatten, desto friskare är vi. WHO klassar magnesium som ett läkemedel. För det räddar liv.

Ellinor Ladenberg från Holistic är näringsterapeut, föreläsare, författare och en återkommande gäst i podden. Programledare Petra Månström är journalist och driver även Maratonpodden.

Ett viktigt mineral som lätt förbrukas

Magnesium är en flyktig vän som vi lätt förbränner när vi stressar. Då talar vi inte bara om fysisk stress utan även kemisk stress (droger, mediciner), mental (oro, ångest) eller den stress kroppen utsätts för vid näringsbrist. Allt detta gör att kroppen förbrukar mycket magnesium, berättar Ellinor Ladenberg.

Petra Månström har själv upplevt detta. Tester hon tog visade att hennes nivåer av magnesium sjönk drastiskt då hon upplevde stress vid en nära anhörigs bortgång.

Även om kosten är den viktigaste källan till magnesium, så kan kosttillskott vara bra för att stötta vid behov. Och behovet finns. Cirka 30 procent av befolkningen tros ha låga doser av magnesium i kroppen. Och det kan ta tid att fylla på depåerna igen. Studier visar att det kan ta upp till nio månader att återfå balansen.

Vart finns magnesium?

Ellinor berättar att havsvatten och mat från havet historiskt sätt varit den viktigaste källan till magnesium. Beräkningar visar att vi bara för hundra år sedan, i början av 1900-talet, fick i oss 1 250 milligram magnesium om dagen via kosten. I dag får ligger vi 1 000 milligram UNDER denna nivå. I bästa fall…

Det beror på maten som vi äter. Vi äter bland annat mycket kalcium som är en antagonist till magnesium. Ju mer kalcium vi äter, desto mer magnesium behöver vi. Raffinering av mat är också en orsak.  Vid raffineringen av ett livsmedel (till exempel ris) kan det tappa upp till 70–80 procent av magnesium.

Ellinor rekommenderar oss att välja salt med omsorg. Bäst är oraffinerat havssalt från Atlanten. Det har mycket magnesium och mindre natrium än raffinerat salt. Andra källor till magnesium är nässlor, kakao, bovete, havrekli och nötter.

Magnesium finns även i vårt kranvatten. Där visar forskningen att ju mer magnesium det finns dricksvatten, desto mindre är risken stroke och för tidig död. Det räcker med relativt små mängder för att se skillnad på framför allt hjärt- och kärlsjukdomar. Man har faktiskt mätt upp till 34 procents mindre dödlighet.

När det gäller mineralvatten tycker Ellinor att det mest handlar det mest om buteljerat kranvatten med snygg etikett, men det finns undantag: Pellegrino innehåller 57 milligram magnesium per liter. På andra plats kommer Vitell 38 med milligram magnesium per liter.

Ellinor nämner också Holistic Magnesiumdroppar (tidigare Holistic Mineraldroppar) med vatten från sjön Great Salt Lake som renats och sedan koncentrerats genom avdunstning. Den produkten innehåller mer än 70 mineraler och spårämnen i jonform, som är lätt för kroppen att ta upp.

Olika former av magnesium fyller olika behov

Vilket slags magnesium ska man ta? Kroppen har lätt att ta upp organiska former av magnesium som kommer från vatten. Bland annat magnesium-laktat, magnesium-malat och magnesium-citrat.

Icke-organiska magnesiumformer från berg har kroppen svårt att ta upp. Ellinor nämner bland annat magnesium-oxid som kroppen har svårt att ta upp, men det är jättebra vid förstoppning. Detta och mycket mer får vi lära oss i det livsviktiga avsnittet 36 av Hälsa kommer inifrån.

Dela med dig av din kommentar här ...