21 september 2021

Hur är D-vitamin bra för dina muskler?

D-vitamin är mångsidigt och involverat i flera viktiga aspekter av din hälsa. Det vet du säkert. Men känner du också till att du behöver D-vitamin för dina muskler och din prestation?

D-vitamin har essentiella roller för muskeltillväxt och -utveckling. Det reglerar också hur musklerna drar sig samman, vilket i slutändan är det som genererar kraften som behövs under ett träningspass eller i din vardag.

Musklerna och fettväven är viktiga lagringsplatser för D-vitamin och det frigörs därifrån till blodet när vi är fysiskt aktiva. Personer som har högre muskelmassa har också högre nivåer av aktivt D-vitamin (1).

D-vitamin och muskler - ett viktigt samband

Flera studier visar att brist på vitaminet påverkar flera aspekter av funktionen hos muskelcellerna:

Tillskott av D-vitamin gav bättre prestation

En brittisk studie undersökte hur tillskott av D-vitamin påverkade prestationen hos idrottare och en kontrollgrupp. Studien utfördes på vintern och en stor andel av deltagarna konstaterades vid studiens början ha för låga nivåer av D-vitamin.

En grupp fick dagligen tillskott på 5000 IE D-vitamin och efter 8 veckor utfördes fysiska tester. Dessa jämfördes sedan mot en grupp som fått placebo.

Förutom att gruppen med tillskott hade ökat sina nivåer av D-vitamin, var de snabbare på en 10 meterssprint och de kunde hoppa högre.

Forskarna bakom studien konstaterar att det är vanligt med D-vitaminbrist på våra breddgrader och att detta kan kopplas till sämre idrottsprestationer (4).  

Referenser

  1. Hassan-Smith ZK, Jenkinson C, Smith DJ, Hernandez I, Morgan SA, Crabtree NJ, et al. (2017) 25-hydroxyvitamin D3 and 1,25-dihydroxyvitamin D3 exert distinct effects on human skeletal muscle function and gene expression. PLoS ONE 12(2): e0170665. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0170665
  2. Gordon PL, Sakkas GK, Doyle JW, Shubert T, Johansen KL. Relationship between vitamin D and muscle size and strength in patients on hemodialysis. J Ren Nutr. 2007;17(6):397-407. https://doi:10.1053/j.jrn.2007.06.001   
  3. Barker T, Henriksen VT, Martins TB, Hill HR, Kjeldsberg CR, Schneider ED, Dixon BM, Weaver LK. Higher serum 25-hydroxyvitamin D concentrations associate with a faster recovery of skeletal muscle strength after muscular injury. Nutrients. 2013 Apr 17;5(4):1253-75. doi: 10.3390/nu5041253. PMID: 23595134; PMCID: PMC3705346.
  4. Close GL, Russell J, Cobley JN, Owens DJ, Wilson G, Gregson W, Fraser WD, Morton JP. Assessment of vitamin D concentration in non-supplemented professional athletes and healthy adults during the winter months in the UK: implications for skeletal muscle function. J Sports Sci. 2013;31(4):344-53. doi: 10.1080/02640414.2012.733822. Epub 2012 Oct 22. PMID: 23083379.

Dela med dig av din kommentar här ...