Det vi stoppar i magen påverkar vår psykiska hälsa

Shirin Djavidi

Största delen av vårt immunförsvar finns i våra tarmar. Det har du säkert hört. Att tarmarna är tätt kopplade till hjärnan är inte lika känt. Nya forskningsrön visar att krånglande mage och tarm inte bara kan ge gaser, förstoppning och magkatarr – utan även leda till depression!

Kopplingen mellan hjärnan och magen (som också kallas ”vår andra hjärna”) är viktigare än man hittills förstått.

Kommunikation mellan tarm och hjärna

Tarmsystemets egna nervsystem, det enteriska nervsystemet, innehåller 100 miljoner nervceller som kan fungera helt fristående från det centrala nervsystemet.

Det enteriska nervsystemet består av tusentals nervknutar i magtarmkanalen, bukspottkörteln, gallblåsan och gallgångarna. Det påverkar magsäckens rörelser, blodcirkulation till tarmslemhinnan och är också del i utsöndringen av magsafter och vid frisättningen av må bra-hormonet serotonin.

Det skickar även information till det centrala nervsystemet, via vagusnerven, om hur mag-tarmkanalen mår. Det kan handla om smärta och obehag men också information om näringsstatus.

         

Tarmen – den andra hjärnan

En anledning till att tarmen kallas för ”den andra hjärnan” är att alla de hormonella signalsubstanser som har identifieras i hjärnan även finns i tarmarna.

Bland annat bildas 95 procent av kroppens serotonin här! Tarmarnas bakterier påverkar produktionen av dessa signalsubstanser och till stor del påverkar hur vi mår mentalt. I en studie fick en grupp möss tillskott av Lactobacillus rhamnosus. Efter en månad med tillskott gjorde man ett antal olika tester för att titta på stresskänslighet och mental hälsa. Man fann då att mössen som fått Lactobacillus rhamnosus var lugnare och mindre stresskänsliga.

Man kunde se att mängden receptorer för den lugnade signalsubstansen GABA hade förändrats i olika delar av hjärnan hos mössen vilket bidrog till deras ökade lugn. Intag av denna bakterie påverkade alltså vad som hände uppe i hjärnan på ett mycket påtagligt sätt! Signalerna från tarmen till hjärnan kunde man också se gick via den stora vagusnerven. GABA är en av de viktigaste, lugnande signalsubstanserna i nervsystemet. Störningar i GABA-systemet kan kopplas till depression, oro och olika tarmsjukdomar.(1)

Inflammation är en faktor vid psykiska sjukdomar

Inflammationer är en del i många olika sjukdomar, som hjärt-kärlsjukdomar och autoimmuna sjukdomar. Ny forskning visar att inflammation även är en faktor vid psykiska sjukdomar, såsom depression, eftersom inflammationen påverkar blod-/hjärnbarriären på samma sätt som tarmslemhinnan.

I stället för att utgöra ett skydd mot skadliga ämnen försvagas blod-/hjärnbarriären av inflammationen och släpper igenom mikroorganismer som påverkar hjärnan.

Inflammation kan också skapa kemisk obalans i hjärnan, så att tillväxten av nya hjärnceller och plasticitet påverkas.

Shirin Djavidi

Tarmfloran påverkar hur vi mår mentalt

Tarmens bakterier står i kontakt både med mag-tarmkanalens egna nervsystem och med hjärnan. Skadliga bakterier, virus och svamp från en tarmflora i obalans kan därmed störa balansen i hjärnan, och leda till sämre minne och till och med depression. Goda tarmbakterier kan ha motsatt effekt.​

Mjölksyrabakterier kan stärka immunförsvaret och öka skyddet mot infektioner, motverka förstoppning och diarré, och förbättra nedbrytningen och näringsupptaget. De godartade bakterierna finns också i mjölksyrad mat som surkål, kimchi (koreansk surkål) och yoghurt. Mjölksyrebakterier minskar passagen av bakterier genom tarmslemhinnan, ökar den anti-inflammatoriska aktiviteten och produktionen av korta fettsyror, som är näring för tarmslemhinnan.

1) Bravo JA, Forsythe P, Chew MV, Escaravage E, Savignac HM, Dinan TG, Bienenstock J, Cryan JF. Ingestion of Lactobacillus strain regulates emotional behavior and central GABA receptor expression in a mouse via the vagus nerve. Proc Natl Acad Sci U S A. 2011 Sep 20;108(38):16050-5. Epub 2011 Aug 29.


Maghälsa

9

Din känsliga mage

Matsmältningssystemet är känsligt. Ett ganska vanligt symptom är rikligt med gaser. Det tyder på obalans i bakteriefloran och/eller försvagad matsmältning. Läs mer

9

14 sätt att stärka matsmältningen varje dag

Drick ett glas vatten med en halv pressad citron eller ta 1–2 msk äppelcidervinäger innan maten. Läs mer

9

Immunförsvaret sitter i tarmen

Bakterierna i tarmarna gör så att cellerna i tarmens innervägg hela tiden nybildas och skyddar tarmen mot sjukdom. Läs mer

9

Problem med förstoppning

Förstoppning är per definition när man har svårt att tömma tarmen mer än 3 gånger i veckan. Helst bör man tömma tarmen 1–2 gånger per dag. Läs mer

9

Tarmbakterier för bättre hälsa

De allra flesta bakterier lever i vår tjocktarm, där de har mängder av viktiga uppgifter. Fler än 1 000 olika bakteriestammar ingår i människans tarmflora. Läs mer

9

Obalans i tarmfloran

Bakterierna i tarmarna är trots alla sina fantastiska egenskaper inga superorganismer som överlever allt. I själva verket är de ganska känsliga. Läs mer

9

Det vi stoppar i magen påverkar vår psykiska hälsa

Största delen av vårt immunförsvar finns i våra tarmar. Att tarmarna är tätt kopplade till hjärnan är inte lika känt. Läs mer

9

Mat för din mikroflora

När vi mjölksyrar grönsaker låter vi nyttiga bakterier som redan finns i grönsakerna föröka sig. Maten blir också lättsmält, eftersom bakterierna redan påbörjat nedbrytningen. Läs mer

9

Halsbränna och sura uppstötningar

Ofta skylls halsbränna och sura uppstötningar på ett överskott av saltsyra, men det beror oftast på motsatsen – du har för lite saltsyra! Läs mer

9

Dags att prova detox

En detoxkur syftar till att rensa ut slaggprodukter som vi samlar på oss då vi stressar, äter mediciner och processad mat eller utsätts för föroreningar av olika slag. Läs mer

9

Kostråd för detox

Försök att behålla dina nya, goda matvanor så gott det går. Om du vill återinföra mat som du saknat så gör det försiktigt och etappvis så du inte stressar kroppen för mycket. Läs mer

9

Onlinekurs: Mage-tarm, hur funkar det?

Detta är en kurs som ALLA borde gå. Här du får grundläggande kunskap om magen och tarmen på ett enkelt och intuitivt sätt. Läs mer