Mindful Tapping, ett verktyg

Micke Andersson är en god vän till Holistic. Du kanske känner igen honom som Micke Syd, trummis i Gyllene Tider. Micke är mycket mer än ”bara” trummis. Han är även utbildad kinesiolog, massör och håller utbildningar och workshops inom Mindful Tapping. Mindful Tapping är en vidareutveckling av behandlingsformen EFT (Emotional Freedom Techniques). Vi bad Micke att berätta mer om Mindful Tapping.

Hur kom du i kontakt med Mindful Tapping?

”Jag måste nog säga att Mindful Tapping valde mig. När jag var ca 35 år så ville jag gå vidare i min personliga utveckling. Personlig utveckling är minst sagt en mångfacetterad värld med många läror och ännu fler uppfattningar. En dag kom jag i kontakt med Kjell och Ann-Sofi Forsberg som då utbildade inom EFT och kände att jag hade hittat en behandlingsform som jag tyckte om.

För mig är Mindful Tapping ett verktyg och en förklaringsmodell som kan hjälpa mig med det jag känner i kroppen när livet är utmanande. Precis som jag går till gymmet eller ger mig ut och springer så måste jag träna min kropp till att släppa obehag, eller ”klumpen i magen” som jag kallar det.”

 

Vad är Mindful Tapping?

Mindful Tapping har funnits i ca 2 år och är en ny metod baserad på modern vetenskap och forskning inom stress och trauma. Det är en fusion av flera somatiska behandlingsmetoder, där det vi känner i kroppen är det som ligger i vårt fokus.

”Att inte behöva säga vad man tänker på kan göra det enklare att bli hjälpt av någon annan eller att få behandling i grupp. Man behöver inte ”outa” sina innersta känslor och tankar, det räcker att man vet själv att de finns där och att man vill göra något aktivt för att förändra sitt känslomönster” säger Micke.

Ett trauma behöver inte vara en tragisk olycka eller något stort, det kan även vara en kommentar du fick när du var i ett sårbart läge som påverkade dig. EFT eller Mindfull Tapping har visat sig vara otroligt effektivt även vid större trauman. Flera studier är gjorda på hemkommande soldater med diagnosen PTSD (post traumatiskt stress syndrom) och patienter med svår ångest.

Det finns en mängd studier gjorda på EFT som visar att man med hjälp av dessa verktyg kan lugna ner negativa fysiska reaktioner med hjälp av dessa knackningar. Dessutom visar denna studie att knackningar (tapping) kan vara mer effektivt är stimulering av akupunkturpunkter med nålar.

Det som finns kvar från EFT i Mindfull Tapping är just Tappingen eller knackningarna som är ett av verktygen som används för att ta hand om det du jobbar med.

Tapping kommer från österländsk medicin där man fokuserar på meridianer, kroppens energikanaler. Genom att man stimulerar vissa punkter i detta system med knackningar, akupunktur eller akupressur så kan man lösa blockeringar och lugna ner nervsystemet. Det finns 14 punkter att jobba med, 9 på kroppen och 5 på handen. Man knackar på dessa akupunkturpunkter på kroppen samtidigt som man fokuserar på vad det är som orsakar det man känner. Genom dessa knackningar skickar man lugnande signaler till känslocentrat i vår hjärna, amygdala. Det känslomässigt laddade minnet som man fokuserar på blir neutralt och man kan minnas det utan obehag. När man upplever att det man tänker på ger ett fysiskt obehag och att det får en ur balans så kan detta vara en teknik att ta till.

 

”Jag vill hålla på med någonting som verkligen kan göra skillnad för människor. Jag har fått så otroligt fin respons från människor som jag arbetat med, ångest, oro, scenskräck och till och med sötsug. Jag blir lika imponerad varje gång jag får resultat. Det är nästan så jag måste påminna mig själv: Det funkar!”

 

Vad gillar du mest med Mindful Tapping?

”Det jag gillar mest är att jag lär mig att förstå hur hjärnan och nervsystemet fungerar så att jag förstår hur jag påverkas av saker som händer i vardagen eller som hänt i livet och då skapat känslominnen i hjärnan och nervsystemet. Att kroppsliga förnimmelser får en förklaring, när man känner en klump i magen eller det stockas i halsen av en tanke eller känsla och jag kan få hjälp eller kan hjälpa någon annan att lägga obehagliga känslor till ro.”

 

När ska man använda Mindful Tapping?

”Till allt!” , säger Micke med ett hjärtligt skratt.

”Jag använder metoden flera gånger om dagen. Det kan vara så enkelt som att vardagsstressen drabbar mig. Då kan jag knacka på de specifika punkterna på mina egna händer och fokusera ”mindfullt” inåt tills stressen lagt sig till ro. När det släpper får jag ofta reda på vad det är som egentligen ger upphov till obehagskänslan tack vare att jag kan tänka klarare och behålla mitt inre lugn.

 

Är det svårt att lära sig Mindful Tapping?

”Nej, det är lätt! Det finns workshops och kurser. Det här är ett verktyg för alla. Just nu åker jag runt ihop med min kollega Hanna och håller workshops ute i samhället och i skolor. Ungdomar och barn har tyvärr dåligt med verktyg när det gäller att hantera psykisk ohälsa. Det här är ett enkelt, praktiskt verktyg som man kan använda när som helst och var som helst. Vi har även spelat i webbkurser så att man kan lära sig grunderna hemma i sin egen takt. Vi kallar den metoden för TapOut Daily.

När man börjar använda TapOut Daily så är det som att ”skjuta hagel”, du får effekt men mer en allmän lugnande effekt. Ju mer man utbildar sig inom Mindful Tapping, genom kurser och övning, desto fler verktyg får man för att kunna lägga fokus på och kunna ta hand om enskilda situationer. Man kan säga att man sätter på ett ”kikarsikte” och kan jobba med mer specifika händelser som känns i kroppen. Precis som med träning som jag nämnde tidigare. Ju mer man tränar, desto starkare blir man.”

 

Jag får uppfattningen av att Mindful Tapping är ditt sätt att ”Pay it forward”, stämmer det?

”Ja absolut, jag vill hjälpa andra så att de kan hjälpa sig själva. Den här metoden har gett mig så mycket så jag vill ge det till andra.”

 

Kan man behandla sig själv med Mindful Tapping?

”Ja absolut men man kan behöva hjälp av någon annan ibland när det är svårt att se skogen för alla träd.”, säger Micke med ett leende.

”Om jag vill förändra min hälsa mot det bättre, så kan jag äta bra och jag kan börja träna m.m. Om jag känner mig stressad, har ångest eller på annat sätt inte mår bra psykiskt så kan jag i alla fall inte tillgodogöra mig min nya kost, kosttillskotten jag äter eller känna glädje i min träning.

Det här är en del i processen för alla människor att börja ta ansvar för sin egen hälsa, inifrån och ut. Ett verktyg för bättre folkhälsa.”

 

Om du är nyfiken på Mindful Tapping så kan du gå in på hemsidan och ladda hem en instruktionsfilm, prova 5-10 dagar och se vad som händer!

 

Tack Micke!

Det här inlägget postades i Artiklar, Inspiration, Våra vänner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.