30 januari 2022

Ät rödbetor för hjärthälsans skull

De välsmakande sätten att stärka hälsan är många. Visste du till exempel att det räcker med två deciliter grönsaker per dag som är rika på nitrat för att sänka risken för hjärt-kärlsjukdom?

Kål, rödbeta, gröna bladgrönsaker och rädisor har alla relativt högt nitratinnehåll. 

Nitrat omvandlas i kärlväggarna till kväveoxid, som har en avslappnande effekt på våra blodkärl. På så sätt sänker de blodtrycket, och högt blodtryck är en stark bidragande faktor till hjärt-kärlsjukdom. 

Danska forskare designade en studie för att se om personer som fick i sig mycket nitrater hade lägre risk för hjärt-kärlsjukdom. 

23 års hälsouppföljning

Den danska koststudien spänner över 23 år, innefattar 53 000 deltagare och är skapad inte bara för att finna vad i kosten som kan skydda mot hjärt-kärlsjukdom. Även cancer och andra folkhälsosjukdomars samband med kosten studeras. I början av studien fick deltagarna svara på frågor om hur de åt och genomgå hälsoundersökningar.  

Redan då skiljde personerna som åt nitratrika livsmedel ut sig genom att deras blodtryck var lägre. Men skulle detta spela roll för den framtida risken att få hjärt-kärlsjukdomar? 

Färre händelser kopplade till dålig hjärthälsa

Under de kommande 23 åren inträffade 14 000 medicinska händelser som kunde kopplas till hjärt-kärlhälsan. 

Totalt sett hade personer som åt mycket nitrat 12 till 26 procent lägre risk för hjärt- och kärlsjukdom. Den största riskreduktionen var kopplad till perifier kärlsjukdom som beror på förträngningar i blodkärlen. 

Om du vill följa forskarnas kostråd lyder det: 

Se till att äta motsvarande 2 dl gröna bladgrönsaker (eller 60 mg nitrat) per dag om du vill minska din risk för hjärt-kärlsjukdom. 

Referens

Bondonno, C.P., Dalgaard, F., Blekkenhorst, L.C. et al. Vegetable nitrate intake, blood pressure and incident cardiovascular disease: Danish Diet, Cancer, and Health Study. Eur J Epidemiol 36, 813–825 (2021). https://doi.org/10.1007/s10654-021-00747-3