9 november 2021

Kan korn och baljväxter  minska risken för hjärt- och kärlsjukdom?

Genom att varje dag lägga till extra korn och baljväxter i kosten kan du minska risken med 11 procent för hjärt- och kärlsjukdom.

Ett av de bästa sätten att påverka framtida sjukdom är vad du dagligen stoppar i munnen. Studien från Linköpings Universitet visar tydligt att även små förändringar kan ge stora skillnader på risken för olika typer av ohälsa. Hjärt- kärlsjukdom kanske många inte funderar så mycket på, men det är fortfarande vår största grupp av folksjukdomar.

Frisk och samtidigt i riskzonen

Forskarna bjöd till sin studie in friska, men lätt överviktiga kvinnor, BMI 25-33 och därmed i riskzon för hjärt-kärlsjukdom samt metabolt syndrom och diabetes. 46 personer i åldrarna 50 till 73 år gick med och skulle testa hur en kostförändring kan påverka riskmarkörer för sjukdom. 

Studen hade tre faser och var 12 veckor lång. Under fyra veckor åt de en kost baserad på nordiska kostrekommendationer, därefter hade de fyra veckors paus där de åt sin vanliga kost för att därefter avsluta med att äta enligt nordiska kostrekommendationer plus följande tillägg: 

Varför baljväxter och korn?

– Bruna bönor, kikärtor och fullkornskorn innehåller alltså en effektiv blandning av odigererbara kolhydrater och även flera andra bioaktiva ämnen, exempelvis antioxidanter, som är bra för vår hälsa, säger Juscelino Tovar som är en av forskarna bakom studien vid Antidiabetic Food Centre. 

Fibrer som vi inte kan smälta använder sig istället våra goda tarmbakterier av för energi - denna typ av fibrer kallas prebiotika. Som tack för maten ger de oss nya föreningar, som smörsyra, med positiva effekter på ämnesomsättningen.  

Kikärter sänkte blodtrycket

Blodprover togs under alla perioder av studien där man mätte LDL-kolesterol, glukos, insulin och ett formulär som skattar risk för hjärt- och kärlsjukdom. 

När resultaten analyserades såg forskarna att deltagarna bland annat fick sänkt blodtryck, minskat LDL-kolesterol och lägre nivåer av en markör som förknippas med risk för att utveckla metabolt syndrom. Totalt sett hade de enligt skattningsformuläret minskat sin risk för hjärt- och kärlsjukdom med 11 procent. 

Referens: 

https://www.lu.se/artikel/ny-koststudie-sma-forandringar-gav-stor-effekt?fbclid=IwAR0OUTyauUewpNec0z87a033TxZpllunx6mC3eXp5cKblA5ITYQN48ojBfo 

Dela med dig av din kommentar här ...