7 januari 2021

Må bra genom klimakteriet

Många myter, men inte lika mycket forskning. Så kanske man kan sammanfatta det vi oftast hör kring klimakteriet. Men på senare tid har det kommit forskning som visar hur olika typer av träning kan lindra besvären med till exempel svettningar.

I vår podd Hälsa kommer inifrån har vi återigen bjudit in Katarina Woxnerud som gäst, för att prata mer om just klimakteriet och få ta del av hennes kunskap och erfarenheter kring bland annat träningens positiva effekter under den här perioden i livet.

Katarina Woxnerud är legitimerad naprapat med inriktning mot kvinnors hälsa och hälsa kopplat till motion. Hon har skrivit ett tjugotal böcker i ämnet och även startat kliniken Hela kvinnans hälsa i Stockholm, där hon också är verksam.

Klimakteriet – en ny vår?

I vår del av världen har ordet klimakteriet ofta en negativ klang och det första man läser och hör om är alla negativa delar, som inkontinens, sömnproblem, vallningar, dåligt humör och så vidare. Å andra sidan sägs det att det japanska ordet för samma period betyder ”En ny vår” och det rapporteras dessutom att vi i Europa och USA har mer besvär under klimakterieperioden än vad man har i till exempel Sydostasien.

– Det finns inget konkret svar på vad det här beror på, om det är kost, träning eller livsstil, eller om det delvis kan bero på ett annat synsätt, säger Katarina Woxnerud.

– Man pratar ju ofta om att ”40 är det nya 30 och 50 är det nya 40” och så vidare, man ska liksom alltid vara yngre än man egentligen är. Men kan man inte bara få vara 52 eller 60 och bara vara i det, menar Katarina i podden och slår hål på myten om att allt hela tiden ska vara stabilt och på samma nivå.

Träning kan lindra besvären

För just före klimakteriet börjar hormonerna återigen dansa lite i otakt, precis som de gjort under såväl pubertet som graviditet och amning. I poddavsnittet pratar vi om att man kan ogilla den period man befinner sig i hur mycket som helst, men att det inte kommer att göra minsta skillnad. Kroppen är i en naturlig förändringsprocess och man får försöka se vad man kan göra åt besvären, där man är idag, med till exempel sömn, näring och träning. Ett vanligt problem som kvinnor upplever är svettningar och vallningar.

– Man kan koppla svettningar och vallningar under klimakteriet till endorfiner. Och då kommer vi ju osökt in på motion, då man har sett att träning, såväl som akupunktur, kan vara ett naturligt sätt att lindra besvären med just svettningar och vallningar. De senaste studierna som är gjorde visar också att tyngre styrketräning och hårdare konditionsträning haft god effekt på just svettningar, berättar Katarina.

Genom att ta kontroll över sitt liv, vara nyfiken inför de förändringar som kommer och ta hjälp när det behövs, menar Katarina Woxnerud att man själv kan påverka klimakterie-tiden så att det blir mer av ”en ny vår” än en jobbig period i livet.

Dela med dig av din kommentar här ...