30 MARS 2021

Så stärker du ditt barns immunsystem

Hos spädbarn är immunförsvaret fortfarande omoget. För att det nyfödda barnet ska skyddas mot infektioner tar det emot antikroppar från mamman vid födseln och även via bröstmjölken. Den första tiden ger därför amning ett visst immunskydd.[1]

Men sedan blir barnet mer mottagligt för infektioner, särskilt höst och vinter, innan det hunnit bygga upp ett fullgott immunförsvar. Därför är det bra att lära barnet hälsosamma livsstilsvanor som stöttar den här utvecklingen.

Här är några tips på bra vanor:

Frukt och grönt varje dag

Servera gärna fem portioner grönsaker och bär/frukt varje dag. En portion motsvarar ungefär två deciliter för äldre barn och två matskedar för småbarn (1–3 år). Fytonäringsämnen och vitaminer som C-vitamin hjälper immunförsvaret genom att öka aktiviteten hos de vita blodkropparna.[2]

Större mängder C-vitamin finns i: gul paprika, acerola-körsbär, nypon, kiwi, citrus och svarta vinbär.

God sömnhygien

En mysig kvällsritual kan hjälpa barnet att komma till ro och få tillräckligt med sömn. Ett exempel är ett bad och sedan en godnattsaga.

Det är viktigt att barnet lägger sig vid samma tid varje kväll, även på helgerna. Spädbarn behöver upp till 18 timmars sömn per dygn, småbarn behöver 12–13 timmar och barn i åldern 7–12 år behöver sova ungefär tio timmar.

Under sömnen frigörs inflammationshämmande cytokiner och antikroppsförsvaret stärks. Både sömn och en balanserad dygnsrytm upprätthåller normala immunfunktioner. Studier har visat att sömn förbättrar det förvärvade, specifika immunsvaret mot invaderande antigener.[3]

Regelbunden handtvätt

Lär barnet att alltid tvätta händerna före maten och efter toalettbesök för att förhindra smittspridning. Ett enda gram avföring kan innehålla miljontals bakterier. Något så enkelt som att tvätta händerna med tvål och vatten kan minska förekomsten av diarrésjukdomar hos barn med upp till 40 procent.[4]

I övrigt behöver man inte vara så rädd för bakterier i sin omgivning. Till exempel har barn som växer upp med husdjur lägre risk för astma[5], och risken för att barnet ska utveckla eksem minskar när föräldrar rengör sitt barns napp genom att först stoppa den i sin egen mun. [6]

Tandborstning morgon och kväll

Se till att barnet har en egen tandborste och att den inte används av andra i familjen. Borsta tänderna morgon och kväll. Om barnet blir sjukt bör tandborsten kokas eller bytas ut mot en ny. Förvara helst tandborstarna i ett skåp så att luftburna bakterier inte sprids till dem.

Undvik skräpmat

Starkt bearbetade livsmedel som chips, godis och läsk är inte bra för immunförsvaret. De är fattiga på fiber och fulla av tillsatser som skapar kaos i barnets känsliga kropp. Alltmer forskning tyder på att skräpmat omprogrammerar immunsystemet och främjar tillväxt av dåliga bakterier i tarmen.[7] De ogynnsamma bakterierna utsöndrar gifter som kallas endotoxiner som ökar risken för inflammation och sämre tarmstruktur på sikt. Och när vi undviker skräpmat blir det samtidigt mer plats för hälsosam mat.

Gynna tarmfloran

Vänj barnet successivt vid mat som innehåller mjölksyrabakterier (t.ex. surkål) och fiberrik mat som gynnar mjölksyrabakteriernas tillväxt (t.ex. baljväxter, banan, jordärtskocka, kålväxter, nötter och frön).

Forskning visar att västerländska barns tarmflora innehåller allt färre gynnsamma mjölksyrabakterier och att den är mindre varierad än hos barn i utvecklingsländer. Samtidigt stiger allergierna i antal. I en svensk undersökning kunde man konstatera att spädbarn som har gott om goda E. coli-bakterier har fler vita blodkroppar som skyddar mot infektioner och allergier. [8] En balanserad bakterieflora är också viktigt för näringsupptaget.[9] 

Spädbarn som ammas har högre nivåer av bifido- och laktobakterier än spädbarn som får modersmjölkersättning. Men i studier där ersättningen kompletterats med tillskott av mjölksyrabakterier och GOS, en typ av prebiotiska fibrer som finns i bröstmjölk, ökade mängden bifido- och laktobakterier till nivåer som motsvarade dem hos barn som ammades.[10]

Referenser


[1] Simon AK, Hollander GA, McMichael A. Evolution of the immune system in humans from infancy to old age. Proc Biol Sci. 2015 Dec 22;282(1821):20143085.

[2] van Gorkom GNY, Klein Wolterink RGJ, Van Elssen CHMJ, Wieten L, Germeraad WTV, Bos GMJ. Influence of Vitamin C on Lymphocytes: An Overview. Antioxidants (Basel). 2018 Mar 10;7(3):41.

[3] Besedovsky L, Lange T, Born J. Sleep and immune function. Pflugers Arch. 2012 Jan;463(1):121-37.

[4] Freeman MC, Stocks ME, Cumming O, Jeandron A, Higgins JP, Wolf J, Prüss-Ustün A, Bonjour S, Hunter PR, Fewtrell L, Curtis V. Hygiene and health: systematic review of handwashing practices worldwide and update of health effects. Trop Med Int Health. 2014 Aug;19(8):906-16.

[5] Fall T, Lundholm C, Örtqvist AK, Fall K, Fang F, Hedhammar Å, Kämpe O, Ingelsson E, Almqvist C. Early Exposure to Dogs and Farm Animals and the Risk of Childhood Asthma. JAMA Pediatr. 2015 Nov;169(11):e153219.

[6] Hesselmar B, Sjöberg F, Saalman R, Aberg N, Adlerberth I, Wold AE. Pacifier cleaning practices and risk of allergy development. Pediatrics. 2013 Jun;131(6):e1829-37.

[7] Temba GS, Kullaya V, Pecht T, Mmbaga BT, Aschenbrenner AC, Ulas T, Kibiki G, Lyamuya F, Boahen CK, Kumar V, Joosten LAB, Schultze JL, van der Ven AJ, Netea MG, de Mast Q. Urban living in healthy Tanzanians is associated with an inflammatory status driven by dietary and metabolic changes. Nat Immunol. 2021 Mar;22(3):287-300.

[8] Lundell AC, Björnsson V, Ljung A, Ceder M, Johansen S, Lindhagen G, Törnhage CJ, Adlerberth I, Wold AE, Rudin A. Infant B cell memory differentiation and early gut bacterial colonization. J Immunol. 2012 May 1;188(9):4315-22.

[9] Bäckhed F, Ley RE, Sonnenburg JL, Peterson DA, Gordon JI. Host-bacterial mutualism in the human intestine. Science. 2005 Mar 25;307(5717):1915-20.

[10] Cryan. John. Food for thought: How gut microbes change your mind. TED Talk 2015 http://www.tedmed.com/talks/show?id=293045 Hämtad 2016-12-05.