3 januari 2022

Mat som ger bredare tarmflora och bättre immunrespons

En kost rik på fibrer eller en kost rik på fermenterad mat, vilken är snabbaste vägen till positiva effekter på tarmfloran och immunsystemet? Två grupper fick prova de olika alternativen under 10 veckor.

Fibrer, å ena sidan, ger mat till goda tarmbakterier så de kan föröka sig och flera gånger om är det visat att de har en positiv effekt på sammansättningen av tarmfloran. Fermenterad mat, å andra sidan, är rik på till exempel mjölksyrabakterier som bildats under syrningen och det har också välstuderade positiva effekter på tarmfloran. 

Båda dessa har en självklar plats i en kost som främjar tarmhälsan, immunsystemet och hälsan i stort. 

Forskare vid Stanford University ville ta reda på vilken av dessa komponenter som under en relativt kort period av kostförändringar - 10 veckor - kraftfullast boosta tarmflora och immunsystem. 

Sprint för bättre tarmflora 

Under studiens tre första veckor samlades blod- och avföringsprover från deltagarna. Därefter följde 10 veckor av kost med extra fibrer eller extra fermenterade livsmedel. Slutligen 4 veckor då deltagarna fick äta vilken kost de själva önskade. 

Det huvudsakliga resultatet var att en kost på fermenterad mat snabbare hade effekt på tarmflorans diversitet och minskning av inflammation i kroppen. I enlighet med den minskade inflammationen var också aktiviteten hos flera typer av immunsystemets celler lägre. 

- Kost som riktar sig till mikrobiomet kan förändra immunstatus, en lovande väg för att minska inflammation, kommenterar Christopher Gardner som är en av forskarna bakom studien. 

Han påpekar också:
- Denna förändring var gemensam för alla deltagare som fått äta de fermenterade livsmedlen. 

Fibrers effekt på tarmfloran 

Kosten som var rik på fibrer innehöll baljväxter, nötter, fullkorn, grönsaker och frukt gav också positiva förändringar i tarmfloran men inte lika uttalade. Detta överraskade forskarna eftersom det finns så många andra studier som länkar fibrer med bättre tarmflora och lägre inflammation. 

- Våra data indikerar att enbart tillägg av fibrer under en relativt kort tid inte är tillräckligt för att öka tarmflorans bredd, säger Erica Sonnenburg en av författarna av studien.

Det kan vara så att de bakterier som ska ta hand om fibrerna inte alls finns i tarmen om du inte brukar äta mycket växtbaserade livsmedel. Därför kanske dessa bakterier behöver introduceras i tarmfloran innan fibrerna kan ha effekt. Att många av fibrerna i deltagarnas kost passerade genom tarmen utan att brytas ner, indikerar att så är fallet. 

I framtiden kan vi vänta oss fler studier från gruppen, bland annat kring hur fermenterad mat och fibrer tillsammans verkar för att ändra tarmflora och immunsystem. 

- Det finns många fler sätt att rikta in sig på mikrobiomet med mat och tillskott, och vi hoppas fortsätta undersöka hur dieter, tillskott av goda bakterier eller prebiotika påverkar tarmflora och hälsan hos olika grupper, sammanfattar forskaren Justin Sonnenburg.

Referenser

https://www.nutraingredients.com/Article/2021/11/15/Study-Diet-rich-in-fermented-foods-can-increase-gut-microbiome-diversity-and-immune-response 

Wastyk HC, Fragiadakis GK, Perelman D, Dahan D, Merrill BD, Yu FB, Topf M, Gonzalez CG, Van Treuren W, Han S, Robinson JL, Elias JE, Sonnenburg ED, Gardner CD, Sonnenburg JL. Gut-microbiota-targeted diets modulate human immune status. Cell. 2021 Aug 5;184(16):4137-4153.e14. doi: 10.1016/j.cell.2021.06.019. Epub 2021 Jul 12. PMID: 34256014.