17 februari 2022

Ny studie: Så mycket choklad per dag förbättrar tarmfloran och humöret

Mörk choklad är laddad med antioxidanter och näringsämnen. Den har många hälsofördelar men hur mycket bör vi äta? En ny studie kring mikrobiom och psykiskt välmående ger vägledning.

Du har säkert koll på att choklad, eller egentligen kakaon i chokladen, är nyttigt. Vill du äta choklad för hälsans skull ska det vara så hög andel kakao som möjligt eftersom socker och andra tillsatser spär ut effekten. 

Bakterie kopplad till psykisk ohälsa 

De friska frivilliga deltagarna i en ny dubbelblind och randomiserad studien fick äta 30 g mörk choklad (85% kakao eller 70% kakao) eller ingen choklad per dag under tre veckor.

Därefter var forskarna nyfikna på att mäta nivåer av en särskild bakterie, Blautia Obleum plus deltagarnas humör.

Varför de fokuserade just på Blautia Obleum är för att man i tidigare studier sett att friska personer har högre nivåer av den än patienter med psykiatriska besvär som depression, autism och schizofreni. 

Forskarna pekar också på att djurstudier indikerat att bakterien är viktig i inflammationsreglering och signalering mellan tarm och hjärna. 

Goda bakterier också gillar choklad

Efter att studien var klar kunde forskarna se att denna bakterie mycket riktigt svarar bra på dagligt chokladintag av den mörkaste chokladen. De som ätit 85 procentig choklad fick signifikant mer av Blautia Obleum.  

Resultaten visade också att när nivåerna av bakterien ökade i tarmen fick deltagarna bättre humör. 

Forskarna avslutar med att konstatera att deras fynd indikerar att kakao fungerar som prebiotika, eftersom det kan förändra tarmflorans sammansättning och antal bakterier av vissa arter. På grund av sin funktion som prebiotika kan mörk choklad minska negativa känslor genom gut-brain axis.  

Referens

Shin JH, Kim CS, Cha L, Kim S, Lee S, Chae S, Chun WY, Shin DM. Consumption of 85% cocoa dark chocolate improves mood in association with gut microbial changes in healthy adults: a randomized controlled trial. J Nutr Biochem. 2021 Sep 14;99:108854. doi: 10.1016/j.jnutbio.2021.108854. Epub ahead of print. PMID: 34530112.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34530112/