18 FEBRUARI 2021

Nytt poddavsnitt: Allt du vill veta om fettsyror

Fett och fettsyror har länge varit omdebatterade ämnen. Vilka fettsyror är bra, vilka är dåliga och är det så enkelt att man kan definiera dem som bra och dåliga, eller är det mer komplicerat än så? Och hur är det egentligen med kolesterolet?

I det allra senaste poddavsnittet av Hälsa kommer inifrån får du reda på allt du vill veta om fettsyror. Vad de har för viktiga funktioner i kroppen, hur du kan få i dig dem på bästa sätt, vad som händer om du har för mycket eller för lite av de essentiella fettsyrorna omega 3 och omega 6 och varför omega 6 ofta, ganska orättvist, klassas som en dålig fettsyra. Till vår hjälp har vi bjudit in den vana och omtyckta poddgästen Inger Erland Tångring, som både är föreläsare på Holistic och dessutom har mångårig erfarenhet inom näringsterapi och KBT på sin egen klinik.  

Organiskt ämne och den viktiga balansen

– Fett är ju ett organiskt ämne som tillhör gruppen lipider, uppbyggda av kol- och väteatomer. Kort kan man säga att fettsyror kan vara mättade, vilket betyder att de är fasta och mättade med väte. Eller så kan de vara enkelomättade eller fleromättade, berättar Inger i avsnittet där hon också mer ingående förklarar hur allt hänger ihop och vad alla termer innebär.

De flesta av oss får i oss för mycket omega 6 genom maten i förhållande till omega 3. Balansen mellan dessa två är viktig för att kroppen ska fungera optimalt – med för mycket omega 6 blir det kroniska inflammationer i kroppen. Å andra sidan, får du för lite så kan kroppen inte heller bilda ett försvar mot inflammationer. Anledningen att vi idag har så lätt att få för stora doser av omega 6 är att det återfinns i processad mat, varför det är en god idé att minimera intaget av hel- och halvfabrikat i kosten.

För hjärn- och hjärthälsa

När det gäller omega 3 så finns det många anledningar att se till att få tillräckliga doser av den fettsyran.

– Såväl hjärn- och hjärthälsa är beroende av goda nivåer av omega3, som också fungerar som transportör av syre samtidigt som det hjälper kroppen att bilda barriärer mot virus och andra angrepp. Dessutom bidrar omega 3 till att öka återhämtningen i musklerna vid träning, berättar Inger som dessutom själv har bra erfarenheter att behandla såväl överaktiva barn, som barn med nattskräck med hjälp av just omega 3.

För låga halter av omega 3 gör att du har lättare för att bli nedstämd och det kan också innebära förhöjda, icke hälsosamma nivåer av blodfetter som i sin tur är en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar.

Bra källor i kosten

Det går självklart att ta tillskott för att tillgodose behovet av specifika näringsämnen, men Inger betonar att det alltid är att föredra att få i sig dessa via kosten, om möjligt. Då får man nämligen också alla andra fördelar av bra mat.

Bra källor till just omega3 kan vara fet fisk som lax, makrill och anjovis (förutsatt att den är vildfångad och har levt på alger), liksom själva algen såklart. Även linfröolja har ett bra förhållande mellan omega 3 och omega 6 och är därför en utmärkt källa till dessa fettsyror.

Tips på ännu fler bra källor till fettsyror, exempel på intressant forskning i ämnet och kunskap om hur alla delar hänger ihop får du i det senaste avsnittet som du hittar här.

Dela med dig av din kommentar här ...