7 november 2021

Te som prestationshöjare? Bara om du dricker det regelbundet

Att dricka te, både svart och grönt, är kopplat till många hälsofördelar. En genomgång av teets effekter vid träning visar att det just är att dricka det regelbundet som är nyckeln för att få dess effekter som antioxidant.

Fria radikaler, ämnen som är oerhört reaktiva kan sätta igång kemiska processer där cellerna tar skada. Dessa bildas naturligt i våra kroppar och vi har inre system för att ta hand om dem. Men ganska ofta bildas mer fria radikaler än vad vi kan ta hand om.

Då är antioxidanterna ett bra skydd. Dessa bildar vi också själva men flera får vi också i oss med kosten. Vitaminer som C, E och A är alla exempel på antioxidanter. När en växt kopplas till hälsofördelar, det kan vara gojibär, gurkmeja eller kaffe är det ofta just antioxidanterna som ligger bakom effekterna.

Du vet säkert att te är nyttigt och en av anledningarna till det är antioxidanterna katekiner som finns där.

Träning som modell för fria radikaler

När vi tränar ökar omsättningen av syre i våra celler och det i sin tur genererar fria radikaler. Ökar de fria radikalerna för mycket kan prestationen under träning försämras genom att musklerna inte klarar av att utveckla sin maximala kraft.

Nu är inte målet att plocka bort alla fria radikaler - exempelvis vid träning har det visat sig att de är viktiga för att stimulera kroppen till att anpassa sig till träningen. Till exempel genom att bygga muskelmassa. Dock påpekar forskarna att det inte finns något som tyder på att de antioxidanter vi får i oss via kosten negativt skulle påverka återhämtning efter träning. Istället understryker de att antioxidantrika livsmedel hjälper den som tränar att återhämta sig.

Effekterna av te på fria radikaler vid träning

En genomgång av flera studier kan konstatera att enstaka tillfällen med tillskott av antioxidanter från te, katekiner, inte är effektivt för att förhindra att träning frisätter fria radikaler.

Däremot kunde tillskott av 400 till 800 mg katekiner per dag under minst 1 vecka minska antalet fria radikaler i samband med träning för såväl otränade som vältränade.

En kopp te som du brygger innehåller mellan 50 och 100 mg katekiner.

Referens

Rojano-Ortega D. Regular, but not acute, green tea supplementation increases total antioxidant status and reduces exercise-induced oxidative stress: a systematic review. Nutr Res. 2021 Sep 8;94:34-43. doi: 10.1016/j.nutres.2021.08.004. Epub ahead of print. PMID: 34624703.

Dela med dig av din kommentar här ...