FRÅGOR OCH SVAR


Beställning

Hur gammal måste jag vara för att få handla hos er?
Holistic säljer produkter inom hälsa och livsstil till privatpersoner i Sverige. För att handla utan målsmans godkännande måste du ha fyllt 18 år och inneha en giltig svensk ID-handling.

Vem kontaktar jag om jag har frågor om min beställning eller vill ställa en fråga?
Du är välkommen att kontakta vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se vid frågor om din beställning eller om våra produkter.

Vad har ni för fraktkostnad?
Vi erbjuder dig som kund fri frakt och fria returer.

Kan jag beställa till utlandet?
I dagsläget erbjuder vi inte möjligheten att beställa till utlandet.

Hur stoppar jag min order om något blivit fel?
Kontakta vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se så hjälper vi dig att annullera din beställning. Detta är endast möjligt om din order ännu inte packats och utlevererats av vårt lager.

Om din order har hunnit packas och utlevereras begär vi ditt paket i retur från ditt utlämningsställe.

När din beställning har annullerats får du ett mail från oss och eventuell återbetalning från  Klarna påbörjas.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse, vad gör jag?
Kontakta vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se så hjälper vi dig.

Jag har inte fått alla de produkter som jag beställde, vad gör jag?
Vi förbehåller oss rätten att justera din order om vi av någon anledning inte kan skicka alla produkter i din beställning. I den leveransbekräftelse som skickas till dig efter att din order är packad och utlevererad av oss står det vilka produkter som eventuellt inte kunnat skickas. Vid delleverans uppdateras köpet hos Klarna som ser till att din betalning korrigeras.

Min beställning har blivit annullerad, varför?
Om din beställning innehåller felaktiga personuppgifter förbehåller vi oss rätten att annullera din order.

Jag har råkat radera min sms-avisering. Kan ni skicka ett nytt sms till mig?
Vi har inte någon möjlighet att skicka ut en ny sms-avisering till dig eftersom dessa administreras av PostNord via ditt utlämningsställe. Du kan enkelt hämta ut ditt paket med hjälp av det spårningsnummer som står i leveransbekräftelsen som vi skickat till din e-post i samband med beställning.

Om du inte har fått någon leveransbekräftelse kontaktas vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se.

Betalning

Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?
I samarbete med Klarna erbjuder vi betalningsmetoderna Betala direkt, Betala senare (30 dagars faktura) och Delbetalning (6/12/24/36 månader) genom deras betallösning Klarna Checkout. När du slutför ditt köp godkänner du, förutom våra köpvillkor, även Klarnas villkor.

Gör ni en kreditupplysning vid beställning?
När du väljer betalningsmetoden Betala senare gör Klarna en kreditupplysning. Denna påverkar inte din kreditvärdighet och är inte synlig för andra aktörer som ber om en kreditupplysning. Om kredit inte beviljas kommer Klarna att erbjuda betalningsmetoden Betala direkt.

Vem kontaktar jag om jag har frågor om min betalning?
När du har frågor om din betalning kontaktar du Klarna. Besök gärna www.klarna.se eller kontakta deras kundservice.

Jag har missat att betala min faktura i tid, vad gör jag?
Vid val av betalningsmetoden Betala senare förbinder du dig som kund att betala inom utsatt tid (30 dagar). Om betalning sker efter förfallodatum kan det leda till dröjsmålsavgifter.

För mer information eller frågor om Klarnas betalningsvillkor besök gärna www.klarna.se eller kontakta deras kundservice.

Leverans

Vilken speditör arbetar ni med?
Vi samarbetar med PostNord som levererar till hela Sverige.

Vilka leveranssätt erbjuder ni?
Vi erbjuder PostNord MyPack Collect vilket innebär att ditt paket skickas till närmaste utlämningsställe och du får en sms-avisering från PostNord när det finns att hämta.

Vad har ni för leveranstid?
Vi hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från det att du lagt din beställning till att din order lämnar vårt lager. När paketet har lämnat lagret övergår leveransansvaret till PostNord som ser till att din order levereras inom utsatt tid. Leveranstiden är normalt 1-3 dagar, men lokala avvikelser kan förekomma.

Kan jag följa min leverans?
När din order är packad och utlevererad av oss skickas en leveransbekräftelse till den e-postadress som du angivit vid beställning. I din leveransbekräftelse får du en spårningslänk som du kan använda för att följa din leverans.

Jag har inte fått någon leveransbekräftelse, vad gör jag?
Kontakta vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se så hjälper de dig.

Jag har inte hämtat ut mitt paket på utlämningsställe i tid, vad gör jag?
Ditt paket behöver hämtas ut hos utlämningsstället inom 7 dagar. Om du inte har hämtat ut ditt paket inom den tidsfristen skickas det i retur till oss. Du är då välkommen att göra en ny beställning.

Paket som inte hämtats ut i tid omfattas inte av ångerrätten.

Min leverans är försenad, vad gör jag?
Vid eventuell försening av din leverans ska du som kund upprätta en kontakt med PostNord för att få information om din leverans. Besök gärna www.postnord.se eller kontakta deras kundservice.

Om du däremot vill häva ditt köp på grund av leveransförseningar, kontaktas vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se.

Ångerrätt och retur

Hur lång ångerrätt har jag?
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA – Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten innebär att du som konsument (privatperson) har rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka. Ångerrätten börjar gälla från den dag du tog emot paketet.

Observera att ångerrätten inte gäller om du brutit produktens förpackning, märkt eller skadat produkten. Om produkten är defekt/skadad eller om din leverans är felaktig ber vi dig att skicka in en reklamation till oss.

Jag fick inte ångra mitt köp, varför?
Ångerrätten gäller inte om du har brutit produktens förpackning, märkt eller skadat produkten.

Om produkten är defekt/skadad eller om din leverans är felaktig ber vi dig att skicka in en reklamation till oss.

Hur gör jag en retur till er?
Kontakta vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se innan du returnerar produkter till oss. Vi behöver följande information från dig för att kunna hantera din förfrågan:

När vi mottagit ovan uppgifter från dig skickar vi en returfraktsedel till dig via post. Vi ber dig att förpacka produkterna väl, använd gärna ursprungligt emballage om möjligt. Observera att du vid retur är ansvarig för om produkter skadas eller kommer bort under transport.

Behöver jag betala för min retur?
Nej, vi erbjuder dig som kund fria returer.

Reklamation

Mitt paket är skadat, vad gör jag?

Om ditt paket har synliga skador ber vi dig att inte kvittera ut det hos utlämningsstället eftersom ansvaret ligger hos speditören så länge du inte kvitterat ut paketet.

Be utlämningsstället notera skadan på fraktsedeln och dokumentera sedan skadorna med foton där fraktsedeln är tydligt synlig. När du gjort detta vill vi att du ber utlämningsstället skicka paketet i retur och att du skickar in en reklamation till oss via mail. Inkludera ordernummer, foton och en beskrivning av skadan. Reklamationer som inkommer efter fem arbetsdagar kommer inte att accepteras.

Är det en dold skada som inte syns förrän du tagit bort emballaget ska skadan dokumenteras med foton av innehållet samt foto där fraktsedeln är tydligt synlig.

Vad har jag rätt att reklamera?
Du har rätt att reklamera skadade, defekta eller felexpedierade produkter i enlighet med konsumentköplagen. Reklamationsrätten gäller endast om skadan uppkommit innan produkten mottagits av dig.

Din rätt till reklamation förutsätter att du så snart som möjligt efter mottagen leverans kontaktar vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se och anger följande uppgifter:

Observera att Holistic har rätt att neka en reklamation om orsaken bedöms vara felaktig. Vi följer alltid rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden.
 

Jag vill reklamera en produkt, hur gör jag?

Kontakta vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se för att göra din reklamation. Vi behöver följande uppgifter från dig för att kunna hantera din förfrågan:

Vid godkänd reklamation åtar vi oss att leverera en ny produkt till dig eller att ordna med en återbetalning. Holistic har rätt att neka en reklamation om orsaken bedöms vara felaktig.

Jag fick inte reklamera en produkt, varför?

Reklamationsrätten gäller endast om skadan uppkommit innan produkten mottagits av dig.


Kurs

Hur anmäler jag mig till en kurs?

Du anmäler dig till en kurs genom att kontakta vår kursadministration på kurs@holistic.se. Uppge ditt namn och mobilnummer samt en e-postadress dit bekräftelsen på att du blivit inbokad på kursen kan skickas.

Observera att om kursen är avgiftsbelagd så behöver du också uppge en faktureringsadress dit fakturan kan skickas. Vid inbetalning är det viktigt att du anger det OCR-nummer som står på fakturan. Utan OCR-nummer kan betalningen inte registreras.

Sista anmälningsdag för kurs är en vecka innan kurstillfället.

Hur avbokar jag mig från en kurs?

Du avbokar dig från en kurs genom att kontakta vår kursadministration på mail kurs@holistic.se. Uppge ditt namn och den e-postadress som du gav oss vid anmälan så skickar vi en avbokningsbekräftelse till dig.

Sista avbokningsdag är en vecka innan kurstillfället.

Observera att du vid för sen eller utebliven avbokning av kostnadsfria kurser debiteras 150 respektive 300 kr exklusive moms. Vid för sen eller utebliven avbokning av kostnadsbelagd kurs återbetalas inte kursavgiften.

Jag har missat sista anmälningsdagen för en kurs, kan jag ändå anmäla mig?
Kontakta vår kursadministration på kurs@holistic.se så hjälper de dig. Anmälningar som inkommer efter sista anmälningsdagen placeras i en reservlista och du som kund kontaktas av vår kursadministration om det är så att det blir en plats ledig på kursen.

Kursen som jag var anmäld till har blivit inställd, vad gör jag?
Kontakta vår kursadministration på kurs@holistic.se så hjälper de dig. Vi kan erbjuda dig att delta på kursen ett annat datum om den hålls vid flera tillfällen.

 Holistic förbehåller sig rätten att ställa in kurser vid exempelvis lågt deltagarantal eller andra omständigheter. I dessa fall står inte Holistic för deltagarnas eventuella egna omkostnader.

Allmänna frågor

Kan jag komma i kontakt med er för rådgivning?
Du är välkommen att kontakta vår kundsupport på telefon 0141-69 90 00 eller mail info@holistic.se vid frågor om din beställning eller om våra produkter. Vi får tyvärr inte ge personlig rådgivning utan rekommenderar dig då att ta kontakt med en näringsterapeut eller din läkare.

Varför har ni så mycket emballage i era paket, jag trodde att ni var ett hållbart företag?
Vi värnar om att våra kunder ska få hela och rena produkter vid leverans. Vi använder därför en del fyllnadsmaterial i våra paket för att kunna säkerställa att ingen produkt skadas under transport. Fyllnadsmaterialet som vi använder är miljöanpassat för att göra ett så litet avtryck som möjligt. Vi arbetar kontinuerligt med att skapa så hållbara lösningar som möjligt.

Varför ska jag köpa från er när jag kan handla produkter mycket billigare hos en annan nätaktör?
På holistic.se hittar du samtliga produkter i vårt sortiment men vi rekommenderar annars att du handlar där det fungerar allra bäst för dig! Vi är glada om vi kan bidra till bra kunskap inom hälsa och inspiration och guidar gärna om du har några frågor.

Varför är ni så dyra jämfört med andra märken?
De som använder Holistics produkter ska uppleva kvaliteten på dem som den högsta på marknaden. Vi kompromissar inte utan jobbar hårt för att ta fram bästa möjliga mix av ingredienser, sammansättning och kvalitet. Kvalitet genomsyrar alla våra beslut, inte minst ska våra kunder kunna lita på att produkten är värd sitt pris (kvalitet kostar som det kostar, varken mer eller mindre).

Har ni något bonus- eller lojalitetsprogram?
I dagsläget har vi inte något bonus- eller lojalitetsprogram.

Har ni något nyhetsbrev som jag kan prenumerera på?
I dagsläget har vi inte något nyhetsbrev mot slutkund.