document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/mindful-tapping
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/anvand-dig-av-tankens-kraft
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/lyssna-dig-till-framgang
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/i-tuffa-utmanande-l%C3%A4gen
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/ma-bra-pa-jobbet
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/halsosamt-for-vara-hjarnar
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/tillbaka-efter-semestern-du-ar-inte-ensam
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/ashwagandhas-positiva-effekter
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/mental-halsa-med-ratt-naring-och-ljus
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/fyra-nycklar-till-att-trivas-battre-pa-jobbet
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/doften-av-natur-lugnar
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/bekampningsmedel-och-adhd
document: /blogg/mental-halsa/tankens-kraft/paverkar-bakterieflora-var-mentala-halsa
document: /blogg/mental-halsa/depression-nedstamdhet/dags-att-andas-in-mer-gladje
document: /blogg/mental-halsa/depression-nedstamdhet/livsstilen-kan-hjalpa-vid-vinterdepression
document: /blogg/mental-halsa/depression-nedstamdhet/kontakt-med-djur-ger-gladje-och-lugn
document: /blogg/mental-halsa/depression-nedstamdhet/vagen-genom-sorgen
document: /blogg/mental-halsa/depression-nedstamdhet/ar-negativa-kanslor-forknippade-med-inflammation
document: /blogg/mental-halsa/energi-och-fokus/tillbaka-till-energi-och-balans
document: /blogg/mental-halsa/depression-nedstamdhet/kan-omega-3-ha-god-effekt-pa-depression
document: /blogg/mental-halsa/energi-och-fokus/sa-uppnar-du-flow
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/en-god-natts-somn
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/stress-gor-oss-grahariga-hur
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/hjarnan-renas-nar-du-sover
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/lugnare-med-ratt-naring
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/vaxter-for-din-somn
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/viktigt-att-sova-ordentligt-under-hela-veckan
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/sova-sova-sova
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/naringsamnen-vi-latt-gor-av-med-under-stress
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/utmattad-allt-du-behover-veta
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/terapeutens-basta-rad-bli-van-med-stressen
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/sugen-pa-fett-da-kan-du-behova-sova-mer
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/lugn-och-ro-starker-kroppen
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/battre-somn-med-gaba
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/stressbalans-fem-orter-i-en-droppe
document: /blogg/mental-halsa/Fran-prestationsangest-till-balans
document: /blogg/mental-halsa/Din-sjalvkansla-ar-viktig
document: /blogg/mental-halsa/hur-far-man-stopp-pa-tankarna
document: /blogg/mental-halsa/Prebiotika-kan-minska-stress-och-oro-visar-ny-studie

MENTAL HÄLSA

I den holistiska filosofin är varje människa en helhet, där balansen mellan det fysiska, känslomässiga och andliga är en självklarhet för att vi ska kunna leva fullt ut. Här hittar du mängder med kunskap och forskning inom allt som rör mental hälsa.  

28 september 2021

Prebiotika kan minska stress och oro - visar ny studie

Att använda sig av prebiotika kan minska känslor av stress och oro hos unga kvinnor, visar en ny studie. Fyra veckor med en särskild typ av fibrer som är bra för tarmfloran, har enligt forskarna potential att minska psykisk ohälsa som annars kan fortsätta upp i vuxen ålder.

Läs mer här

8 augusti 2021

Hur får man stopp på tankarna?

Ny forskning visar att det finns olika sätt att bli av med oönskade tankar. Det finns flera metoder och du kan välja den som passar ditt syfte bäst.

Läs mer här

6 augusti 2021

Din självkänsla är viktig!

En sund självkänsla är den bästa gåvan du kan ge dig själv, berättar Inger Erland Tångring. Den ger dig förutsättningar att hantera livets nedgångar och komma på fötter igen. Men hur bygger man en sund självkänsla? Och hur kan vi ge denna gåva till våra barn? Det pratar vi om i avsnitt 42 av podden ”Hälsa kommer inifrån”.

Läs mer här

3 juni 2021

Från prestationsångest till balans

Hur gör man det man älskar lagom mycket? Är det möjligt att träna mycket och prestationsinriktat och samtidigt leva på ett sätt som är hållbart? Och går det att kombinera elitidrott med ett hälsosamt och holistiskt synsätt?

Läs mer här

Må bra på jobbet

Vi spenderar en stor del av vår vakna tid på jobbet, vilket innebär att jobbet automatiskt blir en viktig och avgörande del i vårt totala välmående. Så hur kan man förbättra hälsan på en arbetsplats? Det är något vi diskuterar i det senaste avsnittet av vår podd Hälsa kommer inifrån.

Läs mer här

Viktigt att sova tillräckligt ̶ under hela veckan

I det höga tempot vi har idag är det ofta sömnen som offras. Sömnproblem blir allt vanligare. Många av oss tänker kanske att vi kan sova ikapp på helgen. Men räcker det?

Läs mer här

Fyra nycklar för att trivas bättre på jobbet

Många av oss är nu tillbaka på jobbet. Inte bara efter semester utan kanske även en period distansarbete. Om du upptäcker att du inte trivs lika bra som du skulle vilja på arbetsplatsen får du här fyra nycklar till ett mer tillfredsställande arbetsliv.

Läs mer här

Kontakt med djur ̶ ger glädje och lugn

Livet med corona har fått många att vilja skaffa husdjur. Ett beslut man noga bör tänka igenom. Kommer livet med husdjur fungera även när vardagen återgår till det normala? Men hur som helst visar en forskningsöversikt att närheten till djur gör mycket gott för människan.

Läs mer här

Lyssna dig till framgång

Avsnitt 24 av Hälsa kommer inifrån är verkligen värd att lyssna på för den handlar om aktivt lyssnande som är grunden för all kommunikation och mänsklig förståelse.

Läs mer här

Bättre sömn med GABA?

GABA är en signalsubstans som ger lugn och ro. Den har använts länge just i det syftet och finns faktiskt i en del mat vi äter. Frågan är om GABA kan göra att vi sover bättre?

Läs mer här

Vägen genom sorgen

Hur hanterar man sin egen och andras sorg? Varför kan det kännas svårt att närma sig någon som sörjer och vilken roll spelar sorgen i våra liv?

Läs mer här

Doften av natur lugnar

Att vara i naturen har en lugnande effekt på kroppen och sinnet. Men frågan är vad det är i naturen som lugnar? En studie från Sveriges Lantbruksuniversitet visar att doften av natur har stor betydelse.

Läs mer här

Utmattad? Allt du behöver veta.

Har du höga krav på dig själv? Nöjer du dig inte förrän du presterar mer än ”perfekt”? Baserar du din självkänsla till stor del på prestation? I så fall är du extra sårbar för att drabbas av utmattningssyndrom och det är väl investerad tid för just dig att lyssna extra noga på det här avsnittet av Hälsa kommer inifrån.

Läs mer här

Hjärnan renas när du sover

Känner du dig klarare i huvudet efter en god natts sömn? Faktum är att du rent bokstavligt blir klarare, eller rättare sagt renare, i huvudet när du sover. En studie publicerad i Science förklarar mer.

Läs mer här

I tuffa utmanande lägen

Idag ser världen annorlunda ut än vad den gjorde för några månader sedan. Mänskligheten på vår vackra glob är utsatt för nya prövningar. Det djupt existentiella för dig, mig och oss alla är i centrum. Det mellanmänskliga är din och min räddning och din och min, vår, ibland stora prövning.

Läs mer här

Lugn och ro stärker kroppen

I stressande och oroliga tider finns det enkla sätt att lugna kropp och sinne, och på så sätt stärka kroppen. Sömn, musik, andning, sång ̶ och att vara i naturen.

Läs mer här

Ashwagandhas positiva effekter på hjärnhälsan

Adaptogenen Ashwagandha är hjärnans vän. Den kan ge oss en förbättrad hjärnhälsa i form av bland annat stärkta kognitiva förmågor, minskad inflammation i hjärnan samt minskad stress och oro.

Läs mer här

Stress gör oss gråhåriga – hur?

Nu är det konstaterat! Akut stress gör oss gråhåriga. Kanske inte över en natt, men det kan räcka med några nätter om stressen är stor. En ny studie på möss som publicerats i Nature visar vad det är som händer.

Läs mer här

Bekämpningsmedel och ADHD – koppling?

Kan bekämpningsmedel, organofosfater, bidra till ADHD? Gör det någon större skillnad att äta ekologiskt? Studier ger intressanta och viktiga svar.

Läs mer här

Sugen på fett? Då kan du behöva sova mer

En studie visar varför sömnbrist skulle kunna trigga sug efter fet och kaloririk mat. Vid sömnbrist ökade nivån av en cannabinoid i blodet, en cannabinoid som triggar hungern.

Läs mer här

7 FEBRUARI 2021

Näringsämnen vi lätt gör av med under stress

För många har det gångna året varit stressigt på många sätt, med mycket oro och isolering. Även vid mental och känslomässig stress tappar kroppen kraft, så peppa dig själv med sunda vanor och fyll på med bra näring om du känner dig dränerad.

Läs mer här

Kan omega-3 ha god effekt på depression?

Omega-3 hjälper våra hjärnor att fungera bättre, men kan dessa fettsyror till och med påverka depressiva tillstånd? Det menar forskarna bakom en studie där omega-3 visade sig kunna minska inflammation hos personer med depressiva symtom.

Läs mer här

Lugnare med rätt näring

Yoga, djupandning och meditation i all ära. Men visste du att även rätt näringsämnen kan göra dig mer avslappnad? Här får du veta mer om maten som aktiverar den lugnande delen av nervsystemet.

Läs mer här

Livsstilen kan hjälpa vid vinterdepression

När dagsljuset är sparsamt kan vi få svårare att reglera dygnsrytmen. Detta tros ligga bakom vinterdepression, eller årstidsbunden depression som det också kallas. Här får du tips på hur du med hjälp av livsstilen kan underlätta för kroppen att hitta rytmen igen.

Läs mer här

Så uppnår du flow

Att arbeta hjärnsmart och att uppnå flow – det är ämnena för den här veckans avsnitt av Holistics podd Hälsa kommer inifrån. Gäst är Ellinor Ladenberg, som berättar hur vi blir bättre på att fokusera. Du får också veta de fyra stegen som leder till flow!

Läs mer här

Är negativa känslor förknippade med inflammation?

Ja, det menar forskare vid Pennsylvania Universitet. Individer som upplevde mer negativa känslor i samband med lättare stress i vardagen visade sig i studie ha högre nivå av inflammation. Särskilt stor var effekten hos kvinnor.

Läs mer här

Hälsosamt för våra hjärnor

När det pratas om en ”hälsosam livsstil” så tas ofta kost och träning upp. Men vad är egentligen en hälsosam livsstil för våra hjärnor?

Läs mer här

Använd dig av tankens kraft!

Tankens kraft är ämnet för denna veckas avsnitt av vår podd Hälsa kommer inifrån. Gäst är Inger Erland Tångring och hennes viktigaste budskap är: Tro inte på allt du tänker, men tro på tankens kraft. Du får också vet hur du gör för att använda tankens kraft i ditt liv!

Läs mer här

Sova, sova, sova

I avsnitt 4 av podden Hälsa kommer inifrån handlar det om att sova gott. Du får veta hemligheten bakom varför vissa behöver mindre sömn, hur sömnproblem och ökad vikt hänger ihop, och hur lång den perfekta tuppluren är. Du får också KBT-terapeuten Inger Erland Tångrings bästa tips för en riktigt god natt.

Läs mer här

Växter för din sömn

I Life’s rapport, Hälsobarometern 2019, uppger 74 procent av de 2700 deltagarna att de lider av sömnproblem. Naturen kan på flera sätt ha en lugnande effekt och främja din sömn.

Läs mer här

Terapeutens bästa råd: Bli vän med stressen!

Vi behöver bli vän med vår stress! Det konstaterar terapeuten och föreläsaren Inger Erland Tångring, gäst i det andra avsnittet av Holistics podd Hälsa kommer inifrån. Ämnet är stress och Inger avslöjar våra främsta stressbovar – och ger sina bästa tips på hur vi kan stressa ner.

Läs mer här

En god natts sömn

För alla hör inte en god natts sömn till det vanliga. Sömnen är mycket viktig för vår hälsa. Det är då som hjärnans celler fyller på med energi och våra kroppar får återhämtning. En studie visar att sömnen förbättrades betydligt hos de deltagare som fått magnesium.

Läs mer här

Påverkar bakteriefloran vår mentala hälsa?

  

Läs mer här

Tillbaka på jobbet efter semestern? Du är inte ensam.

Vid den här tiden på året brukar det dyka upp artiklar om hur du ska slippa din semesterångest då de lediga soldagarna krympt till usla veckoslut, och livet känns som en enda stor pausknapp till nästa sommar.

Läs mer här

Dags att andas in mer glädje

Våren är här och det är dags att börja stöka runt i trädgården. Det är inte bara bra motion och vackert för ögat, du blir lyckligare av det!

Läs mer här

Mental hälsa- med rätt näring och ljus

HolisticDagen 2017 har gått av stapeln både i Göteborg också Stockholm under hösten. Dagen innehöll tre föreläsningar om tre mycket viktiga ämnen. För er som inte kunde vara med så kommer här en sammanfattning av Ann Gardners föreläsning om mitokondrien och mental hälsa.

Läs mer här

Tillbaka till energi och balans

Känner du dig ofta trött, sliten och i otakt med livet? Du är inte ensam. Stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukdom. Men det finns sätt att komma tillbaka till liv, energi och balans.

Läs mer här

Stressbalans- fem örter i en droppe

Nygammal kunskap kan förbättra livet för väldigt många.

Läs mer här

Mindful Tapping, ett verktyg

Micke Andersson är en god vän till Holistic. Du kanske känner igen honom som Micke Syd, trummis i Gyllene Tider. Micke är mycket mer än ”bara” trummis. Han är även utbildad kinesiolog, massör och håller utbildningar och workshops inom Mindful Tapping. Mindful Tapping är en vidareutveckling av behandlingsformen EFT (Emotional Freedom Techniques). Vi bad Micke att berätta mer om Mindful Tapping.

Läs mer här